♡4♡
*****LANTARAN, kegawatan amat, kala Aku asyik, sendirian. Aku, sering ke rumah Ibu, Bida. Aku, kadang itu, sama Akhbar sering juga, pergi menjenguk mereka, berdua. Jika, Aku bilang, Aku sudah suka sama, Bida. Mereka, tentu ketawa sama, Aku kali. Aku, berbuat baik sama, mereka selama ini, semata mata atas dasar, perihatin. Akhbar, Aku ada menceritakan kisah, mereka berdua, itu hari. Dia, begitu senang, sekali bila, mendengarnya. Dia, ada bilang, kalau berpacaran biar, sepadan. Aku, memang merasakan, Aku lebih cocok sama, gadis itu. Ibu, Bida dia tidak pernah, keberatan sama Aku selama, ini. Bukan, hanya kerana, budi dan jasa tetapi, keakraban jalinan kemesraan di antara kami sudah, agak sebati. Aku, dan Akhbar, ke rumahnya, kadang tu ada juga membawa, buah tangan. Itu, pun kalau Aku, ada Uwang bila pulang dari, bandar. Ternyata, investment, kali ini agak, lumayan. Aku, persis sekali bilamana, Ibu Bida sering merungut, kepenatan. Yalah, dia hanya, seorang tukang cuci di, kampung. Apalah, dayanya lagi, untuk lebih, dari itu. Aku, sering menanya sama dia, kalau kalau boleh Aku, bantu. Dia, nggak apa apa, sakit biasa, bilangnya. Bida, juga sama, bagi Ku. Kadang, kala Aku merasakan, seolah olah Aku punyai, seorang Adik. Dia, tidak pernah tahu yang, Aku merasakan, begitu. Aku, tega kerana gadis, itu. Aku, betah sekali bersusahan kerana, dia. Akhbar, yang rumahnya, cuma selang beberapa rumah dari, rumah kami ada bilang sama mereka, Aku budak baik. Mereka, semua tertawa, menerima kata kata, Akhbar itu. Aku, berdua sekarang, dirasakan semacam sudah berkeluarga sama, mereka. Tiap, hujung minggu Aku, sering berhimpun di depan, rumahnya. Ternyata, Ibu Bida, baik sekali. Dia, senang menerima, kunjungan kami berdua sebagai, tidak ubah seperti kemanakan mereka, sendiri. Budinya, sudah tinggi menggunung bagi Ku, dan Aku tidak mungkin membiarkan mereka, sebegitu saja. Tambah, kesian bila, Aku terdengar sakit demamnya, tiada siapa yang, peduli. Aku, ada juga turut, membantu. Aku, membawa pulang ubat ubatan, dan ongkosnya Ku jamin, segala. Aku, tidak berkira lagi, kalau gitu. Dia, Aku terima, seperti Ibu Ku, sendiri. Bida, Ku tatang bagai, bulan penuh, sepurnama. Aku, bahagia tinggal di, sini. Meski, Aku terlalu asing bagi mereka, semua. Fikir Ku begitu.
Sepetang, juga Aku bertungkus lumus, mengerjakan tanah kebun, sama Akhbar ada di belakang, rumah. Kiranya, jikalau ada rezeki, mahu kami bercucuk tanam, di situ. Mana, tau kalau Tuhan permurahkan, kurnia Nya untuk kami, berdua. Hujung, hujung bolehlah dibuat untuk, belanja kopi. Akhbar, satu yang bagusnya, dia. Tidak, pernah, tau reti duduk diam, dia kalau buat, kerja. Tanah, seluas lebih kurang, selot rumah habis, dibersihkannya sorang, sorang. Aku, bukannya, tidak larat buat, kerja. Tapi, semangat lebih, tenaga pula, kurang. Akhbar, dia selamba sahaja, sambil cangkul, di tangan. Kerja, semua selesai, dekat hampir Maghrib, juga. Aku, dengan semangat yang ada tidak, membuang waktu langsung dan terus, menabur benih, sayuran. Belang, dia duduk meleroh, Aku pula belang belang, duduk menyemai. Banyak, jenis juga kami, menanam. Ada, terong ada, kangkung ada, kacang buncis ada, lada dan nasib, tak menanam, padi aje. Gamaknya, harus tumbuhnya lalang, harus. Dari, sehari ke sehari, sejak itu Aku dan Akhbar sering, berulang alik pergi ke mari, ke kebun. Beberapa, bulan juga untuk, kami berdua mengutip, hasilnya. Tidak, sampai lima bulan, kami berdua sudah bergelar tauke sayur di, pasar. Mak, Cik Bida sama, anak daranya Bida, bukan main beria ia mereka berdua sambil, anak beranak. Bida, yang kelihatan paling rajin, sekali. Pantang, disuruh dia, dan laju, semacam pula. Di, kebun, Pisang ada juga Aku tanam, sikit sikit. Hendak, tanam banyak tanah pula, tak muat. Kalau tak, muat saja ke dalam lori dan, hantarkan terus, ke pasar. Harus, menjadi kaya, raya.
