Jan 2017 , kota Kuala Lumpur seakan membeku . Bintang malam berkelipan terang dan bulan bagai tidak mencul seolah menyelimuti dirinya dari hembusan angin yang sejuk . Hembusan angin pada malam ini amat berlainan dari hari sebelumnya . Seolah olah memanggil manggil diriku untuk memuja si pencipta alam .Jam menunjukkan pukul 3pagi. Aku bangun lalu ke tandas . Buat pertama kali , aku tersedar waktu sebegini ibarat ada yang mengejut .
Lantas aku ke tandas , diriku seperti robot yang di control tanpa sedar . Aku mengambil wuduk tanpa disedari titisan air mata mula mengalir . Terus aku ke bilik mendirikan solat tahajud .
Benar orang kata setiap pergerakan ku , aku rasa tenang . Sangat tenang yang susah digambarkan . Ketenangan yang aku cari selama ni .
Sujud ku yang terakhir , cukup menggambarkan aku terlalu rendah terhadap pencipta . Sujud yang ku kira dalam 3 minit itu telah membasahi sejadah ku yang berhabuk akibat tersimpan lama dalam almari .
" ya Allah kenapa aku lalai dari mu " kataku sambil mengingati dosa lama .
Birai orang tersayang mula bermain . Keluarga ku , rakan rakan ku , kekasih hati ku yg ku gelar mujahid .
Allahu . Dosaku seluas lautan . Aku pun tidak tahu . Andai buku amalan ku di catit selama ni mungkin boleh dibayangkan . Betapa amalan baikku amatlah sedikit jika dibandingkan dengan dosaku yang banyak . Allah .
Terduduk ku sejenak atas sejadah . Memikir dosa dosa ku .
" Andai aku mati harini , cukup kah amalan aku selama ni ? " bisikku dalam hati
Air mata mula membajiri pipiku yang ranum .
YOU ARE READING
Betulkah aku dah berubah ?
Short StoryTanya hati , tanya iman . Sungguhkah kita dah berubah ?