*Beep beep*
"Wawa, anakku sayang, bangun." Aku membuka mataku yang masih letih dari proses pemindahan semalam dengan malasnya.
"Hmm, lima minit mak" Aku membuat isyarat lima dengan jariku. Tetapi emakku memaksaku untuk bangun juga. Aku pun, dengan mamainya, melangkah ke bilik air dan bersiap-siap untuk ke sekolah baruku.
"Hmm... rindu nya kawan-kawan kat sekolah lama... Kenapa la kena pindah... " Fikiranku ke laut ketika aku sedang menjamah nasi goreng extra kaw kaw yang emakku hidangkan special pada pagi ni.
"Wawa, mak dah bekalkan sandwich tuna dalam beg tu ya. Nanti rehat makan" Emakku memesan sejurus kami tiba di depan sekolah baruku itu.
"Ya mak, Adhwa bukan budak kecik lagi. Dah naik sekolah menengah dah, mak tak perlu la susah-susah ingatkan wawa ni" Aku melangkah keluar dari kereta dan memasuki pagar sekolah."Wah, besarnya sekolah ni! Cantik pulak tu!" Aku menjakun di saat ku meninjau-ninjau persekitaran sekolah itu.
'Mana bilik guru ni ya? Haih,lain kali tolong la tunggukan dekat pagar depan nu, ni tak murid baru kena cari sendiri.... Bagus sekolah ni' Seribu satu sindiran timbul di dalam kepalaku ketika aku sedang mencari bilik guru ini. Aku ternampak sekumpulan budak lelaki yang sedang melepak-lepak di situ dan membuat keputusan untuk menanyakan mereka lokasi bilik guru.
"Ermm, hai..? Bilik guru kat mana?" Kepalaku tunduk ke bawah, malu hendak menunjukkan mukaku yang tak seberapa ini kepada mereka. "Ah, cutenye kamu ni" Seorang abang dengan rambut pacak ni berkata kepadaku "Woi, dia tanya mana bilik guru la, bukannya tanya aku ni cute ke tak" Kawannya yang berbadan tinggi dan kurus itu membalas. "E-Ehem, bilik guru kat sana ya dik. Naik tangga sebelah ni pastu belok kiri,tingkat dua" Senior yang bernama Syabil itu berkata. "Oh ok, terima kasih ya" Aku pun membawa diri ke bilik guru.
"Kamu ni...murid baru itu kan?" Seorang cikgu di bilik guru itu menegurku. Teg namanya tertulis 'Pn Noraidah'. "Ya, cikgu" Aku membalas. "Kalau begitu,mari saya temankan kamu tengok-tengok kawasan sekitar ni." Cikgu itu mengukirkan senyuman manis bak madu kepadaku, aku pun mengangguk dan membalas senyumannya.
"Menarik juga ya sekolah baru ni. Tak sabar nak jumpa kawan-kawan baru"
_________________________
MiraFifah_ Semua cita melayu kita, kita buat kat akaun ni.
YOU ARE READING
X+Y
Teen Fiction"Eh, kenapa budak sorang ni asyik pandang aku saja dari tadi ini?" Rasa macam suspens pun ada,rasa cam marah pun ada. Fuh... Kuatkan semangat,Adhwa... Jangan biar perasaan-perasaan ni mengawal diri. "Aik? Mana budak tadi tu? Aku pusing sekejap saja...