Hoofdstuk 1: De deur zwaait open. Er komt een man met een zweep aanlopen. ''Nu zal ik je wel eens laten zien wie hier de baas is!'' zegt hij boos. Hij slaat me met een zweep. Weg, ik moet weg hier. Ik probeer weg te rennen, maar zit vast aan een touw. Ik stijger en bok. Het helpt niet. Nog een zweepslag. Ik hinnik zo hard als ik kan. Help me hieruit! Ik bijt de man. Weer krijg ik een zweepslag, maar nu bij mijn benen. Van de pijn zak ik in elkaar. De man slaat me nog een paar keer hard met de zweep en loopt dan weg. Ik probeer op te staan, maar zak door mijn benen. Even later komt de man weer binnen, dit keer met een zadel en hoofdstel. Hij legt het zadel neer. ''Sta op, stomme knol!'' roept hij boos. Ik wil wel maar het lukt niet. Hij slaat me weer met de zweep. Ik sta op, maar val weer neer. Ik probeer nog een keer op te staan. Dit keer lukt het wel met een grote moeite. ''Eindelijk'' zegt de man. Hij gooit het zadel op mijn rug. Het zadel ligt scheef, maar daar let hij natuurlijk niet op. Ook is het zadel veel te klein. Snel doet hij het hoofdstel om, ook het hoofdstel is veel te klein. Hij doet de deur van mijn veel te kleine stal open. Het zonlicht doet zeer in mijn ogen. Ik ben al veel te lang niet buiten geweest. Hij doet nog snel even zijn sporen om zijn laarzen heen, daarna springt hij op mijn rug. Een paar minuten later rijden we al in het bos. Hij spoort me een paar keer aan, snel ga ik in galop. ''Sneller stomme knol!'' roept hij. Hij spoort me aan en geeft me een paar tikken met de zweep. Ik probeer sneller te gaan, maar ik kan gewoon niet sneller. Mijn hoef komt ergens achter te zitten en ik sla over de kop. Ik hoor nog net het gekraak onder mijn rug en daarna wordt alles wazig.
JE LEEST
De man met de zweep
JugendliteraturDit verhaal gaat over Lotus, een mishandeld paard. Als ze ontsnapt komt ze terecht bij Eva. Een klein meisje van een jaar of veertien. Zal eva het vertrouwen van Lotus kunnen winnen, ondanks de zware littekens van het verleden?