Moara cu noroc - Ioan Slavici

308 1 0
                                    

✳ Ioan Slavici este un prozator,jurnalist,membru al Academiei Romane si este unul dintre cei patru mari clasici ai literaturii romane.
✳ A scris opere precum "Budulea Taichii", "Popa Tanda", "Mara" dar si "Moara cu noroc".
✳ "Moara cu noroc" este o nuvela realist psihologica,publicata in volumul "Novele din popor" in anul 1881.
✳ Nuvela este o specie a genului epic, cu o actiune mai ampla decat cea a schitei sau povestirii,cu o structura mai complexa si cu personaje mai numeroase. In nuvela psihologica, spre deosebire de nuvela istorica, conglictul produce personajelor schimbari sufletesti si comportamentale.
✳ "Moara cu noroc" este o nuvela realista,intrucat:
-este insirata din realitate;
-prezinta fapte si personaje veridice;
-prezinta un singur fir epic;
-perspectiva este narativa obiectiva, deoarece naratiunea este facuta la persoana a 3-a, are narator omniscient,viziune "dindarat" si focalizare zero, iar autorul nu se implica;
-intriga este bine conturata,predomina conflictul interior;
-nu se insista pe firul epic,ci pe evolutia personajelor.
✳ De asemenea,este o nuvela psihologica,deoarece se insista pe analiza psihologica a personajelor. Prezinta procesul de degradare umana a individului absorbit de imbogatire.
✳ Tema o reprezinta consecintele nefaste ale dorintei de inavutire.
✳ Titlul este analitic, alcatuit din doua substantive despartite de o prepozitie.
-din punct de vedere denotativ,reprezinta toposul desfasurarii actiunii.
-din punct de vedere conotativ,sugereaza locul unde sunt "macinate" destinele unei familii.
✳ Are un incipit care contine cuvintele "Omului sa fie multumit cu saracia sa,caci daca e vorba, nu bogatia, ci linistea colibei tale te face fericit".
✳ Iar finalul contine cuvintele "Pe semne au lasat ferestrele deschise,asa a fost data".
✳ Opera este alcatuita din 17 capitole.
✳ Povestirea pe momentele subiectului:
- Expozitiunea -sunt precizate spatiul,timpului si personajul Ghita,un cizmar modest si familia sa. Dornic de o viata mai buna,decide sa ia in arenda,pentru catva timp,hanul de la "Moara cu noroc".
-In desfasurarea actiunii,este surprins intreg procesul de dezumanizare a personajului principal,se instraineaza de familie. Jefuirea unui arendas si omorarea unei femei,il fac total dependent de Lica si il transforma in complice cand jura fals la proces.
-Punctul culminant este atins atunci cand,vazandu-si sotia dansand cu Lica,asaltat de gelozie,Ghita o lasa pe Ana la han si pleaca dupa Pintea,desi banuieste ce se va intampla intre ei.
-Deznodamantul prezinta moartea tuturor personajelor negative. Planul lui Ghita esueaza: sosit la han,nu isi gaseste decat sotia pe care o omoara injunghiind-o,iar el este omorat de unul dintre oamenii lui Lica.
✳ Destramarea familiei se face treptat. Sub pretextul de a-si apara sotia,personajul principal se indeparteaza tot mai mult de ea. Ursuz, Ghita nu mai simte acea tragere de inima pentru Ana. Pe masura ce sotul o ignora,aceasta devine tot mai atasata de Lica,impresionata de puterea cu care ii domina pe ceilalti. Orbit de orgoliu si gelos, Ghita isi foloseste sotia pe post de momeala pentru a se razbuna pe Lica. Parasind-o pe Ana,fara sa motiveze actiunea sa,el demonstreaza lasitate si gelozie extrema. Dezamagita de atitudinea sotului sau,crezand ca acesta a ajuns sa o dispretuiasca,ea petrece noaptea cu Lica. Mai mult decat atat, isi doreste sa plece cu el, decizia sa marcand destramarea definitiva a familiei.
✳ Exista un conflict interior, care se da in sufletul lui Ghita-omul cinstit si Ghita-omul insetat de inavutire. Si doua exterioare: intre Ghita si Ana , intre Ghita si Lica.
✳ In concluzie,sfarsitul tragic al protagonistilor este o consecinta fireasca a procesului de degradare morala si incalcarea unui cod de reguli stabilit de comunitatea traditionala.

ComentariiUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum