Bab 1

74 2 0
                                    

Seperti hari hari biasa, melisa gadis yg cantik , berkulit putih gebu , slim , dan berambut sederhana panjang selalu mendapat surat cinta dari pelajar2 lelaki yg ada d skolahnya." Mel! Malik bgi surat suruh bgi kau n dia kata dia nak ajak kau keluar mkn lunch " kata kawan rapatnya Aisyah. Mereka telah berkawan sejak berumur 3 tahun lagi. "Haa?!" terkejut Melisa dengan penyampaian aisyah." mcamana ni syah? Aku tak nak lyan dorang aku kata tapi mkin menjadi2 plak!" "Alah , apa salah nya kau keluar dgn dia. Diakan lelaki pertama yang berani ajak kau keluar? Ke kau dah ada pakwe ni?" usik aisyah dengan pandangan yang curiga. " ish kau ni, kau rasa muka aku ni ada boyfriend ke?" aisyah cuma ketawa.

       Jam menunjukkan pukul 11.50 petang, kelibat melisa masih blum muncul." Mana buah hati aku ni?" kata malik tdak sabar. Tiba 2 kelihatan aisyah datang dari bangunan yg berhadapan dgnnya. Aisyah melambai lambai tgn nya kpada malik. Malik terus ke tempat aisyah berada" eh, err.. Mel tak dpat datanglah, dia..dia sakit kepala" tipu aisyah.' nasib baiklh kau kwn aku mel, klu tak dah lama aku tenyek muka kau.' bisik hatinya. "Laa.. Pagi tadi ok je aku tengok dia?" hairan malik dgn sakit mengejut melisa. " baru aje dia contact aku suruh bgitau" tipunya lagi. Malik hanya menangguk faham. Selepas malik berlalu pergi, aisyah mendengus perlahan. Kemudian dia pergi semula ke keretanya mndapat kn melisa.

        "Mel,!" panggil aisyah lantas melisa berpusing. Terkebil2 mata aisyah melihat diri melisa yang kini dibasahi dengan air." kau ni dah knapa beb?" hairan aisyah melihat kawan baiknya yang bermuka serius dengan baju yang sedikit basah." ada lelaki buta tak nampak jalan terlanggar aku! Lepastu, adakah patut dia salahkan aku. Dia yang jalan sambil main telefon!" adu melisa tanpa ditanya. Aisyah yang dari tadi mendengar ketawa melihat mimik muka melisa.

       Keesokan harinya, melisa pergi ke sekolah dengan beg sisinya yang bewarna violet muda. Semasa dia memandu, kelihatan sebuah kereta bewarna hitam hampir belanggar dengan keretanya. Serta merta kedua2 nya berhenti. Melisa segera keluar dan mengetuk tingkap kereta si pemilik. Alangkah terkejutnya bila  pemilik kereta itu sama dengan lelaki yang langgarnya tempoh hari. " kau rupanya patutlah hampir terlanggar tadi, si buta yang memandu" kata riezal sinis." eh, tolong jaga mulut tu ye! Kemarin awak langgar saye, harini pun awak yang langgar. Tak cukup ke basah kan baju orang kemarin. Haa?" balas melisa. Riezal ketawa kecil." kau yang buta salah kan aku pula yang buta. " balasnya tidak mahu mengalah dan berlalu pergi. " ishhhh! Dia ni kan" omel melisa sendiri.

         "Eh, beb knpa kau lambat? Tau tak dah beribu surat sampai dengan aku tanya pasal kaulah" tanya aisyah sebaik sahaja melisa datang ke kelas." aku terserempak dengan lelaki buta tu lagi!" " eh kau balik2 panggil dia buta, mmg dia buta ke apa? " hairan aisyah. Melisa ketawa kecil," taklah, mata ada lagi tapi entahlah dari kemarin tak nampak jalan kot" kata melisa sinis " emm, aku nak tanya  boleh?" kata aisyah, takut nanti jika terlepas cakap jadi singa pula. " jangan libatkan kenangan pahit aku dah, kau pun tau aku trauma kan." jawab melisa. Aisyah angguk." kau tak takut ke kawan dengan aku? Yelah, kau tu famous takut nnti aku penyebab kau jatuh." tanya aisyah lurus " apa kau ni. Kau sendiri tahu aku tak nak jadi famous sebenarnya kan. Aku tak kisah pun klu jatuh asal persahabatan kita dari kecil hingg akhir hayat. Dah, tak mau pikir camni lagi" kata melisa ikhlas." thanks mel, kau mmg kawan baik aku." balas aisyah sambil berpelukan.

