Vroeger leefden de gelen en de groenen nog in vrede. De groene kiwikindertjes en de gele kiwikindertjes konden altijd gewoon met elkaar spelen zonder problemen. Maar op een dag gebeurde er iets wat dat helemaal veranderde...
Harry (geel) en James (groen) waren op een dag aan het spelen. Er kwamen een aantal kiwikindertjes aan die vroegen of ze tikkertje wouden spelen. Dat vonden ze een leuk idee. Ze begonnen met tikkertje. Harry was de tikker. Hij tikte een gele kiwi genaamd Jimmy. Jimmy tikte weer een gele kiwi genaamd Storm. De groene kiwi's waren allemaal veel sneller dan de gele kiwi's, er werden telkens alleen maar gele kiwi's getikt. De groene kiwi's vonden het saai worden en begonnen hun eigen spel. De gele kiwi's vonden dat niet leuk en er ontstond een ruzie. De ruzie duurde erg lang.
Op een gegeven moment werd het etenstijd. De kiwikindertjes liepen ruziënd naar hun huizen. Harry kwam thuis en begon tegen zijn moeder te klagen dat de groene kiwi's gemeen zijn. De groene kiwi's deden hetzelfde tegen hun ouders, maar zeiden dat de gele kiwi's gemeen zijn.
Diezelfde avond waren alle ouders van de kiwikindertjes hevige ruzie aan het maken. Die ruzie ging door tot diep in de nacht. Uiteindelijk zijn de groene kiwi's boos naar huis gelopen.
De ruzie liep uit de hand en op een gegeven moment ontstond er een bloedig gevecht tussen de groenen en de gelen waarbij veel slachtoffers zijn gevallen. Na dat gevecht hebben de kiwi's besloten om hun land (vroeger, 500 jaar geleden, Oceanië, maar nu het land van de Kiwinatie) in tweeën te verdelen: Kamp groentje en kamp geeltje. De kiwi's van de twee verschillende kampen gaan niet met elkaar om. Ze hebben nog steeds grote ruzie met elkaar. De vriendschap tussen Harry en James is na de ruzie verbroken. Gelen en groenen mogen nou eenmaal niet met elkaar omgaan.
Er is ook nog een derde kamp. Dit is een kamp op de grens tussen kamp geeltje en kamp groentje. Hier wonen slechts tien kiwi's, de kiwi's zijn half geel en half groen. De kiwi's van dit kamp, wat kamp geeloentje heet, kiezen geen partij voor een bepaalde soort en proberen ervoor te zorgen dat de ruzie tussen de gelen en de groenen stopt, wat erg moeilijk, bijna onmogelijk, is. In eerste instantie is het de bedoeling dat ze ervoor zorgen dat de ruzie niet al te ver uit de hand loopt. Er moeten niet nog meer doden vallen. Straks zijn er geen kiwi's meer over!
Voor ieder kamp werd iemand leider d.m.v. verkiezingen gekozen. Ja, in kiwiland is er een democratie! De leider van kamp groentje is Marcel en de leider van kamp geeltje is Sylvia. De leider van kamp geeloentje ben ik, Meike. En nu ga ik jullie vertellen hoe de burgeroorlog tussen de gelen en groenen gegaan is...
JE LEEST
The Nations Return (De Kiwinatie)
FantasyDus er bestaan al: de hamnatie, de kaasnatie, de tostinatie, de taconatie en de de kipnatie. Maar heb je wel eens van de kiwinatie gehoord?😄 Er zijn twee soorten kiwi's: de groenen en de gelen. Deze hebben telkens burgeroorlogen met elkaar. Wie zal...