"Haih...penatnya hari ni...... Ibu... Ayah... Ian dah balik ni.... "Panggil Ryan sejurus melangkah masuk kerumah.
Ryan menuju ke peti sejuk untuk meneguk air sejuk. Ketika Ryan ingin membuka,dia terlihat memo di pintu peti sejuk.
Ryan membaca isi Surat tersebut.Ryan....
Ibu dengan ayah ada hal kat luar....mungkin esok kami balik... Kami dah tinggal kan duit kat atas meja. makanan ada kat peti sejuk kalau nak makan panaskan. Jangan bagi orang Yang ian tak kenal masuk Tau.... OK bye sayang.... Jaga diri elok2....Kami akan pulang... Tunggu tau.. 😘😘💖💖
Ryan mengeluh. Duduk sorang lagi la nampaknya. Ni Yang sunyi ni.
💫💫💫💫💫💫💫💫
Malam berganti siang... Siang berganti malam. Sudah 2 hari dia menunggu kepulangan ibu bapanya tetapi masih tidak pulang... Hatinya mula diragut keresahan.... "Mana diorang ni, kata balik harini.."gumam ryan resah
KRING.... KRING....
Telefon bimbit ryan berbunyi.
"Mesti ibu atau ayah! "ujar ryan riang. Tanpa melihat screen dia terus mengangkatnya.. "Ibu, bila nak balik! "
Kata ryan riang "adakah awak Ryan Aiden anak kepada pasangan Anabelle dan Harry?"tanya seseorang di telefon.
"Ya, saya, encik ni sape? "Tanya ryan perlahan. "Kami dari pihak hospital, parent awak telah mengalami kemalangan ketika dalam perjalanan pulang kerumah. Dukacita dimaklumkan ibu ayah awak telah pergi meninggalkan awak untuk selama lamanya.. Kami memohon untuk awak datang ke hospital Ampang dengan segera untuk pengecaman muka... "Terang lelaki itu panjang lebar"Tak, tak mungkin... "Gumam ryan perlahan. Telefon ditanganya terlepas. Air mata yang ditahan akhirnya tumpah... "Ibu, ayah, kenapa korang kata nak balik... "Dia menangis semahu mahunya"kenapa, kenapa korang tipu.... "Rintihnya dia benar benar tidak kuat. Dia mengesat kasar air mata nya. Dia harus kuat menghadapi dugaan ini.
Ryan mengunci pintu rumah nya lalu berlari ke hospital ampang. Jaraknya tidak terlalu jauh dari rumah ryan. Setelah semuanya selesai termasuk majlis pengebumian, ryan melangkah lemah menuju kerumahnya. Dia menuju ke bilik nya... Dia termenung..
"Sunyi nya, takde ibu.... Takde ayah.... "Secara automatik dia terbangun. "Tengok bilik diorang la.... Boleh lepas rindu.. "Katanya riang.
Ryan melangkah masuk perlahan lahan lalu duduk diatas katil. Diusap perlahan.
"Cadar pertama dan terakhir ibu.... Cadar kegemaran ayah... Selesa sangat.... "Katanya sambil tersenyum kelat... Kemudian dia beralih meja bekerja ayahnya. Di buka laci di meja tersebut... Sejurus lagi terbuka Ryan melihat sebuah kotak kayu yang diatasnya terdapat memo yang tertulis
To My Lovely Son..
Ryan Aiden....
"Untuk aku?? "Kata ryan.
Dibuka kotak tersebut. Di dalam kotak itu, terdapat satu gelang dan segulung kertas.
Ryan, jika ryan membaca surat ini, pasti kami sudah tiada.... Tujuan utama ayah menulis surat ini ialah untuk mengatakan jika ada 3 orang lelaki datang kerumah, beri mereka masuk. Tetapi kamu harus memakai gelang yang bersama surat ini dan ikut saja kemana mereka bawa.... Rindui kami... Bye..
Selepas membaca surat itu Ryan terus memakai gelang tersebut...
Selepas memakai dia merasa... Rasa.... Rasa.... Takde apa apa pun.... (Saje nak buat lawak bagi citer ni tak hambar sangat 😅😅)
"Cantik juga gelang ni... "Gumam Ryan. Tiba tiba dia teringat sesuatu.. "Ala esok school... Nasib baik aku tak guna lagi duit yang ibu ayah bagi... "Kata Ryan.
★★★★★★★
Sebaik ryan melangkah masuk ke sekolah ramai mata memandang dia. Tiba tiba datang mamat acah,eh, bukan kerek eh, eh, bukan zarif and da geng.
"Kau nak apa?! "Kata ryan separuh menengking.
"Uuu~~dah pandai menengking~~"
Kata zarif. "Aku ulang kau nak apa?!!"kali ini ryan menengking sabarnya hilang.muka ryan merah kerana menahan amarah. Pucat terus muka zarif apabila ditengking. Tanpa menunggu tindak balas zarif ryan terus berlalu pergi. Dia tidak menghiraukan mata mata yang memandang mana tak nya dia pelajar pertama yang menengking kumpulan yang paling ditakuti di sekolah. Sejak kebelakangan ni emosi ryan tidak stabil. Dia... Bagaikan tiada perasaan.
Kring.....
Waktu pembelajaran sudah bermula.Ryan tiada semangat untuk belajar. Semangatnya hilang begitu saja.. Dia hanya memandang kosong apa yang diajar guru... Dia teringat kan mimpinya semalam.
Flashback on
Ryan berada disebuah tempat yang sangat besar dan cantik... Ada tasik...... Pokok yang rendang... Dan taman bunga yang berwarna warni...tiba 2 dia melihat dua orang setelah diamati itu adalah ibu dan ayahnya... "Ibu!! Ayah!! Mana ibu ngan ayah pergi tau tak Ian sunyi kat umah takde korang...."kata ryan sambil memeluk mereka berdua.... "Alololo.....kesiannya anak ibu yang sorang ni.... Kalau macam tu.... Jom main! "Ujar ibu ryan sambil mengusap rambut anaknya itu. "Emmmm.... Jomm... Tapi kita nak main apa? "Tanya ryan
"Kita main.... Sorok sorok nak?? "Sampuk
Ayahnya pula. "Okey....ian kira okey"kata ryan sambil menutup matanya dan mula mengira
9
.
.
.
.
10!
Ryan membuka mata. Alangkah terkejutnya dia melihat keadaan sekeliling. Bukan lagi macam tadi tapi macam.... Dekat tempat yang diserang!
"Ibu... Ayah korang kat, mana!! Cepat la keluar!! "Jerit ryan
"Cikgu macam mana nii.. Dia asyik sebut ibu.. Ayah....suhu badannya juga menurun.. "Zikri resah dengan keadaan ryan.. "Kita tunggu je kalau macam ni juga kita bawa pergi hospital "dia juga kesian melihat keadaan ryan.
Hye guys... Akhirnya bab 1 habis jangan lupa vote okey hope korang enjoy... Kalau ada typo maafkan saya 😥😅saya akan cuba untuk letop kan citer🌋🌋vote okey....
YOU ARE READING
RYAN AYDEN
FantasyRyan aiden seorang lelaki yang kehilangan ibu bapa pada umur yang masih muda. Ayah nya, telah meninggalkan sepucuk surat dan gelang. Sejak memakai gelang baru itu sikapnya berubah 360°.selepas itu, datang 3 orang lelaki yang membawanya ke suatu temp...