MY NEIGHBOUR 1

24.9K 162 25
                                    


Pagi ini keadaan laut agak tenang sekali. Tiupan angin yang berirama meniup dedaun kering  terbaring atas pasir yang putih dan bersih. Di tambah pula dengan bunyi deruan ombak yang berlari ke tepian pantai secara bertubi-tubi. Sungguh tenang sekali.

Mataku tertumpu ke arah sekumpulan kanak-kanak yang sedang terkejar-kejar sesuatu. Aku tersenyum melihat gelagat mereka yang tengah mengejar anak ketam. Anak ketam itu  berlari untuk menyelamatkan dirinya dari tertangkap, tak semana-mana cecair jernih sudah betakung di tubir mataku. air mata ku mengalir. . Sedih da sebak tiba-tiba.

'Ibu.. Ayah..  Abang Jason kenapa tinggalkan adik... Adik rindu kat ibu.. Ayah..dan Abang Jason'

Aku menyekah air mataku yang dari tadi mengalir membasahi pipi ini.  Kerana tidak dapat menahan kerinduan yang teramat pada mereka. Pandangan ku jauh ke tengah lautan.

'Aku kena kuat,  aku tak boleh macam ni. Aku kena teruskan hidup walaupun perit mana pun..  Tentu mereka tak nak tengok aku macam ni... '

Aku memonolog sendiri memberi semangat untuk diri sendiri. Semangat yang sememangnya tak pernah hadir.

Aku Alexander stewart, lebih suka di kenali ramai dengan nama Stewart.  Kini sudah berusia 27 tahun, anak kelahiran Tawau, Sabah, Malaysia. Ayahku Michael  bertemu dengan ibuku Rohayu semasa belajar di London dulu,  hubungan ayah dan ibu mulanya menerima tentangan keras dari keluarga dua-dua pihak oleh hanya disebab kan berbeza agama dan negara.  Ayahku berasal dari Canada.

Ayah, ibu dan Abangku telah meninggal dunia dua tahun lepas,  akibat kemalangan jalan raya semasa dalam perjalanan untuk menghadiri majlis convocation  ku di kota kinabalu.  Hal ini berlaku disebab kan kecuaian pemandu lain, yang tiba-tiba merempuh pacuan empat roda yang di pandu oleh ayah pada masa itu. Tamparan hebat buat aku pada waktu itu, hari yang sepatutnya dirayakan bertukar menjadi hari yg menghibakan. hatiku hancur dan luka parah. Sehingga aku membawa diri ke kemana saja hati ini ingin pergi.

Kini aku menetap di negara Maldives. Saat ini sudah dua tahun aku menumpang negara ini, selepas peristiwa pahit itu menimpa diriku.  Sekarang aku hanya tinggal sebatang kara di dunia ini bersama memori buruk itu yang sering bertandang dalam mimpi ngeriku.

trauma, anxiety , depression  cukup untuk aku jadikan alasan untuk hilang dari dunia ini.

Aku memandang kebawah sambil menguis-guis pasir mengunakan kakiku.  Renungan ku kosong, aku kesepian.

Telefon bimbitku berbunyi dan menghasilkan getaran. Pasti Ada pesanan masuk.

Lamunanku tadi tersentak,  sebelum aku membuka lock telefon bimbit ku. Ya tekaanku betul, Aku merima satu massage di aplikasi Grindr yang aku install beberapa bulan yang lalu, aku kesunyian aku ingin mencari teman namun apa yang di cari belum dijumpa hingga ke hari ini.

📩 Hello..  Where are you now??

Pesanan dari seorang budak yang mengunakan gambar profile seorang budak tanpa memakai baju hanya mengenakan boxer berwarna biru laut. abs yang cukup mengoda. Aku hanya membaca text budak tu saraya mengunci semula telefon bimbit ku.

Budak itu cute orangnya. Berumur 21 tahun, budak tu chat dari semalam lagi. Diasebabkan aku penat meyusun atur barang, aku tak layan chatnya. Kadang-kadang aku malas nak melayan yang muka bajet cute  ni sebab banyak yang lembut.  Aku tak berapa taste kat yang lembut-lembut ni.

Aku baru berpindah ke sini semalam,  sebelum ni aku tingal dengan kawan kat Ulumale. Aku pindah, sebab aku tak nak ganggu privacynya dengan wifenya dia baru saja berkahwin tidak manis walaupun dia bukan islam.  Patrick, berasal dari Philippines dia bekerja di sini dah setahun lebih.  Dia lah satu-satunya kawan yang saya rapat kat Maldives ni.

Villingilli ke Male dalam 7 minit sahaja mengunakan ferry. Tambangnya hanya 6 MVR atau Maldivian Rufeyaa. Villingilli ni agak sunyi mungkin sebab pelancong kurang tertumpu dengan pulau ni.


MALAM

Aku meletak kan barang yang aku baru beli tadi di Male,  hari ni hari kedua aku akan makan bersorangan.  Aku kena berjimat cermat, tiada tempat untuk aku bergantung aku tiada sapa-sapa di dunia ni.  Hidup aku kosong.

ting ting!!!
ting ting!!!

Aku membuka text yang aku terima.

📩 Hello..  Why are you ignoring my text..??  What are you looking for in Grindr???

Budak yang sama chat aku. ya budak yang sama.

📨Sorry.. I am sorry. I just busy today.

Aku membalas chatnya.

📩it's  okay,  thanks replied my text. 😊

📨you are welcome, I am Stewart.. and..You?

📩 my name is Haikal and I'm from Malaysia.

📨Realllyyy!!!  Wow  me too!!

Balas ku. Entah kenapa aku rasa happy bila dia sebut negara tempat kelahiran ku aku sangat merindui negara itu. Hatiku jadi berbunga-bunga dengan kehadiran Haikal malam ini.

📩 yup...  Why??  Do you don't believe me??

📨no la.. I believing you,  I just to happy.
Where do you stay.....its about 150meters from me, referred to the distance in apps..

📩Villingilli, Velly Apartment.. And you?

📨 lol... same place.. No house.??

📩201.. 😊😊😊😊

📨i am 202.. We are neighbor...

Sesi berbalas message semakin rancak,  sampai aku tidak sedar dah nak jam 11 malam waktu Maldives kalau malaysia baru jam 7 malam.

📩let's  meet...... And fun....

Aku dah mula keras semacam saja sebab dia kata nak datang rumah,  aku hanya membalas 'datang saja la tapi aku tak nak buat apa-apa, just lepak sembang macam  tu saja'  dia pun kata okay saja.

-( to be continue) -

MY NEIGHBOUR!Where stories live. Discover now