Setibanya di sekolah,
Aku mencari pejabat sekolah diserata tempat. Namun tidak jumpa. Aku duduk di pondok rehat yang bertentangan dengan koop sekolah. Secara tiba-tiba aku ditegur oleh seseorang yang bersuara garau.
"Heiii kau buat apa kat sini, kau ponteng eh.. Kau nak nama kau naik kat guru disiplin???".
"Maaflah tapi saya pelajar ba...ru... Saya cari peja...bat.. Tapi tak jumpa saya duduk lah kat sini".
"Ouh pelajar baru ke??? Maaflah terkasar bahasa tadi.. Mari saya tunjukkan pejabat".
"Ermmm baikkklah.."
Di pejabat sekolah,
"Maaf mengganggu cikgu, ni ada pelajar baharu"
"Ouh okay terima kasih Zarift.. Ouh but the way tunggu sebentar.. Tolong bawa dia ke kelas kamu, dia akan jadi ahli kelas kamu... Pastikan tiada siapa yang ganggu dia.. Kalau ada mohon laporkan kepada saya secepat mungkin".
"Baiklah cikgu".
"Adik.. Adik pergi ikot Zarift yer... ada kerja nak buat".
"Emm Ok uncle"..
Ouh untuk pengetahuan korang semua.. Dayana nie anak angkat Cikgu Tengku Zamri merangkap pengetua di Private High School.
Semasa dalam perjalanan ke kelas, aku sempat berborak dengan Tengku Zarift Azrin. Baru aku tahu yang dia ni Prefect's Leader patutlah garang semacam heheheh.
"Kenapa pengetua panggil awak adik, dayana".
"Ouhhh itu ayah angkat saya.. Family dia yang jaga saya waktu family saya kerja atau outstation ke luar negara.. Sebab tu saya rapat dengan uncle.. Kat sekolah panggil uncle di luar panggil abah".
"Ouh i seeee... K lah kita dah sampai kelas nie.. Jap yer saya lapor pada cikgu Jasmin"
"Assalamualaikum cikgu Jas nie ada pelajar baharu... Dia merupakan adopth daughter of our Tuan Pengetua".
"Ouh okay ajaklah dia masuk..."
"Dayana masuklah sini²".
"Haaa sila perkenalkan diri kamu wahai pelajar baharu".
"Baiklah".
"Nama saya Tengku Nor Dayang Dayana Binti Tengku Sulaiman, saya berpindah dari HSSL ( High School Sunway Lagoon )... Saya berpindah ke sini kerana mengikut keluarga.. Saya harap kita semua boleh menjadi kawan"..
"Okay class.. Do you have any question to ask Dayana".
"Single ke".
"Jom couple".
"Awak ni comellah".
Itulah soalan² dan pujian yang dilemparkan kepada aku... Fuhh dugaan jadi comel nieh hehehhe.
"Okey Dayana awak boleh duduk di sebelah Zarift.. Maaf ye hanya itu je yang masih kosong atas pemindahan seorang pelajar kita ke luar negara".
"Takpe cikgu, terima kasih"..
"Zarift takpe ke saya duduk dekat sebelah awak ni".
"Hahaha soalan apalah tu wahai Dayana oii.. Tentulah boleh".
"Just call me Yana jer kayh".
"Okeyh".
S
K
I
PKringggg... Kringgg... Kringgg
Lonceng rehat pon berbunyi. Ada 3 orang gadis yang datang ke mejaku untuk berkenalan serta mengajakku ke kantin untuk menjamu selera.
"Haii Dayana, nama aku Ungku Zarifah Zalea... Ni pulak Nor Adleana Nasuha... Can we be a friends".
"Small metter.. Ofcos boleh".
"Jom pergi rehat, perut aku dah berdendang lagu despacito nieh dengaq ehhh 'pacieto² souve² sito ngeremos pogando pociecto2 bla.a..blaaa" (k sorry tk tahu lirik)
"Hahahaha" Aku dan Zalea ketawa apabila si Adleana ni buat lawak hambar.
S
K
I
P"Terima kasih cikgu"
"Okay sama², semua boleh duduk yer.. Zarift tolong hendle class".
"Okay cikgu".