Senior vs Junior

8 0 0
                                    

Pada waktu pagi yang indah dan permai. Cahaya matahari mula naik mengisi ruang yang tadi gelap mula menjadi terang. Tahun 2018 merupakan tahun baharu bagi semua orang.Tepat 2 Jan merupakan permulaan pembelajaran bagi semua remaja. Bukan sahaja pelajar sekolah rendah dan menengah tetapi juga untuk pelajar kolej Matrikulasi.
Saat yang mendebarkan bagi seorang pelajar jurusan akaun yang bergelar 'junior' bernama Ain.
"Ain,cepatlah! Nanti lambat nak daftar"jerit ibu.
"Ya" balas Ain dari dalam bilik. Dia keluar dari biliknya dengan lengkap berpakaian sopan. Dia bergegas mengambil beg serta kasutnya.
Di luar,
Ayah, ibu serta adik - beradiknya sudah menunggu .
" Cepatlah,kak"kata adik.
" Ishh,sabar boleh tak? Bukannya kau yang daftar" rungut Ain.
" Dah,jangan nak membebel " tegur ibu. Ain hanya mampu tersengih. Perjalanan itu dimulakan dengan lafaz bismillah.
2 jam kemudian,

Kelihatan kereta Honda Civic berwarna hitam memasuki perkarangan kolej dan berhenti di tempat parking kereta. Keluar seorang gadis dari kereta itu. Ain berasa kagum bercampur bangga. Tiba-tiba,
"Kak,tepilah" jerit adik. Dengan senyuman yang nakal, aku lantas nenutup pintu kereta.

"Kak!" jerit adik lalu keluar dari pintu sebelah. Aku hanya tergelak kecil melihat muka adik yang cemberut menahan geram. Aku lantas mendapatkan ibu.
"Belajar rajin-rajin. Ibu tak ada kat sini nak tengokkan. Solat jangan tak solat."pesan ibu.
"Insyaallah, Ain ingat apa yang ibu pesan" kata ku pula.
" Kalau ada masalah cakap. Kalau tak ada duit minta" kata ibu lagi. Aku hanya menganggukan kepala.
Kesedihan mula menyelubungi aku dan ibu. Aku lantas menyalami tangan ibu. Aku tidak betah melihat kesedihan yang terpancar di raut wajah ibu. Sedih rasanya untuk meninggalkan keluarga tersayang.
"Ok lah. Ain dah pergi daftar. Dah lambat ni." kataku memberi alasan.
"Yelah. Ibu dengan ayah pun nak balik dah. " ujar ibu pula lalu masuk ke dalam kereta. Lirik mataku mengekori kereta yang dipandu oleh ayah. Selepas kepulangan semua ahli keluargaku, aku lantas bergegas menuju ke arah dewan pendaftaran. Aku lantas duduk di kaunter pendaftaran. Lalu aku menerima sebuah fail peribadi.
Tiba-tiba...
"Auch!" jerit seorang gadis bertudung litup berwarana hijau.
"Maafkan saya." ujar gadis itu sambil menolong gadis bertudung itu lalu melepaskan pegangan gadis bertudung itu. Gadis bertudung itu terjatuh sekali lagi. Sekumpulan gadis itu mentertawakan gadis bertudung itu. Aku yang melihat kejadian itu berasa panas hati.
"Hoii!" jeritku ke arah gadis yang gedik itu.
Gadis gedik itu berkata kepada rakan-rakannya.
"Huh! Tengok tu,spesies gadis bertudung dah sampai" ujarnya lagi.
Manakala aku menolong gadis yang dibuli itu.
"Nama saya Nadia" ujar gadis bertudung hijau itu.
"Ain" kataku lalu beredar.
"Hoii!" marah gadis gedik itu. Aku menoleh tajam ke arah mereka membuat mereka terdiam.
"Oh ya. Semua orang islam pakai tudungkan lain la kalau kau bukan islam. So,kalau korang nak sertai 'grup gadis bertudung' sila cari aku"kataku pula sambil tersenyum sinis manakala mereka hanya terdiam seribu bahasa.
Aku pon berlalu ke arah kafeteria kolej itu. Lalu menuju ke mesin air dan membeli air bergas.
Tiba-tiba, seorang pemuda menegur aku.
"Maaf. Saya nampak awak tadi hebat" katanya.
"Oh ya. Saya Haziq" katanya lagi sambil menghulurkan tanganya.
"Tak tanya pun"aku bermonolog sambil memandang kosong ke arah tangannya.
Melihat aku tidak memberikan respon yang dia kehendaki dia pun berlalu pergi.
"Fuh! Selamat" kataku lagi dalam hati sambil menarik nafas lega.
"Haziq tu gayanya macam suka awak" tegur seorang gadis bertudung merah.
"Ye ke? Tak perasan pun. Pelik adalah."jelasku
"Nama saya Amira" balas gadis itu selepas tertawa kecil.
"Ain" kataku kembali.
"Senior tadi tu playboy. Jangan rapat sangat. Ramai dah yang terkena."jelas Amira.
"Oh,begitukah?"soal Ain sambil menjeling ke belakang.😒😒
Haziq masih disitu.
Ain menganggukan ke arah Amira lalu mengoncangkan tin minumannya sambil tersrnyum nakal.
"Err..Ain bukan ke tu air gas"soal Amira.
"Bukan untuk saya"
"Abang Haziq"panggilku.
"Ya."soalnya.
"Boleh tolong buka tak?"pintaku.
"Of course"katanya kembali lalu mengambilnya dan memegang penutup tin minuman itu,sepantas kilat juga aku menarik Amira untuk berlalu pergi.
"Eh,nak ke mana?"soal Haziq.
Tiba-tiba...
Air gas itu tersembur mengenai muka Haziq. Aku dan Amira yang menoleh lantas tergelak nakal dan berlalu pergi.
"Haha.. Saya tak pernah terfikir pun nak buat macam tu."kata Amira sambil tergelak nakal. Mereka terus beredar. Haziq tergamam.
"Kau gagal,bro"kata Amir,rakan kepada Haziq.
"Bukan aku lah. Budak tu hah keras kepala"balas Haziq sambil mengelap mukanya yang basah.

