1

447 20 1
                                    

Hari yang cerah bagi pelajar Sekolah menengah kebangsaan CyberJaya.

Mereka yang datang awal sedang mengemas kelas.Mereka yang tiada melakukan apa apa turun ke dewan untk perhimpunan.

Di Kelas 5 Unisza

"Weii alia!!!tolong aq susun meja ni"ujar amylia selaku penolong kelas 5 unisza.

"Mana yang nak disusun tu"ujar alia.Seorang pelajar yang pertama kali duduk dikelas nombor satu.

Dari form 1 hingga form 4 duduk dikelas kedua tetapi tahun ini dia mengambil keputusan untuk tukar bidang dari akaun ke sains tulen.

"Alia tolong aq jap bersihkan tingkap ni"ujar amani pula.

Alia yang muka blur itu hanya mengikut arahan classmate barunya.

"Mana kain buruk amani???"tanya alia.

"Kat belakang tu"

Alia mengambil kain buruk lalu dicelup kedalam baldi.

Sedang mereka mengemas,suara ketua kelas 5 unisza bergema diseluruh kelas.

"Weiii korang cikgu suruh turun bawah untuk perhimpunan"ujar nazirul.

"Okey jap aq check...susun meja dah sapu sampah dah mop lantai dah lap tingkap dah hiasan kelas dah...okey semua dah settle jom turun"kata amylia.

"Yang last tutup lampu ehh"pesan amylia kepada murid lelaki yang masih berada didalam kelas.

Di dewan perhimpunan

Suasana bising di dewan terus diam apabila guru disiplin naik ke pentas dewan.

"Semua beratur ikut kelas sekarang...pengawas tolong aturkan kedudukan kelas"ujar Pn.Roseniza selaku guru disiplin sekolah.Walaupun dia cikgu perempuan tapi dia 6 tahun berturut turut menang anugerah guru tegas.

Pengawas mula membuat kerja yang disuruh.

"Alia kau tolong susun kedudukan budak form 3 tu"arah hafizuddin salah seorang pengawas.

"Wahh abang pengawas tengah bertugas lah aq ingatkan engkau ni jenis tak suka bertugas"usik yana.

"Yang kau kat belakang ni kenapa???kau tu rendah pergi kat depan..."kata hafizuddin.

"Ehh aq dah tinggi lah"ujar yana dengan bangganya.

Hafiz menjeling lalu pergi ke barisan lain.

"Ermm alia...awak okey tak"soal nadia.

"Okey just kekok sikit je...selama form 1 until form 4...kita tk pernah berkawan lastly tetiba je masuk krk..."kata alia.

"Alaaa tak payah nak malu malu lah...kitaorng ni okeylah"kata amylia.

Alia mengangguk dan terus mengawal kedudukan kelas.

Perhimpunan bermula seperti biasa.Setelah selesai.Mereka semua bergerak masuk ke kelas.

Sampai sahaja di kelas.Semua duduk ditempat masing masing.

Alia duduk dibelakang barisan kedudukan atikah dan amani.Dia duduk seorang diri.

Matapelajaran yang pertama ialah matematik.

"Bangun!!!assalamualaikum warahmatullah hi wabarokatuh cikgu!!!"laung nazirul diikuti semua pelajar.

"Waalaikumsalam...duduk"balas cikgu itu.Dia duduk lalu menyandarkan badannya.

"Arkkk baiklah...tahun ni ada budak yang tak pernah belajar dengan saya???"soalnya.

Semua angkat tangan.

Cikgu itu tersengih.

"Memanglah awak semua tak pernah belajar dengan saya...tapi kenal saya kan"kata cikgu itu.

Semua mengangguk.

"Okey nama saya korang tahu kan mohammad azizul bin mohammed...kalau belajar dengan saya ada peraturan...pertama dalam kelas saya korang boleh makan...gula ii ke chewing gum ke lolipop ke boleh je...tapi janganlah bawak nasi goreng ke nasi ambeng ke siap dengan sambal belacan sekali...kedua kalau saya bagi kerja sekolah kena siapkan kalau tak...nampak marker ni...nanti saya tulis kat dahi tak siap kerja sekolah lepastu saya suruh awak jalan masuk setiap kelas junior dan berikrar saya akan berjanji untuk siap kerja sekolah...itu je peraturan saya"ujar panjang lebar cikgu zizol.

Yang lain mengangguk manakala alia pulak hanya melihat sahaja cikgu zizul.

"Baiklah saya akan edarkan kertas...kertas ni potong lepastu tampal dekat muka depan kulit buku...tempat korang semua tulis nama tu"cikgu zizul mengedarkan kertas.

Sampai sahaja dimeja alia.Cikgu zizul bertanya.

"Duduk sorang je ke?"soal cikgu zizul.

Alia mengangguk.

"Ni yang depan ni tak nak kawan ke?"soal cikgu zizul.

"Kawan cuma saya nak ddk sorang je"kata alia.

"Tak bosan ke???"soal cikgu zizul.

"Bosan lah jugak"

"Kalau bosan...jom duduk sebelah saya"balas selamba cikgu zizul.

Alia melihat cikgu zizul selamba.

"Cikgu dah kenapa...demam"kata alia lalu menjeling cikgu zizul.

Cikgu zizul tersengih sebelum berlalu pergi.

TBC

Vote ye guys...ni citer second non kpop author...citer first author dah unpublish...mohon korang semua vote ehh...

Terima kasih...

Ni cerita ada yg benar ada yang diubah...jangan tnye kenapa nama watak citer tu sme mcm nama author oky...hahahahah

Cikgu Math Itu Crush AkuWhere stories live. Discover now