Sarah berjalan laju meninggalkan tempat dia dan kawan-kawannya berkumpul tadi. Sakit hati dengan usikan tak membina Hadi. Mentang-mentang la dia sorang saja yang masih belum berpunya, sedap mulut je Hadi mengutuk mengata dia.
Huh, harap muka je hensem. Perangai... Nan hadoo!
"Sarah... Sarah... Sarah..." panggilan Ila dibelakangnya langsung tak dia pedulikan. Malah makin laju pula kaki melangkah meninggalkan tempat itu.
"Sarah tunggulah kejap," terpusing sedikit Sarah bila Ila tarik tangan kanannya memaksa dia untuk berhenti.
"Kau nak apa? Pergilah lepak sana. Jangan kacau aku. Kang tak pasal-pasal kena badi andartu," sinis suara Sarah bila dia dah berhenti dan pandang Ila.
"Sarah kau janganlah macam ni. Hadi gurau je tu," pujuk Ila. Sarah pamer senyuman sinis.
"Gurau? Macam tu dipanggil gurau? Kalau serius macam mana ye? Mesti lagi huncurkan perasaan orang," selamba bicara Sarah. Geram sungguh dia. Benci pun ada jugak.
"Kau ni apahal? Yang cakap pasal kau tu aku. Yang kau nak marah tunang aku apahal?" entah dari mana Hadi muncul terus menyakitkan hati Sarah. Bukan nak minta maaf, tapi dilesernya lagi orang tu adalah.
Sarah gelak sinis. Dia pandang muka Hadi dengan pandangan tajam. Mulutnya bergerak-gerak seakan nak meluahkan sesuatu tapi Sarah masih diam.
Tanpa bicara, dia berpusing ke belakang dan berlalu meninggalkan pasangan tunang itu dan teman mereka yang lain.
***
"Kau ni memang mulut tak boleh jaga ke?" marah Zul bila Hadi dan Ila menghampirinya.
"Aku cakap benda fakta kot," Hadi membalas dengan nada suara tinggi.
"Fakta kau menyakitkan hati orang," bidas Lisa, isteri Zul.
"Kenyataan memang sentiasa menyakitkan. Terima je la," selamba Hadi menjawab. Air yang ditinggalkannya tadi disedut perlahan.
"Kau jangan bongkak sangat, Hadi. Allah belum uji kau lagi," nasihat Fendi yang dari tadi hanya mendiamkan diri. Malas sebenarnya nak masuk campur tapi tengok gaya si Hadi ni, dia akhirnya ikut campur.
"Aku tak bongkak pun. Aku cuma cakap benda fakta. Dia tu memilih, sebab tu lambat kawin. Lagi pun semua lelaki yang dekat dengan dia semua blah la tinggalkan dia. Sebab apa? Dia tu meterialistik, plastik! Mana ada lelaki nak. Tu pasal jadi andartu. Umur dah 3-series pun, masih membujang," Hadi ulang semula apa yang dia cakap pada Sarah tadi.
Teman yang lain hanya mampu geleng kepala. Malas nak lawan cakap dengan Hadi. Kalau dah namanya Hadi, mana nak kalah. Dia juga yang betul, kononnya.
"Ikut kau la, Di. Cuma satu aku nak ingatkan. Jangan sampai satu hari nanti, kau tu yang malu nak jumpa Sarah," peringat Zul. Lisa dan Fendi yang mendengar turut sama menganggukkan kepala.
Hadi hanya tersenyum sinis. Sikit pun dia tak kisah.
***
Sarah leka membelek jubah muslimah yang tergantung di dalam butik. Baru hendak mencapai sehelai untuk diacukan pada tubuh, dia dengar namanya dipanggil.
"La... Korang rupanya," tegur Sarah ceria bila sedar Fendi dan isterinya yang memanggil namanya tadi.
"Sarah sihat?" tegur Nadia ramah. Sarah angguk kepala sekali. Senyuman masih tak hilang di bibirnya.