"Apa-apa pun, kau dah gagal"kata Amir lagi.

Setelah itu,
"Wah! Itu first time saya nampak orang buat macam itu. Saya pun tak pernah terfikirkannya"kata Amira.
"Nak try ke?"soalku. Mereka tertawa lagi.
"Ok lah. Saya nak pergi ke dorm Mawar. Dapat dekat bilik 4A."kataku.
"4A? Saya pun sama"kata Amira lagi.
"Ye ke? Jodoh la ea? " kataku.
"Tak denya"
Mereka berdua terus berjalan ke bangunan asram dan menuju ke bilik 4A. Mereka terpandang ada dua pasang kasut disitu.
"Ada kasutlah"kataku.
"Please bukan minah gedik itu"balas Amira.
Mereka lantas memberi salam dan memulas tombol pintu .
"Eh! Ain"kata Nadia yang jelas terkejut.
"Awak pun ada kat sini?"kataku.
"Baguslah,kita jadi roomate!" ujar Nadia ceria.
"Oh ya. Ni Amira" kataku lantas memperkenalkan Amira kepada Nadia. Tiba- tiba,
"Sape tu, Nadia" soal seseorang gadis dari ruang dapur.
Mereka bertiga mendekati ruang itu ,kelihatan seorang gadis yang sedang menyiapkan makanan.
"Kita dapat roomate baru" kata Nadia sambil tersenyum.
"Ini Ain "kata Nadia.
"Ini pula Amira"kataku.
"Oh hai. Saya Fara. Nak masak ni. Malam ni kita makan maggi je la ye?"kata Fara.
"Bolehlah"jawabku dan Amira serentak.
"Asalkan ada"kata Nadia pula.
Malam itu,setelah selesai makan malam. Mereka bergegas bersiap untuk menghadiri majlis orientasi bagi pelajar semester pertama.
Setelah sampai dihadapan dewan yang bersedarhana besar. Mereka lantas masuk dan mencari tempat duduk. Setelah berjaya mendapatkan tempat duduk, seorang pemuda yang kelihatan berkarisma naik ke atas pentas.
"Salam sejahtera kepada para pelajar sekalian. Nama saya Dr.Iman. Saya merupakan penasihat kolej ini. Jadi kalau kamu semua mempunyai sebarang masalah,boleh datang ke pejabat saya. Saya juga ingin mengucapkan selamat pulang kepada pelajar semester 2 dan selamat datang kepada pelajar semester 1. Itu sahaja maklumat daripada saya. Sekian,terima kasih."ucapan Dr. Iman.
    Ain menyiku Nadia. Mereka memandang Amira dan Fara yang tertidur. Ain dan Nadia tertawa nakal.
"Amira! Fara! Pensyarah datang"kata Ain secara tiba-tiba.
"Huhu?"
Amira dan Fara terus terbangun dan kelam-kabut .Menyedari mereka dipermainkan.
"Eii..mana ada"ujar Fara sambil menjeling Ain dan Nadia. Amira lantas menumbuk bahu Ain.
"Auch! Sakit!"Ain terjerit kecil lalu mengejek Amira. Amira dan Fara merenung Ain dengan perasaan yang geram.
"Baiklah. Saya rasa cukup orientasi untuk hari ini. Nampaknya semua sudah mula mengantuk."kata Dr. Iman sambil tersenyum kecil.
"Boleh besurai sekarang"katanya lagi.
Semua pelajar bangun dan terpusu-pusu keluar keluar dari dewan.
