Syar

413 10 1
                                    

Cuti akhir tahun ni aku rasa sama seperti tahun-tahun yang lalu .
Menjadi rutin seharian aku bila menjelang sahaja waktu cuti iaitu menolong ibu aku di sawah . Dua orang adik aku duduk di rumah seperti biasa , menghabiskan masa mereka dengan bermain . Ayah? Kerja dia hanya melepak di Warung kopi Pak Samad di hujung kampung . Kasihan juga kadang-kadang aku tengok ibu melawan panas terik di tengah tengah bendang untuk sesuap nasi .

" syifaa ! Hang siap dak lagi ? Lekaih la aku dah lambat ni " laung ibu dari luar rumah memanggil manggil nama ku .

" Ha sat sat , ni siap dah "

Sebelum aku turun dari rumah papan itu , sempat aku toleh ke adik-adik aku yang masih hanyut di awan mimpi . Setelah menutup pintu rumah , aku membonceng motosikal yang dibawa oleh ibu .

" ni Syifaa harini kita balik awai sikit naib " kata ibu di atas motor .

" laa pasaipa nak balik awai ? Ni alang alang Syifaa ada sekali boleh la Syifaa tolong mak banyak sikit " balas aku hairan .

" ish aku cakap hang dengaq boleh dak " balas ibu lagi marah .

Setelah sampai di bendang , kami berdua turun dari motosikal yang dinaiki dan terus menuju ke tengah sawah .

Sedang sahaja leka berjalan , tiba tiba kaki aku tersepak sebuah botol kaca yang pecah .

" Adoiii ! Sakit ibuuu !! " jerit aku meraung kesakitan sambil melihat darah yang tidak henti mengalir keluar dari kaki aku .

" Astagfirullah Syifaa ! Hang buat lagu mana ?! "

" Mana cek tau , Syifaa tak perasan pun "
Sedang asyik aku merungut , aku melihat ibu berlari lari anak ke motosikalnya untuk mengambil sesuatu . Selepas beberapa saat , dia kembali semula dengan sehelai kain yang selalu digunakkannya untuk mengelap peluh dan sebotol air mineral yang selalu diminumnya bila tamat sahaja bekerja .

" mai sini kat mana hat kena tu " kata ibu.

Aku tidak membalas sebaliknya hanya menunjukkan tempat di mana aku luka dengan jari telunjuk . Emak cepat cepat membasuh lukaku menggunakan hampir setengah air botolnya lalu membalut kakiku . Rasa bersalah terus membelenggu diri . Sebab aku ibu lambat.

" ibu , Syifaa minta maaf "

" La hang dok buat drama apa kat sini , dah ni ibu dah balut dah ha hang tunggu kat pondok tu satgi pukui 9:30 kita balik " kata ibu .

Aku melihat ibu di tengah tengah sawah dari jauh . Ibu kelihatan sangat letuh tetapi tetap berusaha untuk mencari rezeki buat keluarganya . Harapkan abah memang tak la , yang dia tahu dia cuma nak aku pandai itu saja yang dia harapakan .

Sedang asyik leka merenung seribu batu . Terdapat seorang perempuan berjalan di hadapan aku sambil melemparkan sebuah senyuman . Gaya perempuan ni seperti orang bandar sahaja .

" Hai ! " kata nya , ceria .

" hai ! "

" Boleh saya duduk kat sini jugak ?"

" Boleh , mai la " pelawa aku kepadanya .

Setelah dia melabuhkan punggung dia bertanya lagi .

" awak duduk dekat kampung ni ke ? "

" ha aku duduk kat sini , awak? " menyampah pula rasa bila acah acah cakap KL ni .

" Saya baru je pindah dari JB , eh before i forgot apa nama awak?"

" Nama saya Myra Syifaa panggil je Syifaa "

" Wah what a nice name ! Nama saya Rania Syaraa panggil je Syar . Em nice to meet u " kata ya penuh senyuman di bibir .

Aku hanya tersenyum . Di dalam hati aku ini aku sungguh mengharapkan bahawa ini pertemuan kami yang pertama dan terakhir . Sebab aku tak suka , tak suka diteman .

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Feb 05, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Be my prince . Where stories live. Discover now