Liefde??

98 1 0
                                    

Inleiding

Op een dag in Roosenberg kregen de gelukkige Marie en Thomas een dochter genaamt Rosalie. Ze waren dolbij ookal hadden ze liever een zoon gehad, want die kon de burgt erver. Een paar dagen reizen van Roosenberg lag een andere burgt genaamt de Blauwe Reus. Een jaar eerder, in 1393, was daar een jongetje geboren genaamt Robert. De ouders van Robert, Elisabeth en Bartus, kwamen de dag na de geboorte van Rozalie op bezoek om Rosalie aan Robert uit te huwelijken.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Robert

Het is het jaar 1399, bijna een nieuwe eeuw. Ik ben zo blij dat ik nu kan schrijven. Ik wil dat ik ook zo goed kan vechten net als vader. Dan wordt ik ridder en dan vecht ik tegen draken en monsters. Dan wordt ik heel beroemt. Nog beroemder dan de koning. ik ben al best goed met pijl en boog maar een ridder vecht met een zwaard of lans en een schild. Morgen in het nieuwe jaar gaan we op bezoek in Roosenberg dan kunnen Rosalie en ik met elkaar spelen. Ze had een hele mooie klimboom gevonden schreef ze me. Die zal ze me dan laten zien.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Rosalie

Vandaag komt Robert eindelijk weer op bezoek dan kan ik hem eindelijk mijn klimboom laten zien. Niemand weet deze plek alleen ik. En ik zal het aan niemand vertellen behalve aan Robert. Het is een mooi uitkijkpunt over alle weides van Roosenberg. En in de lente zit je mooi verscholen tussen de bladeren.

Jippie, Robert is gearriveert. ik ga hem meteen meenemen naar mijn klimboom

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Robert

Wat jammer dat we weer op de Blauwe Reus zijn. Het was zo leuk om met Rosalie te spelen. Vanaf haar klimboom kon je zelfs onze burgt zien. En die licht op twee dagen reizen. Dat was echt een mooi uitzicht

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Rosalie

het is 1402 en ik moet heel veel lakens borduren. Ik weet niet waarom maar ik heb daardoor heel weinig tijd over voor mezelf.

Ik krijg er pijn in mijn vingers van omdat ik me iedere keer in mijn vingers prik met de naalden. Ook moet ik van moeder alle dingen die een vrouw moet doen en weten leren. Ik snap niet waarom ik ben pas 9 en ga dus nog lang niet trouwen

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Robert

vandaag tijdends het lezen en schrijven vroeg vader aan mij wat de rechten en plichten van een man zijn. Ik andwoorde natuurllijk dat dat van een vrouw te houden is. Toen heeft vader onze les afgebroken om mij alles erover te leren.

Nu weet ik dingen zoals dat een man moet zorgen  dat zijn vrouw kinderen krijgt en proberen het huwelijkstoernooi te winnen met iets van haar bij zich. Ik snap totaal niet waarom ik dit moet weten. Ik ben pas 10 dus van trouwen komt het nog lang niet.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Rosalie

Vandaag, op deze zonnige lentedag, heeft mijn moeder mij vertelt dat er volgend jaar iemand gaat trouwen, daarom moeten we al die lakens borduren. Het zal mijn oudere zus Ereel wel zijn, maar zij kent haast niemand buiten de burgt. Dat is best sneu voor haar omdat ik denk dat ze met zo'n oude man van 30 of zoiets moet trouwen. Ze is pas 12. Ik hoop dat het niet zo is en dat ze met iemand van 13 of zoiets trouwt met al het gefeest erbij.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Rosalie

We gaan op reis!! 2 dagen, wel toevallig dat de Blauwe Burgt ook op 2 dagen reizen is. Moeder en vader willen nog steeds niet zeggen wie de bruid is en hoe haar man heet.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Robert

De burgt wordt klaargemaakt voor het trouwfeest. Niet te geloven dat ik moet gaan trouwen. Ik wil het nog niet eens. MIsschien zietze er wel uit als een varken. 100 kilo en een varkensneus. Ieks daar moet ik niet aan denken. Maar misschien ziet ze eruit als een roos. Met bruine ogen en rood haar net zoals Rosalie. In het afgelopen jaar heb ik leren vechten als een ridder om het huwellijkstoernooi te gaan winnen. Wel jammer dat vader ook hele ervaren ridders heeft uitgenodigt, daarom hoop ik dat ik ze pas aan het einde tegenkom.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Rosalie

*gaap* Vandaag moeten we heel vroeg opstaan want et wordt vertelt wie de bruid is en ze wordt klaargemaakt voor de trouwerij. Duimen dat Ereel het is en niet ik, dan kan ik thuis nog lekker spelen en dan mag ik naar huis. Ook wordt de bruidegom bekentgemaakt. 

Ik wordt geroepen tot zo.

NEEEEEEEEEE, ik ben de bruid. Dat wil ik niet ookal is Robert de bruidegom. Ik wil nog niet trouwen ik wil nog kind zijn, spelen en rennen. Wedstrijden doen met mijn merrie Marie en nog heel vaak tegen mama aankruipen.

Ik had het kunnen weten. Waarom moerst ik dan anders vaker lakens borduren dan Ereel en moest ik alle dingen die een vrouw moet doen en weten leren en Ereel niet. Maar waarom moet ik eerder trouwen dan Errel. Ze is 3 jaar ouder dan ik ben en kan dus veel beter kinderen krijgen en opvoeden. Bovendien moet de oudste toch eerst trouwen? Ik ga nu klaargemaakt worden ookal wil ik nog niet trouwen.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Robert

van mijn vader mag ik nog niet weten die de bruid is omdat dat dan alles zou verpest worden volgens vader. Ik moet maar goed kijken om te zien wie het is. Vader zegt wel dat ik haar maar ken dat is een hele opluchting want ik ken haast niemand ie zo lelijk is als een varken. Maar ik ken jammergenoeg maar 1 iemand die zo mooi is als een roos. Dat is Rosalie. Als ik dan moet trouwen dan nog het liefst met haar.

Liefde??Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu