SATU

10 2 0
                                    

Seperti biasa,setiap habis periksa..semua akn tunggu result.

Tengahari..

Hari yg mendebar-debarkan bagi aku.

Barisan giliran untuk mengambil result semakin berkurang.

Macam-macam emosi ada dekat sekolah tu.

Ada yng terlompat-lompat macam kera dapat bunga.

Pastu ada yg menangis. Sadis!
Sekarang giliran aku untuk masuk ke dalam kelas. Mimik muka guruku tidak dapat dibayangkan.

"Xiura..kamu yakin yang kamu dah belajar bersungguh-sungguh?"tanya guruku dengan gaya muka tidak berpuas hati.

"Nae.. Saya yakin saya dah buat betul-betul. "

Bebola mata asyik ke kiri dan ke kanan. Gusar je, aku rasa aku dah buat betul-betul. Takkan la gagal?

"Kenapa, cikgu tanya macam tu? Saya gagal ke? Cikgu yakin ke? Ke cikgu silap cek? Cuba cikgu cek sekali lagi? "Banyak soalan yang dilemparkan.

"Kamu tengok la sendiri kertas result ni. "Kertas result dihulurkan kepadaku.

Mata tidak sanggup untuk melihat butit-butir ayat yng ditulis.

"Cikgu.. Apa kata saya tengok dekat rumah je result ni. Tak sanggup la nak tengok. "
cadangku..

Walaupun ayat  yg aku bagi dekat cikgu tadi tak munasabah. But, she still boleh terima cadangan tu.

"Okey.. Tapi jangan menyesal atau pun menangis ye.."

Amboi ayat cikgu ni.. Menyeramkan sungguh.



AKU keluar dari perkarangan
sekolah dengan menaiki kereta.

Hati berdebar-debar je..
kadang-kadang rasa tak sabar nak tengok result.

Brekkkkkkkkk.....

Kereta aku berhenti di satu lorong jalan. "Hish.. Macam-macam dugaan betul. Sabar je la. Now, sekarang macam mana nak tukar tayar kereta ni. Aku dah la lemah bab² kereta."
bebelku seorang diri..

"Aduh..macam mana ni? Orang takde ke nak lalu dekat lorong ni?Someone, help me."
Mata melilau mencari kereta yang lalu di sekitar itu.

Bonet belakang kereta dibuka. Selamatlah, appa tinggalkan tayar spare.

Tayar dikeluarkan, peralatan untuk menukar tayar dikeluarkan sekali.

"Masa untuk mulakan.."

"Awak nak mulakan guna apa dulu?"tanya seorang namja yang berada di belakangku.

Entah mana dia muncul aku pun tak tahu. Yang yakin dia manusia bukan hantu.

"Awak cakap ngan saya ke?"
Kepala ditolehkan ke belakang.

Mana tahu ada orang lain ke kat belakang."Ye, la.. Saya cakap ngan awak. Nak sya tolong ke?"tanya namja itu mesra..

Mesti la aku tak sia-siakan soalan tu. "Mestilah awak kena tolong. Saya bukan reti bab² ni.. Nah, ambil ni. "

Aku menolak badannya kearah tayar.. Kini sekarang giliran dia untuk memasang tayar tu.

Kacak juga namja tu.. Muka kalau pandang boleh cair hati.
Putih melepak.. Biasalah orang korea.

Selepas berapa minit berlalu.
Akhirnya settle juga. Habis kotor tangan namja tu..kesian

"Dah,settle..Lain, kali.. Hati-hati."langkah namja itu diatur menuju ke arah keretanya.

"Awak.."Badannya berpaling apabila aku memanggilnya.

"Thanks..Sini saya basuhkan tangan awak..Saya ada bawak air dalam kereta saya. Nanti tak selesa pulak tangan nak pegang stereng kereta."tangan namja itu ditarik.

Tak sangka masa aku orang korea,aku asyik pegang tangan namja. 😢

"Nae.."namja itu hanya mengikut apa yang aku katakan.

Hahaha, dah macam kena pukau pulak. Cis!

Skip~

Tiba sahaja di rumah,aku terus masuk ke dalam rumah. Semua sudah mula datang menghampiriku.

"Macam mana?Lulus?"tanya omma risau.

"Xiura.. Kenapa balik lambat? Ambil result je pun. "Kata appaku pulak.

"Alah.. Omma ngan appa ni.
Tayar pancit tadi, sebab tu lambat balik. "Gertusku..

"Xiura.. Omma tanya ni. Kamu lulus tak?"kelihatan muka ommaku sudah merah menahan geram.

"Mian, omma.. Result? Xiura, tak tengok lagi. Gagal kot, so.. Tak payah tengok. Kan senang.. "

Kaki melangkah masuk ke dalam bilik..

Dum!!

Pintu ditutup rapat dan dikunci.. Malas nak diganggu.

Laci almari dibuka.. Untuk mengambil baju.Seorang tandas yang dituju.

Selesai mandi,aku berjalan menuju ke arah beg.. Zip dibuka menampakkan lagi kertas resultku.

Lantas, kertas itu diambil. Perlahan-lahan  ia dibuka...
Yng terpapar di kertas itu ialah..

15 A+

"Omma!!!!Appa!!!Xiura lulus!!!!"
Kaki pantas menuruni anak tangga.

"Slow.. Slow.. Turun tu.. Nanti jatuh. "Kata appa tetapi mata masih sibuk memandang ke arah tv.

"Xiura.. Xiura... Xiura lulus!! "
Jeritanku, menyebabkan omma dan appa turut menjerit..

"Bagus, anak omma. Tak sia-sia kamu belajar bersungguh-sungguh. "Puji omma sambil mengusap kepalaku.

"Bagus.. Esok appa nak bagi suprise dekat anak kesayangan appa ni. Dah, pi tidur. "Sampuk appa..

"Surprise apa appa? "Tak sabar-sabar aku bertanya.

"Tunggulah esok.. Kalau appa cakap sekarang, tu bukan suprise namanya. "

Mesti korang pelik kan macam mana author boleh ingat benda ni. Padahal umur author sekarang, 23 tahun.

Adalah yng author tak ingat. Tapi sikit je.. Ada jugalah ayat yng author buat sendiri.. Tapi!
Sikit je tau.

Ha.. Macam mana best tak? Kalau tak best.. Comment, jangan lupa vote..

Aku buat satu bab dahulu. Kalau best sila comment and vote.. Barulah aku buat bab 2

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Mar 05, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

IDEAL TYPE 💗Where stories live. Discover now