Baltagul
de Mihail Sadoveanu
Romanul Baltagul de Mihail Sadoveanu publicat in 1930 este,,probabil singurul roman obiectiv al scriitorului si aduce o formula romaneasca inedita in peisajul epicii interbelice .
Romanul este o creatie epica in proza ,de mari dimensiuni ,cu axtiune complexa ,desfasurata pe mai multe planuri,in timp si spatiu precizate ,antrenand un numar mare de personaje puternic individualizate
Roman al perioadei de maturitate ,marile teme sadoveniene se regasesc aici:viata pastorala,natura ,miturile,iubirea,arta povestirii,intelepciunea.
Romanul este structurat pe doua coordonate fundamentale,aspectul realist a lumii pastorale si cautarea adevarului si aspectul mitic.Naratiunea se face la persoana a lll-a ,iar naratorul omniscient omniprezent reconstituie in mod obiectiv ,prin tehnica detaliului si observatie ,lumea satului de munteni si actiunile Vitoriei.
Prima parte(cap l-Vl) framantarile Vitoriei in asteptarea sotului si pregatirile de drum include expozitiunea si intriga
In expozitiune se prezinta satul Magura Tarcaului si schita portretului fizic al Vitoriei ,care este surprinsa torcand pe prispa si gandindu-se la intarzierea sotului sau plecat la Dorna sa cumpere oi.
Intriga cuprinde framantarile ei dar si actiunile intreprinse inainte de plecarea in cautarea sotului ,tine post negru dousprezece vineri ,se inchina la icoana Sfintei Ana de la manstirea Bistrita,anunta autoritatile de disparitia sotului.vinde unele lucruri pentru a face rost de bani de drum.
Partea a doua (cap Vll-Xlll)contine desfasurarea actiunii si releva drumul parcurs de Vitoria si fiul ei ,Gheorghita in cautarea lui Nichifor Lipan.Ei constituie traseul lui Nichifor ,facand o serie de popasuri ,la hanul lui Donea de la gura Bicazului ,la crasma domnului David de la Calugareni ,la mos Pricop si baba dochia din Farcasa.
,La Vatra Dornei la han si la cantelarie unde afla de actul de vanzare a oilor.Intreband din sat in sat ea isi da seama ca sotul sau a disparut intre Suha si Sabaha .Cu ajutorul cainelui regasit ,Lupu,munteanca descopera intr-o rapa ramasite lui Lipan in dreptul crucii Talienilor.
Partea a lll-a (cap XlV-XVI) prezinta sfarsitul drumului ,ancheta politiei ,inmormantarea,parastasul lui Nechifor Lipan si pedepsirea ucigasului
Coborarea in rapa si veghea noctura a mortului marcheaza naturizarea lui Gheorghita ,dovedita in infaptuirea actului de dreptate la parastas..Punctul culminant este momentul in care Vitoria reconstituie cu fidelitate scena crimei ,surprinzandu-l chiar si pe ucigasii Ilie Cutui si Calistrat Bogza .Primul isi recunoaste vina,insa al doilea devine agresiv.Este lovit de Gheorghita cu baltagul lui Nechifor si sfasiat de cainele Lupu ,facandu-se astfel dreptate.
Deznodamantul il surprinde pe Bogza ,care-i cere iertare ,,femeii mortului" si-si recunoaste fapta .
In concluzie romanul Baltagul de Mihail Sadoveanu apartinea realismului mitic .
O scrisoare pierduta
de I.L.Caragiale
Reprezentata pe scena in 1884,comedia O scrisoare pierduta de Caragiale este a treia dintre cele patru scrise de autor,o capodopera a genului dramatic
Comedia este o specie a genului dramatic ,care starmeste rasul prin surprinderea unor moravuri ,a unor tipuri umane sa a unor situatii neasteptate ,cu un final fericit.
Titlul pune in evidenta contrastul comic dintre aparenta si esenta.Pretinsa lupta pentru puterea politica se realizeaza ,de fapt prin lupta de culise ,avand ca instrument al santajului politic,, o scrisoare pierduta" pretextul dramatic al cemediei.
Intriga piesei care declanseaza desfasurarea actiunii si efectul de ansamblu al textului porneste de la o intamplare banala pierderea unei scrisori intime,compromitatoare pentru reprezentantii locali ai partidului aflat la putere si gasirea ei de catre adversarul politic care o folosește ca arma de Șantaj.Acest fapt ridicol starneste o agitatie nejustificata si se rezolva printr-o împăcare generală si neasteptata
Conflictul dramatic principal consta in confruntarea pentru puterea politica a doua forte opuse :reprezentanții partidului aflat la putere (prefectul Ștefan Tipătescu ,Zaharia Traganache -președintele grupării locale a partidului si Zoe soția acestuia) si gruparea independența constituita in jurul lui Nae Catacencu ,ambitios avocat de meserie si proprietar al ziarului ,,Ragnetul Carpatilor "
Scena Inițiala din actul l prezintă personajele care citesc ziarul lui Nae Catavencu Ragnetul Carpatilor si număra steagurile. Venirea lui Trahanache cu vestea deținerii scrisorii de AMOR de catre adversarul politic declanseaza conflictul dramatic principal si constituie intoga comediei.
Actul 2 prezintă in prima scena o alta numărătoare a voturilor , dar cu o zi înaintea alegerilor .Se declanseaza conflictul secundar , reprezentat de grupul Farfuridi -Brazovenescu ,care se teme de trădarea prefectului .Daca Tipătescu ii ceruse lui Pristanda arestarea lui Catavencu si percheziția locuintei pentru a gasii scrisoarea ,Zoe dimpotrivă ,ordona eliberarea lui si Urzeala de mijloacele de convingere feminine pentru a-l determina pe Tipătescu sa susțină candidatura avocatului din opoziție ,in schimbul scrisorii .Cum prefectul nu accepta compromisul politic ,Zoe ii promite santajistului sprijinul sau.
In actul 3 acțiunea se muta in sala mare a primăriei unde a avut loc discursurile candidaților Farfuridi si Catavencu ,in cadrul întrunirii electorale .Intre timp ,Trahanache gaseste o polița falsificata de Catavencu , pe care intenționează S-o folosească pentru contrasantaj . Apoi anunța in ședința numele candidatului susținut de comitet : Agamita Dandanache .Imcercarea lui Catavencu fe a vorbi public despre despre scrisoare eșuează din cauza scandalului iscat in sala de Pristanda .In încăierare ,Catavencu pierde pălăria cu scrisoarea, găsită pentru a doua oară de cetățeanu turmentat care o duce destinatoarei
Actul 4 aduce rezolvarea conflictului inițial ,pentru ca scrisoarea ajunge la Zoe ,iar Catavencu se supune candidaților ei .
In concluzie prin aceste mijloace ,piesa provoacă rasul dar in același timp atrage atenția cititorului /spectatorului in mod critic asupra comediei umane