“Hello…boleh bercakap dengan Amri?” Setelah penat mendail …akhirnya dapat.
“Minta maaf…sis salah nombor ni. Kat sini tak ada yang bernama Amri”
Pulak dah…mungkin tadi aku yang salah dail.
“Sorry ya, and thanks” Hilang mood nak ajak Amri keluar. Petang nanti pula aku telefon lain. Apa aku nak buat sekarang? Cuti tanpa apa-apa rancangan. Memerap kat rumah saja. Kalaulah aku ada teman lelaki, tentu aku jadi seperti Ayu. Keluar dating dari pagi sampai petang. Pergi membilang batu atau pokok-pokok di sekitar KL agaknya. Atau mungkin aku menjadi seperti Kak Mar. Pergi bertandang ke rumah bakal kakak ipar. Peluang untuk beramah mesra katanya. Atau mungkin juga aku jadi seperti Kak Ros. Ada teman lelaki tetapi kalau cuti begini adalah peluang untuk buat tahi mata!
Sendirianlah aku hari ini. Tidak sanggup aku ikut jejak Ros. Membuta dari pagi tadi. Alangkah seronoknya kalau jiran depan rumah yang kugelar McHammer ajak aku keluar. Tapi dia bukannya berani walau misainya bertaring. Berdecit-decit bagai bunyi tikus dari balkoni flat sebelah. Tangan terawang-awang buat isyarat. Manalah aku faham…lainlah kalau aku belajar bahasa isyarat. Bukannya aku tak teringin nak layan, tetapi cara dia cuba untuk mengenali aku itu, mematikan keinginanku. Tak ada cara lain ke? Kalau tak tahu nombor telefon kenapa tak datang jumpa atau tanya? Dia tu kan lelaki, jadi kenalah ebrani. Kalau dari jauh begitu, jangan harap aku nak layan. Sekarang bukan lagi zaman bersiul atau ketuk botol untuk memikat. Itu cara lama. Tak canggih langsung!
Petang, aku telefon lagi. Dialognya sama. “Hello, boleh bercakap dengan Amri?”
“Amri? Sis yang telefon pagi tadi, kan? Sis salah nombor lagi lah….”
Hah!! Salah lagi??? Tak mungkin!!
“Inikan nombor 2980070? I pasti i tekan nombor yang betul”
“Nombor tu memang betul. Tapi kat sini tak ada pula yang bernama Amri. Sekejap ya..I tanya kawan I, kalau ada yang guna dua nama.
Setahu aku Amri hanya ada satu nama saja. Atau mungkin aku yang tak tahu.
“Tak ada pula, sis…Tapi cuba sis telefon lagi pukul 10 malam nanti. Ada 3 orang housemate baru. Tak sempat lagi nak berkenalan. Dia orang dah keluar angkat barang. Mungkin salah seorang tu nama Amri. Ada hal penting ker?” Ramah pula si penjawab telefon ni.
“Tak ada lah penting sangat. Cuma nak ajak berbual…nak tanya tentang tempat baru. Anyway, thanks a lot. Kalau ada yang bernama Amri, beritahu dia, senior telefon. Malam nanti i’ll call back..”
Hmm…apa aku nak buat sekarang? Pakaian dah berbasuh. Rumah dah berkemas. Buku cerita semuanya dah habis kubaca. Main playstation seorang diri laaaa… Tengah seronok bermain, terdengar bunyi berdecit-decit. Bunyi tikus besar! MC Hammer dan rakan-rakan serumahnya tercegat kat balkoni. Tersengih macam kerang busuk.
Main sorang-sorang?” laungnya. Bodoh! Sudah nampak bertanya pula.
“Sis…nama siapa? Minta phone number? Alaaaa…boleh lah sis..”
Siapa pula tu? Pasti yang kupanggil Mamat. Kalaulah aku layan, tentu Ros, Ayu dan K.Mar terkejut besar. Pasti mereka kata, ‘something wrong somewhere’
Ayu kata aku macam tunggul kayu. Tak ada hati dan perasaan. Kak Mar kata aku sombong. Bagi Kak Ros pula aku bagaikan katak di bawah tempurung. Hampir 5 bulan aku menyewa di flat PKNS ini. Hampir 5 bulan juga MC Hammer cuba untuk mengenali aku. Puas dia mengusik dari balkoni flat sebelah, berhadapan balkoni flat aku. Tidak pernah jemu menjadi penunggu setia setiap kali aku menjemur kain. Aku buat tak peduli saja. Jangan kata nak pandang. Jeling pun tidak! Bukanya aku tak berminat nak berkenalan. Bodohlah aku kalau orang yang kacak, kemas dan alim macam dia tu tak menarik perhatian aku. Aku boleh terpikat. Tapi aku tak berkenan cara dia cuba untuk menarik perhatian aku tu. Kalau betul-betul nak berkawan denganku, pandai-pandailah berusaha. Kalau nak seribu daya, kalau tak nak seribu dalih!