Cahaya matahari menusuk ke kornea mataku. "Aww." Desis ku perlahan. Aku duduk di hujung katil. Al maklumlah katil single. Kat hostel kot. Kau expect ape.
Dalam bilik ni ade 4 orang je. 'Mana semua ni. Takkan aku lambat bangun lagi kot.' Pikir aku sendirian. Cepat aku capai handphone aku.
"Baru kol 8 kot. Mana mangkuk ni semua?" aku berkata sendirian.
Aku bangun dari pembaringan. Mencerna apa yang sedang berlaku. Setahu aku kelas aku lambat hari ni.
Aku cepat mengambil phone aku menyemak jadual aku. Ya,benar class aku start pukul 2.
'Lantak lah diorang. Pepandai lah cari jalan sampai bilik.' pikir ku dalam hati.
Segera aku menyampai tuala aku dan berlalu ke tandas untuk membersihkan diri aku.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Sudah pukul 12:30 tengahari. Waktu makan. Sewaktu aku sedang mengemaskan pakaian aku untuk keluar makan dan terus ke class, tiba-tiba pintu bilik itu di buka.
Rupanya Hadi sudah pulang.
Aku sudah pun siap. Aku melangkah keluar bilik. Sebelum aku keluar, aku teringat untuk tanya di manakah yang lain.
"Di, Ikhwan semua mana? Aku bangun tadi semua dah tak de?" tanya ku kepada Hadi.
Hadi ni boleh dikira sebagai kawan baik aku jugalah. Actually, semua dalam bilik ni kawan rapat aku. Yang selalu ade di sebelah aku tak kira ape jua keadaan. Seorang daripadanya adik aku or lebih kepada kembar aku. Nama dia Ikhwan. Dan lagi seorang adalah Aqim.
"Wan dengan Qim awal dah keluar tadi pegi jogging tak silap aku. Tadi sebelum naik aku nampak diorang kat bawah blok tak tahu pulak buat ape. Eh, kau ni kelas pukul berapa? Kau baru nak keluar kan?" tanya Hadi.
"Kelas aku lambat hari ni. Pukul 2 baru start tu yang tak keluar. Sejak bila dua ekor tu rajin nak berjoggin time aku ajak semua membongkang." kata aku dan diakhiri dengan tawa halus ku.
Hadi ketawa lalu menjawab, "Entah angin ape sampuk diorang tah. Ade lah tu projek diorang. Wan tu harap je diam kalau dah bersongkol dengan si Aqim, habislah."
Dia gelak. Teringat aku kejadian Aqim dan Wan menyakat seorang budak blok kami. Nasib budak tu tak trauma. Cuma dia dihantar ke hospital.
"Ok lah. Aku gerak lu. Nak gi makan. Lapar aku." lalu aku melangkah keluar dari bilik.
Otakku ligat berfikir. Fikirkan mak ayah aku. Walaupun aku yang pilih untuk tinggal di quarters mereka tak menghalang. Niat aku cuma satu tak nak susahkan mereka lagi.
Yelah, kalau kat sini atleast transport kami tak payah guna kereta aku dengan Wan boleh naik bas yang disediakan.
Tapi sekarang aku rindu. Entah bagaimana keadaan mereka di sana? Sihatkah mereka? Harap bibik di rumah itu cukup lah nak menjaga keperluan mereka.
Sedang aku berjalan, aku terdengar suara seakan suara Ikhwan. Benar tekaan aku. Mentol menyala.
"Bahhhhhhhhhhh!"
"Oh, jemah Bahhh"melatah Aqim.
"Hahahahahhahaahhahah" aku tergelak terbahak-bahak. Melihat Aqim yang melatah bagai nak gila tu. Dengan adik aku yang dah terduduk kat lantai.
"Eh bangang mana yang buat hal ni. Habis rosak plan aku" lalu Aqim pusing kebelakang.
"Eh kau ni. Setan ah kau Izmeer. Habis rosak plan aku nak kenekan budak tu. Kau ni. Yang pandai sangat tu apesal. Tak de keje lain dah eh?" marah Aqim.
'Ikutkan hati aku nak je aku sekeh kepala budak ni. Kang marah rambut rosak.' pikir Aqim dalam hati.
"Aku yang patut tanya soalan tu. Yang korang berdua ni tak de keje lain dah ke? Nak kacau orang je keje?"
"Woi lembik. Bangunlah. Bape lama kau nak duduk kat bawah tu. Over je lebih kau ni. Kalah perempuan."
Dia dah tak tahu nak cakap ape. Seronok sebab dapat hancurkan plan diorang plus dapat kenekan diorang pulak.
"Aku mintak maaf. Aku janji aku tak buat lagi dah. Mintak maaf Joe." rayu Ikhwan sambil menutup mukanya.
'Tadi berani sangat nak kenekan orang. Sekarang pandai nak merayu' pikir Izmeer di dalam hati.
"Dah bangun lah dik. Ni aku lah Izmeer." pujuk aku. Rasa bersalah pulak kenekan adik aku.
Dia diam sebentar.
"Ouh kau punya keje lah eh. Kau ni pun satu lah.Jahanam plan aku. Penat je aku bangun kol 7 nak kenekan budak ni. Kau datang buat spoil je.Blah ah." bentak Ikhwan lalu bangun dan berjalan meninggalkan Aqim dan Izmeer lalu melangkah naik ke bilik.
Izmeer tak rasa bersalah pun. Pandailah dia pujuk adik dia nanti. Bukan dia tak tahu perangai adik dia macam mana. Dia dah masak dengan perangai adiknya itu.
Aqim meminta diri naik ke bilik. Dan Izmeer pun meneruskan perjalanannya ke kelas.
Hari mereka berlalu begitu pantas. Jam pun sudah menginjak ke pukul 2 pagi.
Izmeer dan Ikhwan telah menyiapkan kerja mereka. Aqim dan Hadi dah lama amik ticket flight.
Mereka berdua saling berpandangan. Ikhwan tidak lama rajuknya. Izmeer sudah meminta maaf juga dengan Aqim.
"Wan,aku rasa minggu ni aku nak balik rumah. Aku rindu ibu dengan ayah." Izmeer memulakan bicara.
"Aku pun. Tadi baca Whatsapp, Along dengan Angah nak balik. Elok juga kalau kita balik sama." putus Ikhwan.
"Baguslah. Senang jumpa semua sekali.Dah aku nak tidur class aku awal esok. Class kau pukul bape sok?" tanya Izmeer.
"Class aku sama ngan kau lah bongok.Soalan cam ape je." lalu dia pun baring bersedia untuk tidur.
"Ouh aku lupa!" kata Izmeer lalu ketawa kecil.
Dan mereka pun memasuki alam mimpi.
____________________________________________________________
So, ni prolog je. Untuk kenalkan main actor and how their daily life.
So, for first chapter, Inshallah will come soon.Support and do comment what your thought for this chapter.
Chap ni agak bosan and hambar. So,saya mintak maaf. Inshallah next chap will be more fun. Stay Tuned!😍💕
YOU ARE READING
Sixth Sense
ParanormalKembar yang tak seiras tapi mempunyai perwatakan sama. Izmeer Haikal dan Ikhwan Hafiz. Kembar yang setia. Ok tak lawak. Hidup mereka sempurna sahaja. Tetapi lepas satu kejadian membuatkan mereka buntu mencari jalan penyelasaian. Kuasa yang didapat...