Di, pagi ini, Aku dan Akhbar serta juga, Mak Cik Bida sama sama duduk melepak di sebuah bangsal, ada di kebun, itu. Akhbar, dalam ralit berborak, tanpa sedar dia ada bercerita, kisah pengalaman hidupnya, sebelum ini. Mak, Cik Bida dia, tersentuh juga bila mendengar, kisah ceritanya, itu. Mahu, juga dia cuba, merisik tanya bila terasa ingin tahu, dengan lebih, lagi. Terasa, segan ke diri pula dia, entah, kenapa. Lalu, dia diam, sahaja. Aku, yang sedang, duduk melangok di situ pun ada, juga ceritanya kisah, Aku. Tak, adalah pula dia terasa mana, bila mendengar kisah, Aku. Kecewa, hati Aku, melihatnya. Kurang, kurang ade ler juga, kisah masam manis yang patut dia, ambiltahu sebelum, apa apa. Ada, dia buat det aje ada, ler. Kisah, hidup Akhbar sedikit, meninggalkan kesan, yang cukup mendalam pula di dalam, hati Aku. Daripada, ceritanya dia, seolah olah amat terasa sekali, di saat kehilangan seorang anak gadis, kesayangannya, dulu. Menurut, Akhbar lagi, jika panjang usianya tempohari, ada lebih kurang sebaya dengan, usia Bida. Mak, Cik Bida dia ada, menasihatkan Akhbar kawannya itu, agar membawa bersabar dalam, menempuhi segala, dugaan Tuhan, ini. Lagi, pun bukannya, pelik mana pun bagi Akhbar sementelah, lama dia hidup merantau, di sini. Tidaklah, kata menjadi ke, halnya bagi, dirinya. Akhbar, dan Aku sambil tenang sahaja, dapat menerima teguran serta nasihat yang, Aku fikir amat berguna juga bagi, kami berdua. Kata, kata Mak Cik Bida itu sedikit, terdapat ada mempunyai kebenarannya, juga.
Hampir, ke separuh malam Aku tak dapat, melelapkan mata gara gara terfikir tentang, cerita kisah hidup, Akhbar. Dia, pada Aku sama seperti, Like father like son in law pula dengan, Aku. Padahal, dia dan Aku cuma, teman secari semakan, sahaja. Bukan, somebody mana sangat pun, untuk Aku hormati, dirinya itu. Aku, dan dia, tak ubah seperti, teman sehelai sepinggang selama kami, berdua berada, di sini. Entah, bila masa Aku tertidur, Aku sendiri pun, tidak tahu. Sedar sedar, terlelap. Keesokan, harinya Aku seperti biasa, tiada ke lain melainkan turun ke kebun di, awal pagi. Hari, ini Aku hanya, perlu membersihkan Pisang, untuk dibawanya, ke pasar. Adalah, beberapa jenis Pisang, yang ada Aku, tanam. Seperti, Pisang Kelat Abu, Pisang Kelat Keling, Pisang Lemak Manis, Pisang Putor, Pisang Mas dan, serta Pisang Butir Nangka pun, ada juga. Sayur, sayuran lain, kebanyakannya masih belum cukup hari lagi untuk, dipetik. Akhbar, dia di pagi ini, telah turun ke bandar, kerana ada kerja yang perlu, dibereskannya. Aku, menggunakan motorsikal roda tiga ada ditinggalkannya, untuk memuat semua Pisang, yang hendak dihantar, ke pasar.
YOU ARE READING
MENATANG BINTANG
Romance@Qalby.com @HasanatulQalby.com prevent.com @prevention2008.com @idsideal.com @metoo.com @same2U.com SAME2U.COM mokhtarabdullah@69gmail.com # Mengapa Perlu Memburu... Di situ Ada Ketaatan. MEMBURU tidak bererti lagi. Kesudahannya menghampa...