BAlKISAH

12 0 0
                                    

setelah kematian isteri tercinta,hidup Pak Husin menjadi begitu sunyi dan kosong .walaupun memiliki anak ramai cuci. tapi mana nak sama dengan layanan isteri,makan semeja dan tidur sebantal.

kini segalanya-galanya Pak Husin kene buat sendiri.

anak2 memang le boleh boleh datang selalu untuk menjenguk keperluan hariannya,tapi sekadar itu saja.hakikatnya Pak Husin perlukan teman untuk berkongsi hidupnya.

anak2 ramai yang menyarankan supaya Pak Husin kahwin sekali lagi.itu yang terbaik bagi Pak Husin.

tentu mustahil,jika isteri barunya tu nanti boleh menyamai kebaikkan dan kesetian isteri pertamanya.tapi setidak-tidaknya keperluan asasi Pak Husin akan terjaga.

dan itulah yang amat diharapkan oleh anak-anaknya Pak Husin sendiri.

selepas puas mencari dan merisik ke sana sini,akhirnya terjumpalah calon yang dikira sesuai dengan Pak Husin.

Pak Husin dimakbulkan dengan seorang wanita yang tidak jauh umurnya dengan Pak Husin bernama Balkisah.....!

khabarnya,Tok Balkis ni baik sekali orangnya,pandai memasak dan suka mengemas rumah.ini terbukti pada bulan-bulan pertama pernikahan mereka.bahagia sungguh Pak Husin dengan layanan isteri barunya. dan semenjak ada Tok Balkis ni,Pak Husin selalu sakit2 belakang.

semua yang ubat Pak Husin makan semua tak menjadi.dan tiada cara lain,Pak Husin perlu berjumpa dengan bomoh untuk bertanyakan apa masalah sakit belakang Pak Husin.

dan bomoh itu dia tidak tahu Pak Husin sakit apa.lepas tu Pak Husin pulak ikut cara beurut.dan sama juga,sakit tu ada lagi.

anak Pak Husin datang ke kampung,dan Pak Husin ada 4 anak iaitu Zarif,Aina,Zarul dan Amina.

suatu hari Zarif hendak mengambil petai di halaman rumah.dan tibe2 datang Tok Balkis,lepas tu Tok Balkis terus memukul Zarif dengan kayu kecil.

lepas bebel la Tok Balkis "kau jangan sesekali ambik petai laki aku,kang habis petai laki aku".
lepas tu anak Pak Husin,Aina selalu nampak Tok Balkis pergi jiran sebelah.

lepas tu duit Pak Husin selalu habis.bila ditanya Tok Balkis semua jawab tak tahu.lepas tu jiran sebelah mimpi yang ada toyol berkeliaran di depan rumah Pak Husin.

dan akhirnya terbongkar la semua pasal Tok Balkisah.dia ada hati kat jiran sebelah.dan anak2 Pak Husin jumpa bende yang dijadikan sebagai hmmm apa tu macam Tok Balkis ni bele benda la.lepas tu Pak Husin terus ceraikan Tok Balkis.

lepas tu tak da apa apa la.

Moral:lebih baik jadi bujang daripada kahwin dengan perempuan yang jaha.

SERAMWhere stories live. Discover now