Doll

938 53 3
                                    

-Doll-

Sa siap sudah packing baju-baju yang sa mau bawa. Sikit ja sa bawa sebab bukan juga lama sa di rumah si anty Nonong. Lagipun sa saturang saja di rumah tu nanti jadi kalau sa pakai baju yang sama balik-balik pun bukan ada orang perasan pun..

"Idau! Capatlah!" Mama sa teriak panggil sa. Ish! Mama saya ni kan. Masih awal lagi pun ni. Baru juga jam 9 pagi. Awal juga kunun mama saya mau hantar sa ni. Hrmmm...

"Iya bah ma! Kajap!" Sa jawab malas. Sa sempat lagi sisir kemas-kemas rambut sa tu sebelum sa angkat beg dan keluar dari bilik. Sudah sa nampak kemas baru sa angkat beg.

Sa keluar saja dari bilik tu abang sa si Bony menunggu sudah depan pintu sambil isap sigup dia. Dia tengok ja sa angkat beg sa tu.

"Aik! Kicil juga beg kau Idau? Apa saja yang ko bawa tu?" Abang. Sa ampai beg sa di tepi abang.

"Bukan juga sa mau lama-lama sana. Buat apa juga sa mau banyak-banyak tu baju sa." Sa jawab. Abang diam saja. Lepas tu sa cari-cari mama sa.

"Mana mama?" Sa tanya abang.

"Dia pigi sebelah kajap. Dau sini dulu ko. Ada sa mo cakap ni.." Abang.

Sa pun pigi duduk di sebelah abang.

"Apa?" Sa tengok abang.

"Kau inda takutkah jaga tu rumah si anty nonong saturang?" Abang tengok sa dengan mata dia yang sepet tu.

"Kenapa kunun sa mau takut? Sa bawa ko,ko tidak mau. Bilang tidak biasa di rumah uranglah. Apa la..sa pigi sendiri kau pula cakap begini lagi.." Sa marah-marah abang sa.

"Ish! Tidak sa mau pigi tidur sana saturang. Kau tau kah si Debbie tu suka kumpul anak patung? Punya men banyak tu anak patung dia sa nampak tu hari.." Abang.

"Perempuankan. Memanglah bah suka gumpul patung. Tidakkan gumpur stickker Ben10 pula!" Sa jawab lagi. Abang lastik telinga sa.

"Awww!" Sa gusuk tu telinga sa.

"Kau ni! Urg cakap serius kau main-main pula sana!" Abang marah sa balik.

"Serius la ba sa ni. Apa juga pelik si Debbie tu gumpul doll (anak patung) ? Dia perempuan kan.." Sa jawab lagi.

"Kau fikir bagus kah tu simpan anak-anak patung macam tu?" Abang.

"Kau ni terlampau penyibuk juga bang. Peduli la bah dia. Ish!" Sa. Tidaklah sa puas hati perangai abang sa ni. Mau juga dia sibuk pasal tu dolls si Debbie.

Debbie ni kami punya sepupu. Mama dia adik bongsu mama sa. Minggu lalu anty nonong,mama si Debbie ada datang rumah. Dia minta tolong abang sa tu pigi tidur di rumah durang. Sebab durang 1 keluarga mau pigi melancung. Jadi tu rumah durang teda urang jaga.

Abang sa pula tidak mau. Sudah pun si anty nonong ni banyak tolong keluarga kami. Baru dia minta tolong jaga rumah ja pun abang sa tidak mau. Sa akunlah sa yang pigi jaga. Bukan apa,sa malu juga sebab si anty nonong baik sama kami. Tiap-tiap kali kami ada masalah kewangan mesti si anty nonong tolong.

Kalau mau harap tu adik bradik mama sa apa lagi adik bradik bapa sa yang lain. Mana la durang tolong kami. Paling-paling kena cakap-cakap lagi kami.

Mula-mula risau juga si anty nonong kalau sa saturang sebab sa perempuan kan. Tapi sa kasih yakin saja sa buli kunun. Last-last tu ok durang bilang.

Ini hari durang mau jalan sudah tu. Jadi sa kena suruh pigi awal la sebab ada lagi si anty nonong mau kasih tau sa.

Mama sa balik dari rumah sebelah terus kami naik kereta bapa sa. Si abang sa yang drebor. Bapa sa sana kebun tidak dapat hantar sa. Bukan juga jauh sa mau pigi ni kunun. Sebelah kampung saja.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Apr 12, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

DollWhere stories live. Discover now