En gång var det en jägare som skulle ut och jaga älg en kall vinterkväll. Snön var tjock och det var svårt att komma fram i genom den täta skogen. Tillslut så kom han fram till ett jakttorn där han kunde sätta sig. Tiden gick och gick men ingen älg syntes till. Det var bara en enstaka hare som hade sprungit förbi men sen var det ingenting mer. Tillslut så blev det mörkt och jägaren var tvungen att gå hem. Det enda problemet var att han inte så stigen längre. Snön hade täckt över hans fotspår. Jägaren klättrade ner från tornet och började gå ut i skogen. När han hade kommit en bit så kom han till en skogsdunge där det låg en liten stuga i mitten. Stugan var tänd och det kom ut rök ur skorstenen. Jägaren var för frusen för att tänka så han gick och knackade på det lilla huset.
" Knack knack knack"
Ingen öppnade. Han knackade en gång till men fick ändå inget svar. Tillslut då öppnade han dörren.
- Hallå?, frågade han.
Inget svar. Han klev runt i stugan men hittade ingen ägare till den.
- De kommer nog tillbaka snart, sa han och la sig i soffan för att sova lite. Han tänkte att det var lättare att hitta tillbaka imorn då det var ljust.
På väg till sömns så såg han några tavlor på väggarna. De föreställde bleka personer med vita kläder och livlösa ögon. Det kändes nästan som om de nästan tittade på honom, liksom iakttog honom. Men tillslut kunde han glömma bort dom och sova.
Nästa dag då han vakna så såg han att det inte fanns några tavlor på väggarna, utan det var fönster.