Lisa menulis diarinya. Dia mencatat segala apa yang dia rasa. Sakit,marah,suka,benci. Semua dia luah. Tiada tempat untuk dia meluah dirumah itu. Kak ika? Balik hanya bila cuti panjang. Itu pun kadang kadang dia tak balik. Abang afiq? Lagi la. Dah 3 tahun tak balik. Belajar kat australia. Dah bahagia kot. Kak ita? Tahun lepas baru berangkat ke us untuk sambung diploma. Kak lin? Haa ini lagi laa. Sejak masuk umur 18 ni tak penah nak lekat kat rumah keluar pagi balik malam. Lepas dapat kerja ni lagi la. Batang hidung pun jarang nampak ish. Last,abang acap. Haa yang ni lagi laa langsung tak leh diharap. Merayau je kerja. Haih. So? Diari dan kucing je la kawan dia.
"Lisa!"
Serentak itu pintu bilik terbuka, lisa yang sedang leka terkejut.
"Kau buat apa ni?" Ujar mama sambil mengambil diari itu.
"Kau buat diari? Kau kecik lagi dah pandai diari diari? Buat apa? Lain la kalau dah umur 13 tahun nak ada diari" ujar mama yang berlalu keluar sambil membawa diari itu.'Aduh mati aku. Aku dah lah banyak tulis pasal dia'
"Lisaaaa!!"
'Haa ini bahaya. Fuh'
"Ya ma" ujar lisa. Berdebar debar. Laju jantung dia bekerja macam nak tercabut dah.
"Kau buat diari ni untuk apa? Nak kutuk kutuk aku? Tak puas hati? Kau ni tak reti diuntung laaa" ujar mama sambil menolak kepala lisa.
"Ni ni. Kau ambil ni" ujar mama sambil mengoyakkan diari itu.
"Kau kutip pastu pergi buang. Kecik kecik dah pandai"
Lisa mengutip kertas yang berterabur. Sakit hatinya.
'Tak hargai langsung. Aku punya pasal laa. Tak ada kacau kau pun'
--------------------------
"Kau ni memang tak makan saman eh? Dzul tu bukan suka sangat pun dengan kau. Minta couple pun just sebab dia nak mainkan kau"
"Weh,bukan aku yang kejar dia. Dia datang. Tak perlu salah kan aku"
"Kau akan menyesal weh"
"Kita nak upsr dh farrah. Tak perlu la gaduh pasal bende ni."
"Pergi mati" ujar farrah dan terus berjalan meninggalkan kelas.
----------------------------------
"Lisaa!!"
"Ya ma."
"Acap bawak turun barang barang dia yang tak guna ni kau angkat pergi buang kat belakang sana"
Lisa hanya mengangguk. Lisa masuk ke dalam untuk mengambil kunci pintu belakang. Lalu diangkat barang barang itu. 'Alamak tak larat la pulak nak angkat semua. Angkat satu ni pun berat gila nak mati. Hish. Malas laa nak patah balik' rungut lisa.
Kali kedua lisa hendak angkat barang itu,plastik terkoyak. Habis buku,kertas dan segala macam terkeluar.
"Haa itu la buat kerja tak ikhlas macam tu laa" ujar mama sinis.
Lisa meletakkan kunci pintu ditepi pasu dan mula mengutip barang yang berterabur.
"Dah cepat sikit buang sampah tu. Buat kerja jangan terhegeh hegeh."
Lisa meraba raba mencari kunci ditepi pasu. 'Eh tadi aku letak sini.aduh mana pulak kunci ni jalan' bisik hati lisa sambil mencari.
"Haa mana kau letak kunci tu."ujar mama sambil turut mencari kunci itu.
"Eh mana la bangang."
"Tadi lisa letak tepi pasu ni. Tapi tiba tiba tak ada."
"Haa itu la kau. Bodoh. Yang kau pergi letak merata tu kenapa bangang" tengking mama sambil mengambil bakul baju ditepi plastik dan memukul kepala lisa menggunakan bakul itu.
"Sakit la ma. Sakit. Jangan la ma. Lisa tak buat lagi. Nanti lisa cuba cari lagi" rayu lisa sambil menangis.
"Eh ada aku kisah. Kunci tu dah hilang kau nak buat apa lagi!" Tengking mama sambil memukul lisa tanpa henti. Tiada belas langsung dalam hati mama pada lisa.
"Sakit la ma.. lisa minta maaf"
"Eh diam la menyampah pulak aku" ujar mama sambil membaling bakul yang telah pecah itu pada lisa.
-------------------------------
Lisa meletakkan ubat pada kulitnya yang koyak akibat menahan kepalanya dari dipukul oleh mamanya tadi.
'Aduh sakitnya. Agaknya tadi kalau aku tak tahan guna tangan maybe kulit kepala dah koyak kot'
Mengalir air mata lisa. Pedih. Sakit. Tapi apa dia boleh buat? Dia hanya budak yang berumur 12 tahun. Tak mungkin dia mampu mengambil sebarang tindakan."Eh lisa kenapa ni?" Satu suara dari belakang.
"Kena pukul dengan mama tadi."
"Eh tak kan sampai koyak macam ni" ujar kak ika sambil membelek luka lisa..
"Mama pukul guna apa?""Bakul."
"Ya allah lisa sabar ya. Lisa tau kan mama memang macam tu. Akak minta maaf sebab tak mampu nak buat apa apa. Tapi lisa kena tau akak always ada kalau lisa nak cerita apa apa tau" ujar ika sambil memeluk lisa.
'Ya allah kesiannya. Kau kuat kan la lisa ya allah. Semoga dia mampu menanggung dugaanmu ini'"Lisa okay la. Mungkin memang salah lisa sebab salah letak kunci."
"Kunci tu dah jumpa belum?"
"Dah."
"Kat mana?"
"Kat tepi plastik. Dia menyorok. Takut tengok muka mama kot. Hahaha" gurau lisa.
Bergema ketawa mereka. Ika tersenyum. 'Sedih mana pun lisa,dia still boleh senyum. Okay la tu sekurang kurangnya dia boleh gelak lagi'-----------------------------
Sorry gaiss lambat update. Hope korang enjoy. Part ni sedih sikit 😂 kamey pun nangis gak hahahaha papepun jangan lupa vote ya.tq💕
YOU ARE READING
Indahnya Andai Disayangi 💕
Randomkisah nur khalisah aliah yg mengharungi kehidupan nya yg berliku liku . terlalu byk dugaan yg dtg sampai kekadang dia sndiri merasa tdk kuat untuk menghadapinya