peluang kedua ~ 1.0

39 3 0
                                    

"ummi ada orang bergaduh kat luar"

"siapa yang bergaduh tu nazihah"

"alah mak cik joyah tu dengan tasha"

"astaghfirullah hal azim jom kita pergi" kata khadijah lalu pergi keluar dari pejabatnya.

"korang semua perempuan yang tak guna sebab korang bangsa kita ni jatuh sepatutnya korang pergi mati lebih baik"

"mak cik joyah ada anak perempuan kan. kalau suatu hari nanti anak perempuan mak cik macam kita orang jangan menyesal tau"

"anak perempuan aku baik dari korang. bukan macam korang menggandungkan anak luar nikah"

"sebab tulah kami semua perlukan perluang yang kedua untuk ubah sikap kami kak joyah"

"buat apa nak kasi perluang kedua mereka semua ni tak layak dapat kan perluang yang kedua"

"semua manusia pernah melakukan kesilapan dan memerlukan perluang yang kedua untuk menebus kesilapan mereka"

"dahlah aku malas nak layan kau khadijah entah-entah kau pun sama je dengan dia orang ni dijah" kata joyah lalu pergi dari pusat pemuliharaan tersebut."ummi okey saya minta maaf. saya tak berniat nak buat hal tapi mulut makcik tu yang kurang ajar"kata tasha dengan muka kesian. "tak pelah  tasha yang penting tu bayi dalam kandungan kamu tu tak apa-apa. yang lain siap-siap dah nak masuk waktu zohor nanti kita solat berjemaah dengan ustaz haidar" kata khadijah dengan nada lembut."baiklah ummi"kata semua perlatih dan mula meninggalkan tempat itu.

"qai sayang dah lama tunggu mommy"

"boleh tahan lama juga lah mommy"

'bipi,bip,bip' telefon berbunyi. "jap ye qaisarah ayah telefon"kata perempuan tu lalu menjawab telefon."ye nanti saya balik dengan qaisarah tunggu sekejap"selepas menjawab telifon mereka pun pulang kerumah. sampai sahaja di rumah "qaisarah pergi masuk bilik ayah ada benda nak cakap dengan mommy"kata ayah qaisarah .qaisarah pun naik atas dan masuk ke dalam bilik

"awak ni dah kenapa"

"kenapa apa. apa salah saya"

"awak tanya kenapa. awak pergi mana malam tadi tengah hari ni baru balik. saya dah call banyak kali tapi awak tak jawab. lepastu awak suruh qaisarah keluar dengan awak . jangan ajar qaisarah jadi macam awak boleh tak"

" apasal gan awak  selalu menbebel macam mak nenek ni kan saya dah cakap malam tadi saya tidur rumah kawan saya lah lagi pun saya kesian tengok qaisarah terperap je dalam rumah ni macam apatah so saya ajak lah dia keluar"

"awak ni memang tak sedar dirikan.  kalau bukan sebab ibu saya suka awak saya tak akan kawin dengan awak mungkin saya dah bahagia dengan khadijah"

"hakimi berapa kali ibu nak cakap jangan sebut nama perempuan jahanam tu dalam rumah ini". pergaduhan tu tersekat apabila nenek qaisarah turun. "ibu memang suka alin ni jadi menantu aku daripada perempuan yang aku tak tahu mana asal usul dia"kata lagi nenek qaisarah. " yelah baguslah tu ibu tak habis-habis nak mempertahankan menantu kesayangan ibu" kata hakimi lalu naik ke atas"



peluang keduaWhere stories live. Discover now