MENGUMPAT

247 25 0
                                    

"Yah,kau tengok Timah tu.Dah lah hitam pulak tu.Memang patut laki dia lari bukak 'cawangan' lain."

Kata Si Peah kepada Yah dengan nada sinis kemudian tergelak gelak.Si Peah bercakap buruk dibelakang Timah bermaksud Peah mengumpat Timah.

Mengapa fitrah manusia suka mengumpat??

Kerana pada mata manusia,manusia lain x prnah 'perfect'.

Pikir diri hangpa tu perfect benor ke??

Takkk dekatt dunia ni tiada siapa yang sempurna.

Bila ditanya,apakah dosa dosa besar yg menyebabkan seseorang itu masuk neraka....Jawapan yg sering diberi :

1.Berzina
2.Mencuri
3.Membunuh
4.Dan segala jenayah yg dianggap teruk teruk belaka.

Kita lupa bahawa mengumpat juga merupakan 'jenayah terbesar' dan boleh menyebabkan seseorang itu jatuh terjunam di dalam neraka.

Yer faham susah nk hindar diri daripada mengumpat orang.Ade jer benda yg x berkenan kat mata nih.Ade jer bende yg nak diperkata atau dipertikai.Satu cara untuk 'control' hati dan nafsu drpd mengumpat ialah sentiasa ingat bahawa orang kafir yg suka mengutuk dan memfitnah baginda SAW.Apakah kita mahu menjadi seperti mereka??

Takde gunanye mengutuk orang ni.Cuba tgk diri kita.Sempurna ke??Allah mencipta hamba hambanya sehabis sempurna dgn kelebihan dan kelemahan masing2.Akan tetapi adakah kita pernah bersyukur kepada Allah??

Berbalik pada kata "what you give you get back".Sedang kamu enak enak mengumpat orang lain.Ketahuilah bahawa ada orang lain yang sedang mengumpat kamu.

Conclusionnya,lenyapkanlah rasa seronok dalam mengumpat ni.Tak dapat hadiah pon.Dapat dosa lgi ada.Mungkin balasannya kita tidak nampak sekarang tapi jangan lupa akhirat akan menjelma.

TBC~
Haa amacam??😹😹Harini panjang sikit kahkahkah.Haa nama yg guna tadi hanyalah rekaan semata semata.Mohon terasa.Ehhh silap😹 'jgn terasa'.For those yg suka ngumpat tu bwk2 lh taubat wehh.X dpt ape pon.Tmbah dosa kw jer🗿Haa kk next chap guyss.

Xoxo💌

Coklat Tarbiah 2Where stories live. Discover now