Cinsiyet; İnsanların doğuştan gelen biyolojik farklılığıdır.Bizi kadın ve erkek yapan belli fiziksel veya biyolojik özelliklerdir.
Toplumsal cinsiyet ise kültürel ve sosyal olarak belirlenen cinsiyet rollerini ifade eder.
Genel olarak baktığımızda iki cinsiyet arasında doğal olarak dayandırılan bir takım işler mevcuttur.
Kadınlar tarihin birçok döneminde özel alanla ilişkilendirilmiştir.Kadının mekanı daha çok kapalı yerler veya korunmuş mekanlar olan ev,bahçe,avludur.
Erkekler ise kamusal alanda egemenlik sürmüşlerdir. Kamusal alanda kadın erkeğin varlığı ile var olabilmektedir.Kadının özel alanla ilişkilenmesi onu kamusal alanda dışlamaktadır. Dünya Ekonomisi Fromu 2016 raporuna göre kadın ve erkeğin iş hayatında eşit temsili için 117 sene gerekiyor.Buradan yola çıkarak kadının kamusal alana katılımı kısıtlıdır.
Kentte kadınlar güvenlik açısında oldukça büyük sorunlar yaşamaktadır.Örneğin;park,meyhane,gece yolda yürümek bile kadınlar için tehlike arz etmektedir. Bu alanlarda bulunduğu vakit kadına tecavüz,taciz,darp meşru görülmektedir.Çoğu kadın, çarşıya eşiyle ya da yaşlı bir kadınla çıkmak zorunda kalır.Gideceği yolun üstünde kahvehane varsa kadının yolu değişmektedir.Çünkü kadın, erkeğin mekanı olan kahvehanenin önünden geçerse ayıplanmaya,dışlanmaya maruz kalır.
Araba kullanmak, trafiğe çıkmak bile kamusal bir alan olarak algılanır.Trafikte sıkça taciz edilmesi bunun sonucudur.Toplu taşıma araçlarına belli saatten sonra binememekte ve bazen ineceği duraktan birkaç durak önceden inmek zorunda kalmaktadır.Tribünlerde kadınlar görmemiz imkansızdır. Erkek izin verdiği sürece tribünlerde yer alır. PFDK'nın erkeğe vermiş olduğu maç yasağıyla kadınlar tribünlerde yer alabilirler.Yine o tribünlerde kadın bedeni üzerinde küfürler edilmesi erkliğin meşrulaştırıldığı bir alana dönüşmektedir.
Kadın için kentleri yaşanılabilir hale getirmek için birçok çalışmalar yapılmaktadır. Bunlardan bir olan Kadın Dostu Kentler Projesi'dir.BM Nüfus Fonu, BM Kalkınma Proğramı tarafından 2006 yılında bu yana uygulanan ortak bir proğramdır.2006 yılında birçok ilimiz bu çalışmalara katılmıştır.Kentleri kadınlar için yaşanılabilir hale getirmek için bu çalışmalar desteklenmelidir.Kadınları kentlerde varolması o kentleri daha ekolojik,özgür,eşit bir yapıya dönüştürecektir.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Toplumsal Cinsiyet ve Kentler
SonstigesErk kültürün meşrulaşmış olduğunu kamusal alanda kadın olmak.