Urodzona w 1633 roku, zmarła w 1659 roku, jako córka Murada IV. Została wydana za mąż za Melek Ahmeda Paszę w wieku 13 lat.
Często brała leki uspokajające, gdyż śniły się jej koszmary m.in. koszmar odnośnie jej dziadka Ahmeda I (którego swoją drogą nigdy nie poznała), który miał składać jej błogosławieństwo w ogrodach Topkapi, a gdy to robił jej twarz zalewała się krwią. Kaya stała się po tym śnie bardzo pobożna, codziennie wysyłała datki dla Mekki i Medyny. 26 dni po jej śnie rozpoczął się poród. Urodziła córkę i zmarła w wieku 26 lat po urodzeniu dziecka. Są dwie wersje jej śmierci; jedna mówi o komplikacjach poporodowych, jako że miała nie wydalić łożyska i doznać zakażenia, po czym nie było ratunku. Inna wersja mówi, iż zaraz po tym jak zorientowali się, że nie wydaliła łożyska chciano przeprowadzić operację, jednak początkowo nie uzyskali zgody, a gdy w końcu ją otrzymali podobno zamiast łożyska wyciągnięto jej narządy wewnętrzne. Rzekomo przez trzy dni i noce miała znosić tortury spowodowane próbą wydostania z niej łożyska m.in. potrząsanie, umieszczenie w beczce pełnej miodu, kwiatu pomarańczy i wody, aż w końcu czwartego dnia od porodu jeden ze służących dokonał "operacji", dzięki której najpewniej wyciągnął wątrobę w wyniku czego zmarła. Kaya była początkowo bardzo uprzedzona do męża, w noc poślubną miała zaatakować go sztyletem. Później przekonała się do niego i odegrała ważną rolę w jego polityce. Bardzo często go finansowała. Ahmed po jej śmierci miał bardzo się załamać i rzucić na jej trumnę, strasznie szlochając i nie chciał pozwolić na jej pochówek. Istnieje teza, iż została upokorzona i wcielona do haremu swego wuja Ibrahima i musiała usługiwać jego konkubinom. Po jej śmierci Mehmed Koprulu nakazał przejęcie wielkiej fortuny (gdyż Kaya należała do jednych z najbogatszych sułtanek), pomimo iż wciąż żyli jej mąż i córka. Po jej śmierci, Ahmeda ożeniono ponownie z Fatmą - jej ciotką. Została pochowana w grobowcu Ibrahima IEvliya Celebi (1611-1682) - w swej książce poświęcił jej cały rozdział .