Felhívnám mindenki figyelmét arra, hogy ez egy saját vélemény, egy szerkesztéssel foglalkozó szakember nem feltétlenül értene egyet. Amit leírok, azt mind a saját tapasztalom alapján teszem, nem törvény, ezért garanciát sem tudok rá vállalni.
Úgy gondoltam, hogy az első bejegyzésnél ne ugorjunk rögtön a mély vízbe, inkább kezdjük teljesen az alapoknál. Ezt a bejegyzést amolyan kis bemelegítésnek, ízelítőnek szánom. Azokat a tipikus hibákat fogom leírni, amikkel saját magam találkoztam az elmúlt három éves írói "pályafutásom" alatt, vagy a lektorom nagy nehezen belém vert, olvastam valahol, esetleg egy írástechnikai könyv ajánlotta.
Próbálom összeszedni azokat a dolgokat, amik nem elméleti síkon futnak, hanem kimondott technikai apróságok, trükkök, melyeket bárki könnyedén megtanulhat. Persze, kezdetben nagyon oda kell figyelni, hogy a "szabályokat" betartsuk, de ahogy egyre többet ír az ember, úgy válik minden teljesen egyértelművé, egyszerűvé, míg a legvégén már reflexből fog jönni.
Az első tanácsom minden írónak: TAKARODJ LE A NET-RŐL!!!
Hogy miért ezzel kezdem? Mert ez a legeslegfontosabb! Ez alól ne keressen senki kibúvót, mert NINCS! Olyan nem létezik, hogy odaülsz a géphez, hogy te most írni fogsz, DE előbb megnézem a leveleim. Aztán rájuk lestél, és be is zártad a világhálót. Ha hiszel a mesékben, akkor az előbbi mondatom igaz, ha viszont már felnőttél, akkor saját magad is rájössz, hogy ez szinte lehetetlen. Ha felmentél a netre, abból már nem lesz írás. Ezt biztosan tudom, mert saját magam tapasztaltam.
Kezdjük a helyesírással
1.) Párbeszéd
Pár írótársnál körbeérdeklődtem, hogy mik azok a helyesírási problémák, amikkel meg szoktak küzdeni, amik nehézséget okoznak. A legelső, amit a legtöbben említettek, az a párbeszéd. Sokan megijednek tőle, pedig nem kell, mert ha rájövünk a logikájára, akkor már simán fog menni. Példamondatok által mutatom be a helyes párbeszéd írását.
A párbeszédet MINDIG gondolatjellel kezdjük. Nincs kivétel! Nincs de, ha, és akkor kifogások. Gondolatjelet a Ctrl és a mínusz jel egyidejű lenyomásával tudunk létrehozni.
A gondolatjel előtt és után szóköz (sapce) van.
Egy egyszerű példa:
- A cica játszik.
Ebben nincs semmi nehézség. Gondolatjel, és írhatjuk is, hogy mit mondott a szereplőnk. A mondat végére pedig kitesszük a mondatvégi írásjelet.
Akkor bonyolítsuk egy picit:
- A cica játszik - mondta Józsi bácsi.
Itt már változik a helyzet. Ugyanúgy gondolatjellel kezdünk, de a kijelentés végére nem teszünk pontot. Helyette szóköz, majd egy újabb gondolatjel, újfent szóköz, és utána írjuk a kommentárt, melyet ebben az esetben kisbetűvel írjuk. A mondatvégi írásjel a kommentár mögött van.
A kérdőjelet, felkiáltójelet kiírjuk, de a kommentárt akkor is kisbetűvel kezdjük.
Egy példa erre:
- Gyere már! - kiabálta Emese.
Akkor nehezítsünk még egy picit:
ESTÁS LEYENDO
Írástechnika
No FicciónÍrástechnikai cikkek sorozata, melyekben azokat a tipikus hibákat fogom leírni, amikkel saját magam találkoztam az elmúlt három éves írói "pályafutásom" alatt, vagy a lektorom nagy nehezen belém vert, olvastam valahol, esetleg egy írástechnikai köny...