Kem bina diri

5 0 0
                                    

Hari sdh senja, nmn rik srh knk knk llki msg blum srt sjk pagi tadi. Dia mnyendri di blknya. Mmbca komik, trmng dgn mllpkn mtanya di atas ktl. Sskli dia mngs. Ttpi cpt cpt  dkst air mtnya it ktna mlu dpndg org wlaupun dia srg shja brda di dlm blk itu.
   "Bakti!Bakti!" Pggl Puan Rozie dri luar blk.
   "Mari trn mkn,syg,hri sdh mlm ini.Dri siang td Bakti blm mkn lgi bukan?" Puan Rozie msh trs brsha mmjk anak bongsunya.
  Bakti mndiamkan dri.Diamlk lututnya di ats ktl itu.Berhrp ibu bpnya akn kshan kpdnya lnts mnunaikan prmintaanya.
   Dia mngmbl brosur di ats mjnya.Lalu mmbcanya prlhn.
  "Kem cti sklh.Khas utk knk knk yg bsn ddk rmh,mhu brsrnk dn mndpt pengalaman yg luar biasa.Marlh srtai kem ini.Psti anda puas dgn aktvti aktvti fzkl yg menyeronokkan!"
   Dia trmng.Pda mlnya,dia tdk brmnt dgn ikln itu.Ttpi slps kwn kwnnya iaitu Charlie,Zamer,Lili,Mimi dn Obie brpkt hndk menyertai kem itu,sdh tntu dia jga tdk mhu ktggln.Bginya,psti srnk apbla mrka dpt meluangkn ksa di sna brsama sama pd wktu cti sklh ini.Bkn lma pun,smggu shja.
   "Alngkh bgsnya,skranya saya dpt prgi.Bsnlh skranya stiap hri buat bnda yg sma," rgtnya sndrian.
  Ibu bpanya tdk mmbnrkn dia prgi krna Bakti tdk prnh brggng dgn kluarganya.Dia tdk prnh dtgglkn ataupun brpsh slma brhari hri.Mlh,plg lma dia dtgglkn ibu bpanya adlh shri shja.Itu pun,psti dia dtemni olh abngnya,Joe.
   "Kamu itu lain drpd yg lain.Ibu bmbg skranya ssutu trhdi pda kmu," tgs Puan Rozie pd hri smlm.
  Ya,itlh sbb utma dia tdk dbnrkn prgi.Ibu bpnyatkut dia trjth ke dpm sgi atupun mna mna tmpt yg pnh dgn air.Mrka bmbg dia brtkr mnjdi bdk span dn diapa apkn.Sdgkn apbla tbhnya brbh sprti span yg mnyrap air sklipun,ini brmkna dia lbh kuat drpda manusia biasa.
  "Lgpn,sya ada tli pinggang ini," kta Bakti sndrian smbl mrba rba tli pinggangnya.Tli pinggang itu pmberian Prof.Gauz spya dia tdk mdh brbh mnjdi bfdk span apbla trndam ataupn trjth di dlm air yg bnyk.
  "Pattkh sya kyk shja brosur ini?" tya Bakti sndrian yg msh mmgng brosur itu.
Dia prlu cpt mndftr krna kem itu hnya trhd utk 100 org shja.
Dari mna Bakti dpt brosur itu?
   Dia mndptnya ktka dia dn kwn kwnnya plg dri sklh dua mggu lps.Ada seorg pmda yg mengedarkan brosur itu pd smua pljr sklh.Dri situlh dia dn kwn kwnnya mndpt thu berkenaan Kem Bina Diri itu.
  "Bakti." Kdngaran suara abgnya,Joe,dri luar pntu blknya.
  "Mri trn mkn cpt.Ibu msk LAKSA!" Laung Joe yg thu bgaimna hndk mmujk adknya yg seorg itu.
  Laksa?Bakti mnln air liurnya.Laksa adlh mknn kgmarannya.Adkh prlu dia trskn rajuk dn protesnya itu shgga tdk mkn laksa?Bgaimna skranya laksa itu dhbskn org lain?
  "Tdk blh jdi ni!"
  Bakti cba mnhn drnya drpda tdk mkn laksa.Ttpi aroma laksa bgaikan dtg mnsk hdgnya.Bakti jdi gelisah.Dia trllu skkn laksa.Rgi skranya tdk mkn.Laksa mskn ibunya sgt sdp.Berbeza dgn lksa yg dijual di kedai.
   "Oh,laksa...sya dtg."
   Akhirnya mhu tdk mhu Bakti trpksa mlupakn rajuknya itu.
