another kapal

601 55 62
                                    


Selain SEVENTEEN x GFRIEND, ada juga group lain yang selalu di shipkan dengan mereka. Contohnya :


1. SEVENTEEN x WJSN

(ni mungkin sebab bilangan ahli mereka sama dengan SEVENTEEN iaitu 13 member. Dulu cuma 12 member tapi selepas Yeonjung i.o.i join group WJSN, jadi member dorang jadi 13 macam SEVENTEEN)

2. SEVENTEEN x PRISTIN

(Ini pula mungkin sebab mereka satu syarikat. Lagipun dulu pernah ada beberapa member SEVENTEEN yang collab buat persembahan dengan member PRISTIN masa dorang belum debut lagi. Mereka dah kenal sejak era trainee)

3. SEVENTEEN x TWIC*

(umm...ni saya tak tahulah kenapa dorang boleh kena ship dengan SEVENTEEN. apa pun dorang memang pernah ada ship dua group ni dulu. Pernah sekali dorang collab masa di musik festival apa entah..masa tu ada GFRIEND ft GOT7 dan SEVENTEEN pula dengan dorang)

1. GFRIEND x BTS

(Ni ramai juga yang ship dorang. Rasanya dorang mula di shipkan selepas rancangan iklan FAMILY SONG WEDNESDAY. Dorang feat bersama didalam MV singkat itu dan nampak mesra berbual dalam kelas dengan highschool uniform. Saya 30% ship dorang, hewhew)

2. GFRIEND x ASTRO

(sebab dorang punya tema kiddy sama dengan GFRIEND. Dulu juga dorang pernah collab and banyak kali berdiri satu stage dengan GFRIEND. Ada juga beberapa real moment dorang, korang boleh search di youtube ye)

3. GFRIEND x EXO

(ada banyak real moment, reaction berlebihan tentang EXO pada GFRIEND. lagi² waktu Mcoundown di indonesia dulu. Pernah ada moment Baekhyun padang Yerin. Dan juga Chanyeol feat dengan Yuju menyanyi lagu OST Goblin, Stay with me)

4. GFRIEND x WANNAONE

(baru² ni ada banyak moment tentang dorang di atas dan juga back stage. Mereka pernah berbual semasa sedang menunggu untuk practise sebelum festival music 2017 dulu. Boleh search youtube juga kalau nak tengok sendiri)


Okey antara kesemua yang atas tu je yang saya tahu pernah ada ship antara Svt dan Gf. Kalau ada yang lain juga korang boleh komen tau 😂 maklumlah saya cuma tahu yang ni. But saya tetap ship SEVENTEEN with GFRIEND!

Fakta SVTGFTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang