Imbas kembali

5 0 0
                                    

Aku termenung ke laut.Mengimbas kembali kisah hidupku ketika berusia 12 tahun.
Aku bermonolog di dalam hati,
Amani:Kalau aku tak sedar dari sekarang siapa nak bantu keluarga aku, aku anak sulung, anak harapan keluarga..siapa nak bawa keluarga aku keluar daripada kepompong kemiskinan.. Harapkan adik aku, semua masih kecil.

Bermula dari situ aku bangkit,aku sedar pentingnya ilmu, pentingnya kejayaan...
Bersyukur pada Allah kerana kurniakan hidayah kepadaku..

Mulai saat ni aku berjihad melawan segala hawa nafsu... Aku menolak erti cinta manusia..
Dari situ aku mula mendapat keputusan yang cemerlang setiap kali peperiksaan..

Dan akhirnya aku tinggalkan alam kanak-kanak(sekolah rendah) ku dengan sebuah kejayaan..

Saat keputusan UPSR diumumkan keluar,semua ibu bapa hadir ke sekolah. Aku mencari umi abah akhirnya kelihatan di bangku sana.
Apabila slip sekolah ditampal pada papan kenyataan aku mencari namaku. Kertas 1 tiada,kertas 2 tiada,kertas 3 tiada,saat itu aku tidak berdaya lagi.. Pilu..Kertas 4 pada teacher aku.Masih dipegang aku lihat namaku berwarna. Allah,itu kalam pertama aku ucap. Aku lihat umi masih mencari namaku.sesak di situ. Aku terus pergi mencari abah.. Aku mahu khabarkan berita gembira ini.

Abah: dapat berapa?
Aku:Kakak dapat 5 A
Abah:Alhamdulillah..Tahniah anak abah
Aku tumpang bahu abah untuk menangis kegembiraan.. Abah usap bahuku

Aku mencari ummi lalu memeluknya. Aku lihat mata ummi merah dan berair.  ummi abah,I love both of you very much
Dan akhirnya
Aku mendapat 5A dalam UPSR.

Aku melangkah keluar dari sekolah ku yg penuh dengan sejuta kenangan manis..

Terima kasih Allah

*Maaf kalau jalan cerita tak menarik di baca

Dia Gadis Sungai NilWhere stories live. Discover now