Prolog
Att vakna är en sak man inte vill göra, men eftersom att jag heter Saga kan jag sova lite till. OCH komma försent med mening till skolan, för det finns ju en ursäkt som heter 'tåget kom försent'.
''Vad vill du mig?'' säger jag med ilska till min väckarklocka och slår ner den på golvet.
Just då kommer min orm Simon-Tor.
Han äter upp väckarklockan snabbt som fan. Och ålar iväg in i badrummet för att spola ner sig själv.
''Han är så livlig'' säger min farfar som sitter på en stol i hörnet, han har en ganska frän röst. Ungefär som om han precis rökt ett helt paket cigaretter.
Farfar sitter ofta i hörnet och kollar på mig när jag sover. Men det är för att han har bosatt sig där. 'Farfars lilla revir' brukar vi kalla det hemma hos mig. I vanliga fall brukar han bo i en låda i skogen. Den lådan kallar vi för 'Farfars lilla kryp-in' för att man kan krypa in där.
Jag slänger av mig täcket med känsla av vind. Det gör mig lycklig, så jag springer in i min garderob. Jag bara skoja, jag har en byrålåda. Med massvis med kläder i. Nä jag bara skoja igen. Jag har inga kläder. Jag kutar till tvättmaskinen i badrummet. Där står min farmor och bakar kakor och bredvid henne står ett paket med yoghurt. Nä jag bara skoja. Det var filmjölk med müsli. Farmor brukar tillaga denna goda rätt i en ugn för att müslin ska bli knaprig och seg, precis som en kycklingklubba.
"Blanda ner påsens innehåll långsamt" läser farmor och vispar snabbt i 152 räkor.
"Hehe" skrattar jag och slänger på en munktröja jag hittade i tvättmaskinen.
"Hej mitt lilla jasminris" säger farmor och ler och kastar filmjölk med müsli på mig. Jag slickar mig snabbt ren och ler. Farmor lagar alltid så god frukost.
"Vill du ha en hummer?" frågar farmor samtidigt som hon häller ner en klick Philadelphiaost i skålen med räkor och rör om.
"Kanske till middag. Jag måste tvätta tänderna" säger jag kaxigt och går i en biltvätt vi har under badkaret. Mina tänder blir så glansigt rena att man kan spegla sig i dem. Jag fnissar lite och trycker i mig en tub med tomatpuré.
Jag kramar farmor och slår sedan ner henne och sparkar henne så jävla hårt så att hon svimmar. Hehehe. Jag tar fram min checklista.
"SAGAS CHECKLISTA 2014!!!!!??!!??!
[] Äta guldfisk
[] Måla en vit vägg grön (den måste vara vit från början annars får den inte den speciella färgen jag är ute efter)
[] Hoppa studsmatta
[] Plåga farmor"
Hehe. Check.
"[$] Plåga farmor"
$ står för S som i Saga. Men nu kan jag inte prata. Jag måste 'springa' till tåget som kommer om 5 minuter. 'Hoppas' jag hinner.
'Hoppas' jag kommer i tid.
___________________________
Kommer Saga hinna? Det får ni veta i nästa kapitel.
YOU ARE READING
En Saga
HumorDet här är en Saga från Stockholm. Här får ni veta vad som händer i Sagas vardag. {based on a true story} [avslutad, extremt dålig, läs inte]