~BAB 2~

2.2K 64 3
                                    

   ALONG POV     

 
 

  Cerahnya suasana pagi ni,tiba-tiba teringat kan ibu dengan ayah pula. Apa agaknya yang diaorang tengah buat sekarang? Ya Allah...rindunya aku dengan ibu dan ayah.
Ya Tuhan...sampaikan rindu aku pada mereka, kirimkanlah salam sayang aku pada mereka melalui setiap hembusan anginmu Ya Allah.

   "Eh! Dah pukul berapa ni? Adik adik aku dah bangun ke atau still bermimpi?",  gumamku sendirian di tepi gendela.

    Aku bingkas bangun dari kerusi dan mengorak langkah ke arah bilik adik nombor duaku, angah! Hari ni off day so aku boleh lah spend time dengan adik-adik aku hari ni. Ibu dan ayah pernah pesan, aku sebagai anak sulung mesti jaga tanggungjwab sebagai seorang abang. Pesanan ibu juga sering berlegar di didalam kepalaku, setiap pesanan dan amanah aku titipkan didalam otak ku.

    Walaupun kini aku dan ibubapa aku berjauhan, aku tidak pernah lekang menelefon atau pulang ke kampung sekurang kurangnya 2 kali sebulan. Aku dan adik adik ku terpaksa berpindah ke KL atas masalah keluarga, ibu dan ayah hanya mengharapkan aku untuk menjaga ketiga tiga adik ku. Maka, bermula lah perjalanan hidup aku dan adik adik ku di bandar yang penuh mencabar ini sejak 3 tahun lalu.

    
   ----------- No one pov-------

     " Angah! Oh Angah! Buka pintu ni, kau dah bangun belum?", laung Along dari luar pintu bilik

    5 saat menunggu masih tiada respon, Along menguatkan ketukan pada pintu serta diiringi panggilan.

    Angah yang mendengar panggilan dan ketukn yang agak kuat membuka kelopak matanya perlahan,' Alamak...aku terlewat bangun ke sampai along datang ketuk pintu ni? Aduhh...matilah aku!', getus hatinya perlahan. Angah lantas bangkit dari pembaringan lalu melangkah ke pintu.
Sebelum memulas tombol pintu, sempat lagi dia menadah tangan lalu diaminkan doanya.

     " Ye long...", pintu terbuka luas, terpampang wajah cool Along.

   " Kau dah mandi belum ni?"

   " Er...belum long! Aku...aku...baru bangun!" ujar angah gagap, kepalanya diusap lembut.

   " Baru bangun? Kenapa tak esok je bangun?" Soal along serious.

   " Err...hehe, chill lah long! Awal lagi lah! Err...aku pergi mandi dululah. Bye!", gumam angah lantas menutup pintu sebelum along membuka mulutnya.

   " Eh! Isshh bertuah betul, aku belum habis cakap lagi dah tutup pintu. Angah! Kang turun sarapan!", Ucap along agak kuat sebelum ke bilik adiknya yang sorang lagi.

     Setelah tiba dimuka pintu bilik, Along berkira kira mahu mengetuk pintu namun hasrat nya terbantut apabila daun pintu terkuat perlahan, terpacul wajah Aidil yang masih basah. Aidil tersentak melihat abang
nya berada dimuka pintu, Along tersengih sumbing.

    " Aku baru nak ketuk pintu panggil kau, nasib baik dah bangun!", Kata along dengan sengihan.

    " Hehhe...well,this is Aidil.Aidil memang dah bangun dah tadi, tapi saja lambat-lambat turun.", Balas Aidil.

    " Hmmm...kau turunlah dulu, along nak jenguk adik bongsu kau tu kejap"

   " Haa...ok boss!!"

-----------------   ----------------

     " Mana Along, angah dengan abg Aidil ni?  Dri tadi tak turun- turun, tidur lagi ke? Eh! Takkanlah diaorang bangun lambat...matilah kena pelangkung dengan along!", Iman bercakap sendirian didapur sambil menyiapkan sarapan pagi.

IMAMKU USTAZWhere stories live. Discover now