Co je lukostřelba?

72 2 4
                                    

Lukostřelba je praktické lovecké a vojenské umění a z něj vzniklé sportovní odvětví, jehož tradice je stará desítky tisíc let. Jedná se o samostatné sportovní odvětví respektive o specifický olympijský sport. Je také národním sportem v Bhútánu, státu v jižní Asii.

Obecně lze dnes lukostřelbu zařadit do sportovních činností, jejichž cílem je střílet co nejpřesněji z různých vzdáleností do terče a zásahy získat co nejvíce bodů.

Střílí se na vzdálenosti 30 m až 90 m. Existuje halová (indoor) lukostřelba, kde se střílí na 18 m nebo 25 m a závody probíhají v zimě v hale.

Závodníci střílí po sadách, která se skládá ze 3 nebo 6 šípů. Po každé sadě se všichni střelci vydají k terčům, pro zapsání skóre a vytažení šípů. Na vystřelení každé sadu platí omezený časový úsek. (To ovšem neplatí na trénincích, kde si tyhle pravidla přizpůsobují trenéři.)

Terče jsou tvořeny 11 soustřednými kruhy, které mají hodnotu od 1 do 10. Jedenáctý kruh je tzv. X, má hodnotu 10 a vyšší počet X rozhoduje při shodném nástřelu. Velikost (průměr) terče je závislá na vzdálenosti. Průměr terče se pohybuje od 40 cm do 122 cm.


3D lukostřelba:
3D lukostřelba je druhem sportovní lukostřelby, jejímž hlavním rozpoznávacím znakem je střelba na 3D figuríny zvířat v životní velikosti, odtud tedy název "3D". Soutěž vždy probíhá v přírodním prostředí, často v relativně náročném terénu. Střelci se pohybují po trati sestavené z jednotlivých stanovišť - 3D terčů. Většinou má střelec na terči pouze 1 výstřel. Vždy se střílí na neznámou vzdálenost k terči.

Tradiční lukostřelba:
Tradiční lukostřelba se provozuje luky, které vychází z historické předlohy. Luky mohou být vyrobeny z tradičních materiálů (dřevo, bambus, rohovina, šlachy...), případně s použitím moderních materiálů (laminát, karbon...). Luky nejsou vybaveny stabilizátory ani mířidly. Většinou se vyžadují dřevěné šípy.


Druhy luků:
reflexní luk - recurve bow
kladkový luk - compound bow
holý luk - bare bow
tradiční luk
dlouhý luk (anglický luk) - long bow
japonský luk – yumi


*Informace pochází z Wikipedie, ale vytáhla jsem pouze to důležité a smysluplné pro nováčky.

ArcheryWhere stories live. Discover now