"Alamak,macam mana nak sampai cepat nih...Dahlah terjatuh sebab mamat tuh,ni kena lari pulak sebab anjing kejar.Fikir nih ape??POLIS EVO?!!Baik aku cepat,klau tidak,gate mesti dah tutup.Dah larh ada experiment kena buat harini."Ilya mempercepatkan langkahnya untuk sampai tepat ke sekolah.
Akhirnya di saat-saat akhir di hadapan pintu sekolah,Ilya memuatkan badannya untuk melepasi pintu pagar yang semakin tertutup."Yes!akhirnya sempat juga.Terima kasih pakcik.Hihihii"Ilya tersengih.Pakcik tersebut membalas sengihan itu dengan kata-kata,"nasib baik muat badan kau tu dik.Pergi sana,masuk kelas."Ilya menjawab sambil mengangkat tangannya paras dahi,"baiklah bos.hihii."
Harini memang hari yang malang bagi Ilya.Dia ternampak Pn.Irna ada di dalam kelasnya."Aduh,singa dah tersedia kat depan lah pulak.."Ilya memanggil seorang sahabatnya,Qilah dengan bersiul perlahan.Qilah yang ternampak Ilya diluar cepat-cepat memahami situasi sahabatnya itu.Dia meminta Ilya mencampakkan begnya di celah-celah tingkap.Ilya bertindak pantas membaling begnya sebelum Pn.Irna berpusing ke hadapan.Ketika Pn.Irna khusyuk menulis di hadapan,ilya masuk ke kelas dengan muka selambanya tetapi dapat ditangkap oleh guru yang digelarnya SINGA."Eh,Ilya.Awak lambat ke sekolah ke?"Pn,Irna bertanya dengan menunjukkan muka bengisnya."Tak adalah cikgu.Saya baru pergi tandas tadi.Kalau saya baru datang,macam mana beg saya ada dekat tempat saya?"Pn.Irna melihat tempat Ilya dan mempercayainya.ILya duduk dan menepuk tangan Qilah sambil dilihat pelajar-pelajar yang lain.
"Baiklah kelas.Siapkan kerja sekolah yang saya berikan tadi dan Ilya.."Pn.Irna memanggil ilya secara tiba-tiba dan membuatkannya tersedak selepas selesai minum air."Ye,cikgu?"Ilya mula bertanya."Saya nak awak datang ke meja saya selepas waktu rehat nanti.Ada yang perlu saya bincangkan dengan awak.Awak boleh bawa Qilah sekali."Qilah yang terkejut dengan perkara tersebut sambil menunjukkan jarinya ke arahnya."Saya cikgu?"Pn.Irna hanya tersenyum dan berkata."Ye lah awak.Sape lagi yang bernama Qilah kat sini?"semua pelajar yang ada dikelas 4 Tegar ketawa.
(semasa rehat)
"Weu,aku nak beli 'air lembu' kejap!"Qilah membuat muka pelik,"haa??'air lembu'?sejak bila kantin kita jual 'air lembu'??kau demam eh?"Ilya menjawab pertanyaan tersebut dengan tenang."Air Dutch Lady lah.Hihihii.Jap yee..Kau pergi cari tempat duduk dulu."Qilah hanya mengangguk kerana malas hendak melayan kerenah kawannya itu kerana terlalu cemas dengan panggilan Pn.Irna sebentar tadi.Semasa mereka sedang makan,Ilya melihat tangan Qilah tidak memegang satupun makanan.Ilya mula risau."Wei,kau ok tak ni?tak sihat ke?"Qilah yang sejak tadi mengelamun mula menjawab,"Aku risaulah yang pasal Pn.Irna panggil kau dengan aku tu.Entah-entah yang pasal kau datang lambat tu kot?"Ilya menenangkan sahabatnya itu dengan menjawab,"Tak lah.Pn.Irna mesti panggil sebab hal yang lain.Jangan risaulah.Kalau apa yang kau cakaptu betul,nanti aku belanja kau makan KFC ea.."Qilah mula tersenyum selepas mendengar akan makanan kesukaannya apa-apa lagi bila ada yang ingin belanjanya."Kau jangan lari pulak bila nak teman aku jumpa Pn.Irna!"Qilah dan Ilya mula ketawa sambil dilihat orang ramai.(malu)
WATAK-WATAKNYA SELEPAS INI....->
YOU ARE READING
TAK MENDUGA KU TERCINTA
Short StoryIlya,seorang gadis yang agak panas baran tetapi bertukar malu bila berdepan dengan orang yang dia suka.Bermulanya kisah Ilya yang penuh dengan cabaran dan dugaan serta cinta yang tidak pernah dirasai sebelum ini