Ogham je irská abeceda datující se do čtvrtého století našeho letopočtu. Moderními pohany je považovaná za abecedu druidů, ale není tomu tak. V minulosti existovalo mnoho sad oghamu, ale zachovala se nám tvz. Stromová abeceda, tj. ogham spojený se stromy. Existoval však ogham ptáků, ogham zvířat, ogham hor, ogham syna (jediný sloužil k divinaci).
Ogham nesmíme brát jako písmo, není to pouze písmo. Jedná se o soubor znaků, které jsou slovem. Jestliže jsou slovem, mají nějaký vliv na život člověka, projevují se v tomto světě. A k tomu primárně ogham sloužil, k označení skutečností ve světě.
Je tedy pravděpodobné, že jeden symbol popisoval určité místo, soubor několika znaků mohl označovat posvátnou půdu Bohů. V příbězích o CuChulainnovi se setkáváme s oghamovými symboly na hranicích. Prostřednictvím oghamu se dá projít do Jiného světa.
Avšak jen jeden ogham v historii sloužil k předpovídání budoucích věcí, tvz. Ogham syna sloužil k určení pohlaví plodu. My se však budeme bavit o oghamu nám známém.
Ogham se skládá z pětkrát pěti znaků, které jsou rozděleny do pěti aicme (větev, strom). Klasický základní ogham má podobu čar spojených s nosnou čarou. Jejich výklad je silně spojen se stromy a kameny.