Part 1
"nenek ooo nenek"wei young memanggil nenek nya..nenek nya juga menjawab dengan lembut sekali " ya cucu ku"kata nenek nya..nenek bilakah ayah mahu pulang?? bukan kah hari ini hari jadi nenek??"kata wei young" nenek nya pula berkata "ayah mu pasti akan pulang sebentar lagi"wei young telah meminta izin kepada nenek nya untuk pergi ke pekan dan ditemani oleh pengawal nya atau lebih dikenali sebagai kawan baik nya iaitu Jun Tao
Mereka pergi ke pekan untuk membeli Lampion Terbang yang begitu banyak sekali untuk mereka buat hasrat dan terbang kan lampion terbang tersebut..semasa mereka mahu pulang satu daripada lampion tersebut telah terbang tanpa disedari apabila wei young pusing ke belakang dia melihat lampion nya telah terbang dia tidak mahu salah satu lampion nya terbang atau hilang dan dia berusaha untuk mengambil semula lampion tersebut namun gagal setelah itu ada seorang lelaki telah menyelamat kan lampion nya dan pulang kan ke wei young semula..belum sempat lelaki tersebut mahu menanyakan nama wei young namun wei young telah beredar secepat mungkin setelah dia ambil lampion terbang nya..
namun ayah nya telah pulang ke istana dan dengan kelam kabut nya wei terus menyuruh Jun Tao menyimpan semua lampion nya dengan selamat dan jangan diketahui ole nenek dan ayah kerana wei young ingin membuat kejutan kepada nenek nya..Malam pun sudah tiba wei young dengan gembiranya menyuruh semua gundik dan pengawal melepaskan lampion terbang tersebut dan dia menyuruh nenek nya buat hasrat..nenek nya sungguh gembira sekali dengan kejutan itu..
namun kegembiraan itu tidak berpanjangan kerana mereka telah diserang oleh pengawal2 dari kerajaan chiyun kemudian nya pengawal dari kerajaan liang utara pula telah menyerang mereka juga untuk mengalah kan semua pengawal2 dari kerajaan chiyun namun peperangan itu telah berakhir dan kesemua pengawal dari kerajaan chiyun telah mati dan kerajaan liang utara telah dipersalah kan dan ayahanda wei young juga harus bertanggungjawab..
pada awal pagi anak lelaki raja dari kerajaan chiyun telah datang ke istana liang utara untuk membunuh ayahanda wei young namun mereka telah berkeras namun ayah wei young telah di tangkap oleh kerajaan chiyun namun telah dibunuh oleh anak raja chiyun..namun wei young hanya mampu bersembunyi,menangis dan melihat ayah nya telah dibunuh oleh mereka begitu sahaja..namun nenek wei young dan wei young telah meninggal kan istana itu dan telah berlari namun mereka sempat dikejar oleh pengawal kerajaan chiyun juga tetapi jun tao telah membawa wei young untuk bersembung di sebalik pokok dan dia telah terpisah oleh nenek juga..namun nenek nya juga telah di bunuh ole pengawal kerajaan chiyun..
wei young sangat sedih kerana dia telah kehilangan kedua-dua org yg dia sayangi dan paling dia sedih dia tidak dapat menyelamatkan ayah dan nenek nya daripada pengawal2 chiyun..namun harapan nya adalah Jun Tao dan Ayah Jun Tao namun wei young punya harapan juga telah hancur Jun Tao dan ayah Jun Tao telah mati juga..tinggal lah wei young bersendirian dia tidak tau mahu ke mana lagi namun ada seseorang perempuan yang berada di hutan untuk mencari ranting2 kayu untuk dibawa balik ke rumah nya namun semasa dia mencari ranting kayu dia ternampak seorang perempuan yang terduduk sambil menangis di sebalik pokok itu namun perempuan ini pergi ke wei young dan bertanya kepada wei young "kenapa kamu menangis??"
namun wei young tidak mampu untuk bercakap kerana perkara yang telah berlaku tadi membuat kan dia tidak berdaya untuk menjawa semua pertanyaan itu dan perkara yang berlaku tadi itu juga adalah rahsia antara kerajaan chiyun dan kerajaan liang utara namun dia hanya berdiam dan tidak menjawab pertanyaan perempuan itu..namun perempuan itu menanyakan soalan lagi "mengapa kamu berada di tengah hutan ini bahaya untuk awak duduk di sini kalau awak tidak ada tempat tinggal mari lah ikut saya pulang ke rumah saya awak bole duduk di rumah saya sampai bila awak nak.." wei young mula berfikir dan dia pun membuat keputusan untuk tinggal dengan perempuan itu namun apabila sampai ke rumah perempuan itu wei young menanyakan apa kah nama perempuan tersebut??
Lalu perempuan tersebut menjawab "nama saya Li Wei Young" lalu wei young terkejut kerana nama mereka adalah hampir sama cuma nama wei young yang sebenar adalah Wei Young perempuan itu pula Li Wei Young..perempuan itu mula menanyakan nama wei young pula "kamu pula apa nama kamu??" wei young menjawab "nama saya sama seperti kamu Wei young cuma saya takda perkataan li.." perempuan itu kata "ouh kalau macam itu saya panggil awak kakak sahaja lah boleh kan?" wei young menjawab "boleh"
Keesokan hari nya perempuan itu telah pergi ke hutan untuk mencari ranting kayu dan dia merasai seperti ada orang yang mengikuti dia dari belakang namun semasa dia beralih ke belakang dan dia terus dibunuh oleh orang yang mengekori nya tadi..wei young berasa tidak sedapa hati namun dia pergi ke hutan untuk mencari perempuan itu namun semasa dia mencari dia nampak perempuan itu sudah pun di bunuh ole orang dia sempat nampak muka orang itu..
Lalu dia pergi dekat ke perempuan itu perempuan itu pun berkata dia adalah abang tiri saya yang dari Keluarga Li iaitu ayah nya ialah Pengawal dari Kerajaan Wei..pengawal dari kediaman keluarga li mau datang untuk jemput perempuan itu setelah sekian lam tidak berjumpa dengan nya wei young beeasa gelisah apakah yang akan dia jawab nanti lepada mereka tentang perempuan yang ingin mereka jemput telah mati..wei young kebingungan dia telah membuat keputusan untuk menggantikan tempat perempuan itu kerana nama mereka hampir sama "lagi pun keluarga nya tidak pernah jumpa perempuan itu semenjak dia besar jadi mesti mereka tidak dapat mengecam muka perempuan itu dengan muka saya" kata wei young..
Bersambung
YOU ARE READING
The Princess Wei Young
ActionMenceritakan tentang perebutan takhta antara adik beradik..