Kapitel 2 "Vigtig og ligegyldig viden."

8 0 0
                                    


1. 9% af den amerikanske befolkning tror, at der skjuler sig en ufo i kometen Hale-Bopps hale, det viser en meningsmåling fra USA i 1996.

2. Det gennemsnitlige antal tanker, som et menneske menes at opleve hver dag er 70.000.

3. Atmosfæren er over 1000 km tyk, men den tynder hurtigt ud. Når man flyver i cirka 10 kilometers højde, kan man lidt over 75 % af atmosfærens masse under sig.

4. Tyske forskere har fundet ud af at ægte blondiner uddør om ca. 200 år fordi at genet for hårfarven er recessivt.

5. Æblet som blev brugt til symbol for the Beatles Apple Records var af sorten Granny Smith.

6. Carit Andersen skrev den første danske oversættelse af Endeløs nat skrevet af Agatha Christie.

7. Vandrefalken styrtdykker med op til 320 km/t

8. Grøn Tuborg er blevet produceret siden 1880, og er den mest solgte øl i Danmark.

9. Saltum Rørkjærs sodavand er tappet 6 måndeder før holdbarhedsdatoen.

10. På et døgn trækker mennesket typisk vejret 23.040 gange - det vil sige 16 gange i minuttet. Hård fysisk aktivitet kan dog tvinge kroppen op på 80 vejrtrækninger i minuttet.

11. En person går i gennemsnit på toilet ca. 6 gange om dagen.

12. På Barbados koster en grøn peber det der svarer til kr 80,- i 2006

13. Den store hvide haj, som kan blive over 6 m lang og veje over 2 ton, kun har en hjerne på størrelse med en tommelfinger.

14. Om 7-8 milliarder år støder mælkevejen sammen med Andromedagalaksen i et kæmpe brag.

15. En vanddråbe giver som regel et plask når den rammer jorden, og spredes opad i mindre dråber, men når trykket kommer under 0,2 atm. plasker det ikke. Derfor plasker en vanddråbe ikke på Månen

16. Indien er det eneste land i verden, der har defineret køers rettigheder.

17. Jim Morrison kunne ikke lide The Beatles.

18. Saturns ringe består af klippestykker der er i kredsløb om planeten.

19. Der findes ingen medicinsk betegnelse for "bussemænd".

20. Moderne papirflyvere som vi kender dem i dag kendes tilbage til år 1909.



You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 30, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Vigtig og ligegyldig videnWhere stories live. Discover now