Umur ku meningkat..dari 13 ke 14 tahun ..banyak persoalan yang aku telah bertanya ..pada satu hari cikgu hazmir datang untuk memberitahu yang ade pemilihan untuk buat pertama kalinya ,"pemilihan seni budaya (teater) pada sesiapa yang mahu pergi ke latihan itu ..amat digalakkan ..pada hari sabtu ini..!!" kata cikgu pada aku dan kawan ku yang lain ...
Pada malam jumaat aku terus menelefon ady untuk bersama aku menyertai kelab seni budaya itu...dangan senang hati dia terima dan dia akan menghadiri hari sabtu ini ...
Tepat pukul 7 pagi aku bersama ady menaiki motosikal bergerak terus ke sekolah...apabila aku sampai ,tak sangka yang ramai menghadiri pemilihan seni budaya..
Semua murid berkumpul ..cikgu hazmir membawa seorang pakcik yang dianggarkan 50an "baikla semua murid !! Ini ialah syifu kamu ! Dia yang akan memgajar untuk berlakon dalam taeter kali ini ,harap semua memberi kerjasama !!" kata cikgu hazmir pada semua ..sepanjang bersama syifu ..kami sangat seronok dengan ektiviti yang di berinya ..tetapi tidak lama ,dalam pukul 1200 tepat syifu membuat 3bulatan perasaan (sedih,gembira dan marah ) jika seseorang itu berjaya dalam semua jenis perasaan yang di berikan dia akan terpilih untuk bersama teater buat selamanya ...dengan perasaan takut aku cuba untuk beranikan diri untuk menyahut cabaran yang di beri .. Aku berjaya dalam 2 bulatan (marah dan gembira) tetapi aku sangkut di bulatan sedih ,aku tidak tahu apa yang patut aku lakukan tiba-tiba ady berkata "abang soalan lembik !! Banyak soalan yang di tanya tapi tetap bodoh ...hahahah !!! " kata ady pada ku..aku berasa sangat sedih kerana itu ..air mata ku mengalir di pipi ,syifu memandang muka ku dengan tepat tanpa memerhati yang lain...apa bila semua dah selesai semua pelajar mula balik ,ramai yang terpilih ...termasuk la ady ..dan aku ...aku gembira tetapi tanpa di duga syifu bertanya pada ku .."kamu haikal kan ? Kenapa kamu masuk taeter ini ? Adakah sebab cikgu hazmir atau kamu ikut kawan ? " kata syifu pada ku ...aku dengan rengan mulutnya menjawab "ya saya haikal , saya masuk taeter bukan kerana kawan dan bukan kerana cikgu ..tetapi saya masuk kerana minat saya pada taeter !!" syifu hanya senyum apa bila aku berkata sedikian.
YOU ARE READING
ABANG SOALAN
Adventuremengesahkan kesah benar tentang seorang budak lelaki bernama haikal yang sering bertanyakan soalan pada semua benda yang dilihat di sekelilingnya ..