Kader meselesini anlamamız için önce zaman meselesini anlamamız lazım bir ayette buyuruyor ki dünyada geçireceğiniz bin yıl Allah katında bir güne bile bedel değildir. Yani Allah bizim bildiğimiz bütün zaman kavramlarının hepsini biliyordur. Geçmişimiz geleceğimiz ve şimdimiz.Allah bizim ne yaşayacağımızı hangi yolları tercih edeceğimizi ve nasıl davranacağımızı önceden biliyordur. Ama bu şu anlama gelmez kaderimiz belli işte ne yapabiliriz ki Allah yazmış anlımıza bunlar insanın kendisinden kaçmak için hatalarını ört pas etmek için nefsinin uydurduğu bahanelerdir. Peygamber efendimize (sav) sormuş sahebelerden birisi kaderden kaçabilir miyiz diye o da evet kaçabiliriz ama kaçtığımız yer yine kaderdir buyurmuştur. Yani canım kardeşim kader de varılacak istikamet bellidir. Ama gideceğin yerdeki yolları sen seçersin. Örneğin senin fizik dersi alacağın kaderinde yazılıdır ama o dersten başarılı ve ya başarısız olman senin cüzi iradene kalmıştır. Zaten yapacağımız eylemler bizim kendi irademize bırakılmamış olsaydı hepimiz birer kukladan farklı olmaz mıydık. Evet canım kardeşim yapacağın her şey yaşayacağın her şey senin kaderindir. Kısaca kader senin sınavındır. Kaderinde seçtiğin yollar gösterdiğin davranışlar ise senin cevap kağıdın...