Keempat-empat orang gadis itu  berjalan dalam keadaan yang mengantuk.
    Sampai di suatu koridor,mereka nyaris bertembung dengan sekumpulan pelajar lelaki.
"Uishh,nyaris berlanggar"kata Amira.
"Kan"ujarku pula.
Tiba-tiba,
"Ohh, Ain rupanya"kata salah seorang pemuda daripada kumpulan lelaki itu.
Ain memandangnya sambil berfikir.
"Kimie? Hakimi kan?"soalku.
" Ya saya lah" ujar Faiq Hakimi sambil tersenyum.
"Ain. Maksudnya kau budak yang suka gelak itu ke?"tanya salah seorang pemuda di situ. Aku yang mendengarnya tercengang lalu bertanya "Dia cakap macan itu ?"
"Bukan memang betul ke?"sampuk Amira.
"Kau cari pasal ke?"kataku sambil merenung  Faiq Hakimi dengan tajam.
"Ain, sorry  sangat. Saya tak ada pun cakap macam itu."terang Faiq Hakimi sambil membuat muka bersalah. Ain hanya mengeluh.
"By the way, Azam mana?"tanyaku.
"Aik. Mana kenal Azam?"tanya Faiq Hanafi,kembar Faiq Hanafi.
"Azam itu kan abang aku"kataku lagi sambil  membuat muka selamba🙂
Semua yang berada di situ memandang Ain sambil membuat muka yang tidak percaya.
"Are you serious,Ain ? Mamat yang  handsome itu abang kau?"soal Fara.
"Asal tak percaya ke?" soalku kembali sambil merenung tajam kawan-kawannya yang lain.
" Beb, kau serius la ni ? " soal Faiq Hakimi pula. Sambil membuat muka meluat Ain pun menjawab , " Yaa , ingat ada masa ke aku nk bohong korang " 😒  .

Tiba-tiba , kelihatan satu susuk tubuh yang tinggi lampai menghampiri kumpulan mereka. Amira yang menyedari hal itu pun berkata, " Weyh , sape tu ? " . Lantas mereka menoleh ke arah yang dikatakan oleh Amira tadi . Lalu , mereka semua menoleh ke arah yang ditunjukkan Amira.
" Yoww Azam " tegur Faiq Hanafi. Azam hanya tersengih melihat kami semua sampailah matanya tertancap padaku . Lalu ,
" Erghh , adik aku😬 " ujar Azam sambil tersengih ke arahku.
" Hai abangku yang handsome " kataku sambil membuat muka meluat. Secara tiba-tiba Fara berbisik kepadaku ,
" Weyh, aku nk try  abang kau boleh? " . Aku yang mendengarnya terkejut beruk lantas tertawa besar disitu. Mereka semua mengalihkan perhatian ke arah aku dan Fara. Menyedari hal itu , aku berhenti ketawa dan tersengih ke arah mereka.
" Asal gelak camtu dowh " tanya Amira.
" Fara buat lawak tadi, aku tak tahan gelak 😂" ujarku pula. Fara disebelahku hanya menjeling tajam. Aku lantas segera memohon maaf melalui bahasa isyarat 🙏😛.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: May 04, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

CERITA CINTA KITAWhere stories live. Discover now