***
DUSHHHHH!
Tumbukan padu ke muka mamat hensem. Terpelanting dia ke atas bonet depan kereta Wira. Mamat ni bukan CEO, bukan anak raja. Ni kereta Wira pun second hand saja tengok bumper fiber masih hitam tak paint job lagi. Sengkeklah ni.
"Rasakan. Aku tak boleh blah betul dengan orang yang bawa kereta tak tentu hala ni.
Punyalah luas jalan ni lori pun boleh buat lap sini, tiba-tiba motor aku juga yang kau nak makan?!"
Mamat kacak tu tak beri respon. Terbaring lagi atas bonet.
"Ni kau nak bayar ke tak nak ni ganti rugi? Sembur layer RM300, ketuk kemik RM50. Semua RM350.
Kalau tak nak bayar boleh, aku debik kau 20 kali hilang biji mata!"
Mamat tu masih lagi tak bangun. Tak bergerak-gerak.
Si gadis Scomadi merah yang panas menggelegak tadi hatinya mulai curiga.
"Takkanlah..."
Sah. K.O. Pengsan terus.
Bidikan padu ke rahang mamat tadi dengan skill 'SideSwipes'; kalau kena pada titiknya terus kepala mangsa tersentak ke samping. Akhirnya pengsan tak sedarkan diri."Huh, baiklah."
Gadis itu menolak skuternya ke samping. Kunci, rantai.
Tarik mamat yang tak sedarkan diri tu masuk kereta. Pakaikan seal belt. Safety first okay.
"Okay, let's go! Sebab kau belum bayar ganti rugi, aku nak bawa kau ke klinik bajet saja. Klinik, Satuuuuuu. Malaysiaaa. Satuuuuuuuuu.."
Muncung mulut sendiri sambil membebel.
Sambil pandu kereta wira yang bumper depan ada sedikit senget. Dia dah tunjal tadi masukkan balik bumper yang awalnya tercabut. Bukan susah pun. Laju juga gadis ni bawa kereta. Kalau tak 100 km/j mesti 120. Kalau bukan sebab jalan sini ada sikit jem, dah tekan habis punya.
Dalam hatinya menggerutu.
"Bala sungguh hari ini. Aduhai! Tadi pagi gaduh, petang benda ini pula!"***
Di klinik.
Doktor lelaki menyambut kedatangannya dibantu seorang jururawat. Tolak masuk ke dalam bilik rawatan.
Matanya terpaku seketika melihat doktor tu. Putih tinggi. Doktor pula. Masalah rambut doktor ni macam Tomok New Boyz zaman kegemilangan pula. Belah tengah.
"Kenapa dengan dia?" Doktor kacak tu bertanya.
"Dia langgar motor saya dan dia pengsan. Mabuk agaknya."
Dalam hatinya tergelak sendiri. Ada ke mabuk. Padahal kena belasah sekali tumbuk terus padam. Tersengih-sengih minah ni depan doktor.
"Awak tak cedera ke?"
"Ada sikit, cedera dalam mata tengok doktor kacak sangat live depan-depan. Boleh macam tu?" Boleh tahan minah ni. Brutal tapi tak segan silu!
"Ha ha. Pickupline dia. Okaylah kalau awak tak ada apa-apa. Saya rawat dia dulu. Awak tunggu di luar."
Dalam setengah jam kemudian. Mamat tu dah sedar. Terpinga-pinga dia sebab dah berada di katil pesakit.
"Ha, awak dah boleh balik. Tak ada kecederaan serius. Mungkin kepala terhantuk sikit saja. Tapi tak ada bengkak pula di kepala. Hairan saya."
Mamat tu memandang tajam ke arah si gadis yang menunggunya di luar. Nak saja dia beritahu doktor, gadis tu yang menumbuknya. Tapi, nanti doktor ingat dia lembik pula kena belasah dengan perempuan.
Minah Scomadi merah ni buat muka menyampah."Ha, hantar aku ke tempat tadi. Aku nak ambil skuter aku. Jangan lupa, bayar ganti rugi sekali nanti."
Sebelum balik, sempat gadis itu bagi hint pada doktor kacak,
"Doktor hensem, nanti saya datang lagi. Next time, nak dapatkan nombor Whatsapp. Mana tahu jodoh dengan doktor. Kannn?"
Doktor tu tersenyum dengan keletah si gadis. Layankan saja.
***
Gadis itu diam saja sepanjang perjalanan pulang. Dia nampak ada fail di atas dashboard kereta.
"Apa benda ni? Macam sijil-sijil berlambak. Nak minta kerja ke apa?" Gadis itu memulakan bicara dalam kereta."Ha'ah. Sebenarnya saya on the way nak pergi interview kerja hari ini. Kalut sangat. Lagipun ini bukan kereta saya, pinjam abang saya punya. Tak biasa.
Maaflah. Baru saja dapat lesen memandu. 'P' lagi."Dia keluarkan lesennya dari wallet masa berhenti di lampu isyarat. Memang betul. Baru saja dapat. Tengok tarikh dah tahu. Baru sebulan dua.
Gadis itu diam.
"Kau tak kerja ke sekarang?"
Mamat tu tersipu-sipu jawab,"Saya jual pisang goreng depan sekolah dekat-dekat kawasan ni. Itulah kerja harian saya."
Gadis itu diam lagi."Kau ada duit tak nak bayar?"
"Ada, ada. Nanti kita pergi ke ATM."
"Dahlah, tak payah. Aku halalkan saja." Gadis itu terus mencantas.
"Eh, tak boleh. Saya dah buat salah."
"Aku kata tak payahlah. Nak aku belasah kau lagi ke?"
Terdiam mamat tu. Tak berani nak jawab. Tapi, dia memang nak bayar balik. Lelaki. Tercabar kelakian dirinya.
Sampai di tempat skuternya. Tapi, alangkah terkejut. Motor tak ada di tempat tadi.
"Scomadi aku woi!"
Gadis itu gelabah. Memaki-maki seorang diri. Ke hulu ke hilir. Tak tentu arah. Entah tak tahu mana nak tuju. Macam emak kucing hilang anak bulus.
Mamat tadi datang mendekati.
"Awak, jangan risau.""Tak risau apanya! Marah ni! Celaka betul yang buat kerja ni!"
Digenggam-genggam penumbuknya. Sakit hati.
Mamat tadi tegaskan sekali lagi,"Jangan risau, saya ada cara!"
"Ha, apa caranya?! Beritahu cepat!"
"Lek.."
Mamat tadi tersenyum sinis. Sambil mengeluarkan henfon Lenovonya.
***
Episod 2 tamat.
Bersambung Episod 3...Karya: Muhammad Rusydee
**
EPISOD 1: http://goo.gl/BqECYR