       "Sya, syah! "Panggil melisa sebaik sahaja sampai ke cafe sekolah." apa kau ni macam nampak hantu je?" hairan aisyah." ish kau ni, aku nampak orang buta tu lah.""mana2,?" tercari cari aisyah ke kawasan lelaki yang sedang sibuk bersembang."haa, yang tengah duduk di bucu meja makan tu. Tak senonoh betul lah"kata melisa agar aisyah dapat meneka dengan lebih mudah."Tu??!!"terkejut aisyah dengan orang yang ditunjuk melisa. Melisa angguk." beb, aku syorkan kau jangan lagi cari pasal dengan dia.seriously"amaran aisyah. "Kenapa, haa entah entah dia boyfriend kau. Tulah kau taknak aku cari gaduh kan. Kau tak nak dia putus dengan kau sebab kau kawan aku kan. Jangan risaulah "teka melisa. "Hoi, kau ni kan memandai je kan. Dia bukan boyfriend aku lah."kata aisyah membetulkan melisa. "Habistu??" "hish, aku suruh kau begitu bcause dia tu kaya, handsome, banyak perempuan minat kat dia. Sekali kau cari gaduh haa, tu kumpulan perempuan gedik kat sana akan triple combo kau kena n one more thing dia tu anak gangster. Ayah tiri dia gangster, dari dia umur 10 tahun lagi ayah dia tu suruh belawanlah, tumbuklah. Tulah badan dia tegap je. But,aku dengar dia nak berhenti jadi abang long."panjang lebar aisyah menerangkan. "Ohh, eh? Dari mana kau tahu semua ni?" ragu melisa. "Alah, kau kan lambat masuk sini, so sebelum kau masuk aku ada geng lelaki. Tu, yang sotong tengah berdiri dekat si buta tu."kata aisyah dan menekan perkataan si buta.

          Loceng berbunyi tanda waktu sekolah sudah pun tamat." babe, kau tunggu jap aku lupa barang kat kelas." kata melisa. "Cepat sikit tau, ada orang cerita tempat ni keras tau" takut aisyah bersendirian di tepi pintu tandas." ye!hati hati tau" usik melisa. 'Nasib baik aku ingat kau' bisik hati melisa sambil memasukkan  buku diari nya ke dalam beg. "Aduh," kata melisa apabila sekujur tubuh sasa terlanggar nya. Mereka saling berpandangan. "Kau rupanya, ingat kan orang buta dari mana pula" ejek melisa sambil berusaha bangun. "Apa kau cakap?" kata riezal perlahan sambil mendekatkan tubuhnya dengan melisa. Melisa berundur beberapa langkah sehingga tubuhnya terlanggar tepi almari. Riezal semakin dekat dengan melisa lalu mengepungnya dengan tangan yang sengaja menghentak dinding."kau cakap aku buta ye, jom tengok aku nampak ke tidak apa dalam baju kau?" cabar riezal mendekatkan mulutnya dengan mulut melisa. Melisa menutup mata rapat dan mengharap agar ada orang yang lalu di kawasan itu. Dirasanya tangan lelaki itu melingkar di sekeliling pinggangnya.

        Riezal ketawa terbahak bahak melihat melisa yang sedang menutup mukanya." kau ingat aku nak ke buat. Seriously, di sini? Memanglah aku lelaki biasa ada nafsu tapi aku tak bodoh sangatlah sampai nak buat tu di tepi almari. Baik buat atas katil"usik riezal. Melisa membuka matanya dan terus menghadiahkan cubitan maut ke tangan riezal."awak ni kan. Kalau saya sakit jantung tadi saya cekik awak bila jadi hantu, hishh!" geram melisa. Riezal masih ketawa melihat muka melisa yang merah padam menahan amarah." dahlah, malas lah nak layan awak" kata melisa lantas meninggalkan riezal sendiri.

        "Kau ni apasal lambat sangat? Aku takut tau"marah aisyah." laa, bukan ada hantu pun tengah hari ni, lelaki tu buat hal lagi" adu melisa. "Apa dia buat?" hairan aisyah." adakah patut dia kepung aku lpastu ugut aku yang dia nak buka baju aku. And dia peluk pinggang aku. Geramlah" adu melisa. "Are you for real? Dia peluk pinggang kau?" terkejutnya.melisa angguk. Aisyah senyum kambing. "Senyum2, haa. Kau jangan nak fikir dia jatuh cinta dengan aku ye." "taklah, perasan, lagipun dia tu tak suka perempuan" kata aisyah." hmm, eh teman aku shopping petang ni?"ajak melisa. Aisyah angguk tanda setuju.

Abangku mr. CARINGWhere stories live. Discover now