***
PON! PON!"Tepi, tepi, tepi sikit!"
Orang sekeliling terkejut. Segera menghindar bagi laluan kepada sebuah skuter Scomadi warna merah pekat. Scomadi ni macam vespa, macam Lambretta GP versi klasik. Skuter modenlah senang cerita. 125cc. Nanti tak lama lagi keluar 200cc pula.
Seorang gadis dengan beg sandang leather di belakangnya menaiki skuter tersebut dengan begitu laju sekali.
"Adoi, terlewat bangun pula. Ni lah. Semalam sibuk sangat scroll IG. Ni lah jadahnya. Padan muka aku!"
Terkumat-kamit menyumpah-nyumpah diri sendiri.
SCREEETT!
Sampai juga destinasi.
"Sorry bos! Lewat bangun!"
Bosnya angkat tangan bagi isyarat, "It's okay no hal".Siap saja parking, kunci skuter. Dicapainya apron.
PAM! PAM!
Dicanainya, ditepuk, dipulas, ditebarnya doh doh tepung di hadapannya.
"Roti canai telur dua, siap!"
Gadis itu dengan cekap menyiapkan pesanan pelanggan di restoran tempat dia bekerja. Bosnya mamak. Mamak boleh tebar sendiri roti canai, tapi gadis ni lain macam terernya.
Mahir menebar roti canai. Muka boleh tahan. Masa minta kerja dulu, dia serius terus pergi jumpa tauke kedai, walk-in interview. Memang power skill tebar roti canai. Ingat sekadar kata-kata."Bos, saya nak kerja ni. Nak buat bayar yuran kolejlah. Bos jangan tak percaya. Saya dah tebar roti canai dekat rumah saya tu, sejak darjah dua lagi tahu!"
Sekali dia buat demo terus depan tauke tu di restoran. Tak cakap kosong beb. Ternganga para pekerja di situ. Jangan pandang sebelah mata. Tangan yang menghayun buaian boleh menggegar restoran mamak.
Minah ni tak ada masalah. Masalahnya, baran level maksima. Cari gaduh dengan dia, makan kakilah jawabnya.***
Datang seorang mamat. Dengan kereta Viva.
"Roti canai satu."
"Okay, siap 5 minit lagi!" Segera si gadis menjawab.
Mamat tu order panggil bos, order air. Sambil order tu, mamat tu cakap-cakap dengan bos.
"Tangan perempuan mana sedaplah roti canai. Tak ada orang lain ke yang boleh tebar?"
Tauke kedai hanya tersengih-sengih.Rupanya, cakap-cakap lelaki tadi didengari di telinga si gadis.
"Wei, kau cakap tu elok-elok sikit. Sekali aku tarik muka kau, tempek dekat kuali panas ni, baru kau tahu erti penyesalan!
Roti canai ni bukan hakcipta terpelihara sesiapa pun. Bukan dia pilih-pilih jantina pun.Kau tu lelaki, kalau terer sangat, datang tebar sendirilah. Tengok jauh mana nak perlekeh aku!"
Garang minah ni. Terbangun lelaki tu.Tauke kedai segera menenangkan keadaan,
"Sorry, sorry. Jangan marahkan dia. Dia budak lagi.""Tak jadilah nak makan roti canai. Cancel!" Mamat tu tarik muka masam.
"Woi, kau dah order, aku dah tebar, tunggu masak saja. Suka hati kau nak cancel!"
Mamat tu dah panas hati. Menerpa ke arah si gadis. Angkat tangannya. Cuba menampar si gadis.
PANGGGG!
Tapak kasut Vans melekat di muka mamat tadi.
DUSHHHH!
Sekali lagi dia tapak dekat dada mamat tu. Terpelanting ke sisi.
"Jantan tak guna. Ada hati nak pukul perempuan. Aku tak lemah macam orang lainlah. Cari pasal dengan aku, mampus kau aku kerjakan."Tauke kedai pun menyebelahi pekerjanya. Memang tak patut lelaki itu cuba menggunakan kekerasan terhadap perempuan. Diusirnya segera lelaki itu dari restorannya.
Lelaki itu segera blah.
***
Balik kerja. Dalam pukul 3 petang. Dia kerja separuh hari saja. Hari yang melelahkan. Tambah-tambah, hatinya panas mengingatkan peristiwa pagi tadi.
Sampai di suatu simpang jalan. Dia berhenti. Nak beli rojak buah. Terliur pula.
BANGGG!
Bunyi rempuhan kuat. Skuter si gadis tertolak ke tepi. Kemik dan calar sedikit.
Sebuah kereta telah melanggar skuternya yang disadai di tepi jalan tadi masa nak beli rojak.
Hatinya panas membara melihat skuternya terbalik sedemikian rupa. Dicampaknya rojak buah pada cermin kereta tu."Woi, keluar sekarang! Buta ke?!"
Pintu kereta dibuka.
Seorang lelaki berpakaian kemas keluar dari kereta. Kacak bergaya. Rambut pomade. Dengan sedikit kumis di jawlines pipinya."Ma..Maafkan saya..."
Gadis itu menapak ke arah lelaki tadi dengan penumbuk digenggam kuat.
Gunung berapi nak meletus.
**