  "Haa...sampai pun." Encik Danu trsym sym brsma isteri dan Joe d mja mkn rmh itu.Smgkuk bsr kuah lksa yg dhidngkn bgitu menyelerakan baunya.
  Wlaupun msh brsdh,Bakti ttp mngkbl mangkuk kcl dn menyenduk kuah lksa prlhn lhn.Tdk dpt dinafikan laksa buatan ibunya lzat skli.Shgga kebiasaannya,dialah yg mghabiskn lksa penang ibunya skranya brlebihan.Skranya tdk ada lbh pun mmg dia yg mghabskannya.
  Slps hbs smgkui laksa,dia mmandg kedua ibu bpanya.
  "Bolehlah ayah,ibu...bnrkanlah sya prgi," rayu Bakti lgi.
  "Bkn ayah tdk mmbnrkn kmu prgi,ttpi sekiranya apa apa trjdi pd kmu nnti bagaimna?Kamu itu lain drpda lain.Ayah tdk mhu prkra brk trjdi.Lgpun kmu prgi bknnya dua tiga hari ttpi smggu.Ibu bpa mna yg tdk risau." kta Encik Danu mnjlskn keadaan sbnr.
  "Blhlh ayah...ibu...nnti pandai pandailh sya jga dri.Sya mhu bljr berdikari.Smpai bla sya hndk ddk bwk ketiak  ibu ayah shja?Sekiranya sya hdi bdk span pun nnti,tdk jdi mslah.Bknkh sya ada tli pinggang XY yang Prof Gaiz bgi.Jdi,sya sdh blhgwl sbrg perubahan apabila brda di dlm air." ujr Bakti,mryu lgi.
  Encik Danu mengeluh.
  "Auah kata tidak boleh jadi tidak boleh lah.Jangan babtah cakap ayh!" tgs Encik Danu.Bakti trdiam.Puan Rozie dn Joe jga tdk tdk brsuara spya tdk mengeruhkan lgi keadaan.Bakti yg kcewa mngglkn mja mkn bgitu shja.Walaupun dia hndk mnmbh smgkuk lgi laksa.Dia trs berlari ke hlmn rmh llu ddk di tpi temvbok btu di luar pgar rmhnya.
  "Eh,Span..buat apa trmenung mlm mlm di luar?" tya Charlie yg kebetuln bru blk dri kedai mmbli sdkit brg keperluan dapur yang dipesan oleh ibunya.
Bakti terdiam.Wajahnya nampak sedih sekali.
  "Span...macam mana dengan rancangan kita?Jadi ataupun tidak minggu depan?Saya sudah telefon pihak penganjur kem itu.Katanya ada dua kekosongan lagi.Cepatlah daftar sblm trlps." brthu Charlie.Hati Bakti tambah terhiris.
  "Ibu bapa saya tidak membenarkan saya pergi." kata Bakti perlahan.
  "Apa?Tidak boleh pergi?Tidak seronoklah begitu.Kita satu kumpualn,sekiranya dapat,tdk mhulah ada yg tdk dtg." komen Charlie yg berdiri menghadapnkawannya.
"Mereka risaukan saya." kata Bakti lagi.
Charlie tersenyum.
  "Mahu sya tlg pujuk ibu bpa awk?" tya Charlie mnwrkn khidmatnya.
  "Tdk pyhlh." kta Bakti acih tdk acuh.
Sbnrnya cti sklh akhir tahun sdh oun brmula.Mereka brcdg hndk mrngikuti kem Bina Diri di Kem Chimera,suatu temoat khas knk knk berangan angn hndk mnyertai kem itu krna aktivitinya mncbr dan menyeronokkan.Rata rta org yg ke sna psti brubah slps pulg dri kem itu.Bygkn dlm msa dua minggu,sbuah kem dpt mengubah skp manusia.Itulh yg dinyatakn dlm brosur kem itu bgi mnrk ramai knk knk brsia 10-12 thun menyertainya.
   Bgtulh sprti yg diceritakan di dlm brosur itu.Bakti mmbca kmbli mka dpn brosur itu...
   
    Nnti episod yg strsnya yer...kalau x vote sis mls sgt nk buat crta ni..pnjang btl bab ni..jem kpla otk sis...hahahahahaha...vote..maaf klu ada silp ejaan atau pun x fhm..

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Feb 27, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Budak span dan kem chimeraWhere stories live. Discover now