Julia sitter på en bänk utanför ett klassrum. Hennes klasskamrater sitter en bit bort, men de bryr sig inte om henne. Julia kollar på sin mobil. Ett meddelande dyker upp på skärmen. Det är från en av hennes få kompisar. Det står: " Hörde du vad som har hänt? Kan inte tro det, började gråta så fort jag fick veta det." Julia ska precis svara när deras lärare kommer. Han säger att lektionen är inställd och att de ska skynda sig till samlingsplatsen utanför skolan och att alla måste gå nära varandra. Alla tittar på varandra med förvirrade blickar. Julia börjar bli väldigt orolig. Brinner det? Eller vad är det frågan om?
De följer med sin lärare ut och så fort de kommer ut hör dem sirener. Utanför skolan står det fullt med polisbilar och en brandbil. Poliser håller på och spärra av skolan. Massor av elever kommer ut genom dörrarna och alla viskar till varandra. Julia ser sin kompis i folkmassan och skyndar sig dit utan att läraren ser.
"Mika! Vad har hänt?" Undra Julia. Mika tittar upp. Hon ser ledsen ut.
"Har du inte hört? En elev har blivit mördad!" Mika snyftar och Julia blir helt chockad.
"V-va?" Stammar hon fram.
"Kom." Mika drar iväg med Julia till samlingsplatsen där rektorn står. Alla är oroliga, även rektorn. Plötsligt harklar sig rektorn och alla blir tysta.
"Som de flesta redan vet har det skett ett mord här på skolan. Få inte panik allihopa! Läget är under kontroll." Säger rektorn i en osäker röst. Julia förstår att läget inte alls är under kontroll. Alla börjar prata med varandra och några skrik av förtvivlan hörs. Rektorn ber alla att vara tysta och det blir genast tyst.
"Jag vill att alla tar sig hem så snabbt som möjligt. Gå inte hem själva. Skolan är även stängd imorgon. Gå inte heller in mer i skolan." Rektorn vänder sig om och börjar prata med några lärare. Alla börjar röra på sig och några gråter, andra står tysta. Julia tittar på Mika. Tillsammans utan att knappt säga något börjar de gå hem.
YOU ARE READING
En Hemsk Hemlighet
Mystery / ThrillerVad händer när du inte kan fortsätta hålla en hemlighet? Vad händer när den gör dig galen? Men du svor på ditt liv. Och det här är på liv eller död.