"Mak biar betul..?"
"Kenapa mak tak tanya Isha dulu?!
"Mak,Isha belum bersedia lgi lh untuk jadi tunang org.."
"Hurmm...bye,mak.."
Raisha melepaskan keluhan yg sangat berat.Hatinya meronta-meronta dgn tindakan ibunya itu.Namun dia sedar,tentu tindakan ibunya ada sebab yg tertentu.Lagipun,umurnya dah masuk 24 tahun dan masih belum mempunyai mana2 calon.Dahulu,setiap kali pulang ke kampung,ramai mak cik2 yg datang merisiknya untuk anak teruna mereka.Tetapi semua telah ditolak.Bukan kerana tidak sudi,tetapi terasa dirinya belum bersedia menjadi seorang isteri.
{Mak..kahwin ni bukannya boleh dibuat main,mak..lagipun kalau dah Isha belum bersedia,nak buat macam mana?}ujar Raisha memberi alasan.
{Ye lah,sha..ada ajelah alasan kamu tu..mak ni bukannya apa,mak cuma takut tak sempat nak tengok anak bongsu mak ni naik pelamin aje..}emak menyahut acuh tak acuh.Puan Hajar bukannya tidak kenal dgn anaknya yg satu itu.Suka beralasan bila bercakap soal jodoh.
{Isha ni memang macam tu mak..dia nak tunggu jodoh dia jatuh dari langit agaknya}kata Kak Ain sambil menyindir.
{Tak pon,adik nak cari jodoh sendiri..?kan..adik..kan?} Abang Haziq pula menyampuk sambil mengenyit2kan matanya.
"Along dan angah ni apa lah..suka sangat mengusik Isha..} Pipi Raisha mula kemerah-merahan seperti hendak terbakar.Dia ni memang jenis senang rasa malu.Di tambah pula dengan abang dan kakaknya yg kuat menyakat,bertambah haru lh hidupnya.Puan Hajar hanya mampu menggelengkan kepala saja melihat kerenah anak-anaknya itu.Semenjak ditinggalkn oleh suaminya,Razali,hanya pada anak-anaknya itulh dia bergantung hidup.Makan,pakai,semua ditanggung oleh anak2nya.Bukannya dia tidak mampu untuk bekerja,tetapi dilarang oleh anak2nya.Puan Hajar menangis sendiri apabila teringat tentang kejadian malam tersebut.
{Abang..janganlh tinggalkn
kami macam ni abang}Puan Hajar berkata sambil merayu dan memaut kaki suaminya.
{Aku dh ckp pd kau bnyk kali kn..?kalau kau taknak aku lari tinggalkn korang,pergi mintak duit pd abang tiri kau yg kaya raya tu..!Bukannya susah pon kn?!" Razali merengus marah.Dirinya menjadi tidak keruan setelah mengetahui along yg pernah dia pinjam duit sudah mula menjejakinya.Haziq dan Ain cuma bersembunyi di belakang pintu kerana ketakutan pd ayahnya yg panas baran.Ayahnya memang sering memukul mereka sekeluarga.
{Tapi 15ribu tu bnyk,abang...
Mana kita nk cari duit nk byr balik..?"kata Puan Hajar lgi,sambil mengusap-usap perutnya yg sudah memboyot itu.Tanpa mengambil peduli tentang isteri dan anak2nya,
dia terus meninggalkn mereka.Jerit dan tangis anak beranak itu langsung tidak
diendahkn.Dia terus hilang
dlm kepekatan malam.
Tinggallh mereka dlm rumah
buruk yg serba daif itu.
Mujurlh ada abang tirinya dan Encik Murshid sekeluarga yg sanggup mem
bantu mereka anak beranak.
YOU ARE READING
Sayang Awak,Encik Perasan!
RomanceRaisha Inani..gadis yang sangat cantik dan pemalu.Sehingga dijadikan buah mulut orang kampung..!Hampir semua mak cik di Kampung Seri Padang jadikannya sebagai calon menantu impian.Dengan wajah yang cantik,peribadi yang baik..,hati siapalah yg xterpa...