"bismillahirahmanirrohim" itula ayat pertama yang diucapkan oleh Asya Qistina. mana taknya ini adalah hari pertamanya dipusat tuisyen ini.
setelah melangkah masuk kekawasan pusat tuisyen ini dia sedikit terkejut kerana suasana didalam pusat tuisyen ini tidak seperti apa yang dibayangkannya. 'yaallah ini kkah yang papa ckp pusat tuisyen terbaik kat sabah, macam pusat tuisyen paling terburuk jer'. bisik hati kecil asya qistina.
setelah bersusah payah mencari kelas yang akan didudukinya akhirnya asya tiba juga dipintu hadapan kelas tersebut .asya berasa lega kerana semua orang dalam kelas tersebut sedang belajar dengan tekunnya 'fuhh. nasib baik kelas ni macam rupa kelas orang baik-baik, takdelah dapat masalah lagi'
"err.. assalamualaikum.." asya memberi salam. cikgu yang tadinya mengajar dengan fokus mula terganggu begitu jugaa dengan murid yang lain.
"ada apa yer?" soal cikgu yang mengajar tadi
"err.. saya bufak baru kat pusat tuisyen ni.. err.. saya nk tanya.. betul ke ni kelas 2-2a?" tanya asya. "ya betul.. kamu nie budak baru ker?" tanya cikgu tadi."ya cikgu" kata asya sambil tersenyum manis sehingga menampakkan lesung pipit yang berada di pipi sebelah kanannya. "kalau macam tu kamu bole masuk." kata cikgu tadi. "terimakasih cikgu"balas asya. cikgu tadi hanya mengangguk..
'aduh aku nak duduk mana ni' detik hati asya. tiba-tiba ada seorang perempuan melambai-lambai kearahnya sambil tersenyum. 'fuh.. nasib baik ada minah baik macam dia ni'. tanpa segan silu asya terus duduk. setelah saja asya duduk.. kring..
"ok kelas! semua boleh beredar". kata cikgu yang dikenali sebagai cikgu hasnah. setelah cikgu hasnah beredar.. mejanya di kerumuni oleh tiga orang.. perempuan yang duduk di sebelahnya dan dua orang lagi yang lain.. pertanyaan seperti nama and the bla bla bla ditanyakan pada asya. tapi yang peliknya asya mahu saja melayan semua pertanyaan itu. padahal sebelum ini diala orang yang paling benci akan soalan mungkin setelah mendapat ugutan dari ayahnya agar tidak menimbulkan apa-apa masalah di tempat ini terus dia menjadi kecut dan akur.
setelah puas menjawa persoalan yang diberikan oleh perempuan tadi tiba2 datang seorang lelaki . 'wow. hensem giler mamat ni' detik hati asya. "hai! nama saya haziqrullah.. umur 18 tahun.. keputusan spm 6A 4G.. status taken.. jadi jangan pandang lama2" kata budak lelaki yang bernama haziq itu. bagaikan disimbah minyk masak muka asya terus saja merah. 'eh.. dia perasan ker aku tenung dia. haish! buat malu jelah kau asya' bisik asya dlm hati..perempuan itu.
"hai!" bls asya bersahaja. "aik.. bukan main pnjang saya intro tu jer blsn awk?" balas haziq. 'ish dia nie mcm2 jelah" walaupun merungut dalam hati asya tetap juga membalas pertanya haziq "erm.. nama saya Nurasya Qistina.. umur 17 tahun... keputusan spm blum ada lagi.." balas asya "aik, kurang satu tu.. how about your status?" kata haziq. asya rasa ingin menampar sahaja lelaki dihadapannya itu. "err.. single but not available" balas asya.
"ohh.. kejap! awak ckp tadi umur awak 17 tahun kan? bukan spm tahun ni dah habis ker?" soal haziq. selepas habis menyoal haziq melihat asya tunduk memandang lantai. 'eh apasal pulak minah nie. aku ada salah cakap ker?' soal haziq dalam hati. " err.. saya kena buang sekolah seminggu sebelum spm"
balas asya. "ohh.. so, awak pun repeater macam saya jugakla" teka haziq. "ha!? kenapa pulak awak repeat? bukan awak kata awak dapat 6A 4C ke tadi. haziq memandang asya lalu ketawa terbahak-bahak. " hahahahaha.. err.. asya awak pekak eh.. saya cakap tadi 4G bukan 4C.. hahaha". asha merasakan mukanya membahang.'ish! dia ni.. klaw yer pun jangan la gelak sampai nak tergolek2' bisik asya dalam hati. tanpa mereka sedari ada tiga pasang mata sedang melihat mereka."menyampah betul aku tengok muka minah tu! baru sehari kat sini dah menggatal dengan haziq" kata seorang daripada mereka yang bernama minah. " eheh kau ni minah. macamla haziq tu pakwe kau, gf dia pun tak kesah" kata seorang lagi yang bernama tini. " kau diam eh tini. kw tunggu la aku pastikan perempuan ni takkan hidup senang kat sini". kata perempuan itu lalu berlalu pergi. " whatever." kata tini.
"dah2 la gelak tu. btw, kenapa awk 4G eh?" soal asya. haziq yang tadi ketawa berhenti serta merta. "entahlah, baru yang saya gagal tu semua subjek elektif." belum sempat asya bertanya lagi telefonnya berdering. dia mengambil hpnya dari begnya lalu menjawab panggilan tersebut. " hello?.. ha? dah sampai.. okla kejap lagi asya keluar." jawab asya kepada sipemanggil . setelah asya meletakkan hpnya dalam beg laju saja kakinya melangkah. haziq berasa heran dan memaut lengan asya.
" eh awak!.. sory sya trlupa pulak bagitau.. abg saya dah smpai.. saya balik dulu ya.. bye.. see you soon" kata asya sambil melambaikan tangannya. haziq yang terpinga pinga tadi akhirnya turut melambaikan tangannya kepada asya.
"amboi.. sweet semacam jer siap main lambai". kata seorang wanita yang kini berada di tepi haziq. siapa lagi kalau bukan kekasih hati haziq, chinta. " eh.. la bila sampai.. tuu budak baru kelas saye la.. tepeater juga." balas haziq sambil tersenyum. " dah jom la balik.. awak ada bawa kereta tak?" soal chinta. mestila ada babe.. jom!" jawab haziq
.. lalu mereka pulang bersma2
YOU ARE READING
my lovely husband
Romancekahwin tanpa pengetahuan ibu bapa amat menyakitkan.. lagi mnyakitkan apabila kita harus melepaskan orang yang kita terlalu cinta.. "yang kau ikut turun kat kelab tu juga kenapa?! kah kau memang sengaja dan plan semua ni?!"- iqbal afif