99 Nama Allah | 01

694 52 4
                                    

1. Ar-Rahmaan : ( ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ )

Allah Maha Pengasih, iaitu pemberi kenikmatan yang agung-agung dan pengasih di dunia.

2. Ar-Rahim : ( ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ )

Allah Maha Penyayang, iaitu pemberi kenikmatan yang di luar jangkaan dan penyayang di akhirat.

3. Al-Malik : ( ﺍﻟﻤﻠﻚ )

Allah Maha Merajai/ Menguasai /Pemerintah, iaitu mengatur kerajaanNya sesuai dengan kehendakNya sendiri.

4. Al-Quddus : ( ﺍﻟﻘﺪﻭﺱ )

Allah Maha Suci, iaitu tersuci dan bersih dari segala cela dan kekurangan.

5. As-Salaam : ( ﺍﻟﺴﻼﻡ )

Allah Maha Penyelamat, iaitu pemberi keselamatan dan kesejahteraan kepada seluruh makhlukNya.

6. Al-Mu'min : ( ﺍﻟﻤﺆﻣﻦ )

Allah Maha Pengaman / Pemelihara keamanan, iaitu siapa yang bersalah dan makhlukNya itu benar-benar akan diberi seksa, sedang kepada yang taat akan benar-benar dipenuhi janjiNya dengan pahala yang baik.

7. Al-Muhaimin : ( ﺍﻟﻤﺤﻴﻤﻦ )

Allah Maha Pelindung/Penjaga / Maha Pengawal serta Pengawas, iaitu memerintah dan melindungi segala sesuatu.

8. Al-'Aziiz : ( ﺍﻟﻌﺰﻳﺰ )

Maha Mulia / Maha Berkuasa, iaitu kuasaNya mampu untuk berbuat apa yang dikehendakiNya.

9. Al-Jabbaar : ( ﺍﻟﺠﺒﺎﺭ )

Allah Maha Perkasa / Maha Kuat / Yang Menundukkan Segalanya, iaitu mencukupi segala keperluan, melangsungkan segala perintahNya serta memperbaiki keadaan seluruh hambaNya.

10. Al-Mutakabbir : ( ﺍﻟﻤﺘﻜﺒﺮ )

Allah Maha Megah / Maha Pelengkap Kebesaran, iaitu yang melengkapi segala kebesaranNya, menyendiri dengan sifat keagungan dan kemegahanNya.

11. Al-Khaaliq : ( ﺍﻟﺨﺎﻟﻖ )

Allah Maha Pencipta, iaitu mengadakan seluruh makhluk tanpa asal, juga yang menakdirkan adanya semua itu.

12. Al-Baari' : ( ﺍﻟﺒﺎﺭﺉ )

Allah Maha Pembuat / Maha Perancang / Maha Menjadikan, iaitu mengadakan sesuatu yang bernyawa yang ada asal permulaannya.

13. Al-Musawwir : ( ﺍﻟﻤﺼﻮﺭ )

Allah Maha Pembentuk / Maha Menjadikan Rupa Bentuk, memberikan gambaran atau bentuk pada sesuatu yang berbeza dengan lainnya.

•• Al-Khaaliq adalah mengadakan sesuatu yang belum ada asal mulanya atau yang menakdirkan adanya itu.

•• Al-Baari' ialah mengeluarkannya dari yang sudah ada asalnya.

•• Al-Musawwir ialah yang memberinya bentuk yang sesuai dengan keadaan dan keperluannya.

14. Al-Ghaffaar : ( ﺍﻟﻐﻔﺎﺭ )

Allah Maha Pengampun, banyak pemberian maafNya dan menutupi dosa-dosa dan kesalahan.

15. Al-Qahhaar : ( ﺍﻟﻘﻬﺎﺭ )

Allah Maha Pemaksa, menggenggam segala sesuatu dalam kekuasaanNya serta memaksa segala makhluk menurut kehendakNya.

16. Al-Wahhaab : ( ﺍﻟﻮﻫﺎﺏ )

Allah Maha Pemberi / Maha Menganugerah, iaitu memberi banyak kenikmatan dan selalu memberi kurnia.

17. Ar-Razzaaq : ( ﺍﻟﺮﺯﺍﻕ )

Asmaul HusnaWhere stories live. Discover now