الحلقه الاولي

1.4K 13 0
                                    

*في يوم مشمس ومشرق في مدينه القاهره كانت بطلتنا جالسه بغرفتها وتكتب خواطرها في محفظتها الخاصه "هي مكه التي تبلغ من العمرتسع عشر عاما تمتاز بعيون عسليتين وبشره بيضاء وجسم يمتاز بالرشاقه وتعيش مع والدتها ووالدها"..... حتي قطع شرودها وتركيزها دخول والدتها عليها.......
*هويدا بحنان/مكه هتفضلي قاعده كده كتير ياحببتي.....
*مكه بابتسامه/ازاي ياماما اناقاعده كويسه اهو ومرتاحه.....
*هويدا/انتي بقيتي مش بتنزلي الشارع خالص وبقيتي تروحي جامعتك علي الامتحانات بس ودي لسه اول سنه اومال هتعملي اي بعدكده هتحسبي نفسك اربعه وعشرين ساعه في البيت وكل ده من اي من اي بس ياحببتي......
*مكه بحزن/ماما ارجوكي اناتعبانه ومش قادره اتكلم بعد اذنك سبيني لوحدي.......
*هويدا/اناهطلع لكن مش هسكت علي حالتك دي انتي هتعقدي نفسك كده يابنتي متنزلي تروحي كليتك امتحاناتك قربت انزلي وشوفي الدنياولسه الساعه 8الصبح يلا هكلم صحبتك منه واخليها تيجي تاخدك........
*مكه بضيق/ماما ارجوكي كفايه انتي عاوزاني انزل حاضر هنزل لكن لوحصلي حاجه هتبقي انتي السبب ماشي.......
*هويدا بقلق/هيحصلك اي بس يابنتي احكيلي......
*مكه/لامش هقدر بعد اذنك بقا عشان البس وانزل.......
*هويدا/ماشي يابنتي......
*خرجت هويدا من الغرفه وهي تشعر بالقلق والحزن علي ابنتها....امامكه كانت مضطربه من داخلها ويوجد صراع بداخلها يمنعها من الخروج وعقلها يطمنها لكن القلب والجسد مريض مرض خبيث ثم ذهبت الي المرحاض لكي تاخذ حمام دافئ ثم ادت صلاتها وارتدت ملابسها وعندما خرجت من غرفتها وجدت صديقتها منه تنتظرها......
*منه بسعاده/اخيرا موكه هتنزل تنور الشارع ده اناهوزع شربات علي العماره ياجدعان......
*مكه بابتسامه/للدرجادي هو اناقعدت كتير ده مش كتير يعتبر.....
*منه/ياشيحه حرام عليكي مش كتير اي بس شهرين في البيت قاعده مش كتير هتجنيني انتي يلا نمشي ياختي.......
*هويدا/خلي بالك من نفسك يامكه وانتي يامنه.....
*مكه ومنه/حاضر السلام عليكم......
*وذهبت مكه ومنه في طريقهم الي كليه تجاره انجلش..........
*في مدينه فرنسا.....
*كان يجلس دكتور كريم في عيادته الخاصه اكبر دكتور للامراض النفسيه والعصبيه في مصر والشرق الاوسط "كريم ماهر عز الدين ييلغ من العمر تسع وعشرون عاما يقيم في القاهره ويعيش مع والدته وشقيقه الذي اصغر منه بثلاثه اعوام ويسافركل سنه عده مرات ليتابع عمله بفرنسا وعندما ياتي الي القاهره يتابع عمله بدقه ووقار كريم يمتاز بالوسامه واللحيه الخفيفه وبشرته القمحيه وعيون عسليتين واهم شئ لديه هو عمله واسرته فقط ويرفض دائما فكره الحب والزواج"..........
*انتهي كريم من اول كشف له ثم اخذ هاتفه وقام بالاتصال بوالدته قبل دخول الكشف الذي يليه......
*كريم بابتسامه/صباح الورد ياشوشو....
*شهيره بسعاده/صباح الفل ياقلب شوشو وحشتيني ياواد هترجع امتي بقا ياحبيبي.....
*كريم/بكره باذن الله ياحببتي خلاص طمنيني بس عليكي انتي والواد حسام.....
*شهيره بحزن/اهو الحمدلله ياحبيبي.....
*كريم بقلق/مالك ياماما في حاجه ولااي قولي متخبيش.....
*شهيره/مفيش ياحبيبي هي بس عمايل اخوك زي كل مره هي اللي مزعلاني يعني بس ربنايهدي.....
*كريم بضيق/يارب ياماما متزعليش ياحببتي انالماارجع هبقااشوف شغلي معاه يلااناهقفل دلوقتي ياحببتي عشان المرضي ولمااخلص هبقااتصل بيكي.....
*شهيره بابتسامه/ماشي ياحبيبي ربنايوفقك يارب ويوقفلك ولاد الحلال ياحبيبي......
*كريم بابتسامه/يارب ياحببتي يلافي رعايه الله ياجميل.......
*وغلق كريم الهاتف مع والدته ثم طلب سكيرتيرته الخاصه تاتي بتاني كشف...........
*في كليه تجاره انجلش....كانت مكه ومنه جالسين بكافيه الكليه ويتحدثون......
*منه بابتسامه/اي رائيك في الجو النهارده جامد مش كده......
*مكه بقلق/اه اه جميل.....
*منه بضيق/يامكه ابوس ايدك ياشيخه فوكي كده وبطلي قلق شويه انتي تمام ياحببتي وكل حاجه تمام مفيش حاجه.......
*مكه/حاضر يامنه هحاول حاضر......
*منه/طب اناهقوم اجيبلك عصير مانجو اللي بتحبي واجيب نسكافيه ليا واجي وفكي هاا......
*مكه بابتسامه/حاضر ياحببتي......
*وذهبت منه وضلت مكه تنظر حولها وتستغفر بسرها حتي توقف هذا القلق الذي يملئ قلبها واغمضت عينها وفجاه فتحت عينها بعد ماشعرت بحركه و وجدت شخص ما جالس امامها......
*مكه بدهشه/اي ده انت مين.....
*الشاب بابتسامه/اناحسام زميلك هنا بس انافي سنه رابعه وانتي ياجميل......
*مكه بغضب/انت مجنون ولابتستهبل ياد انت اتفضل غور من وشي حالا........
*حسام بضيق/اغور مابراحه علينا ياحلوه ولاعشان انتي عنيكي حلوه وبتتغري بقا.......
*مكه بغضب اكثر/بقولك غور من هنا احسنلك ولوشوفتك كررت الحركه دي تاني اناهرفضك من هنا انت فاهم........
*ثم ذهبت مكه وضل حسام واقف في حاله من الغضب والضيق واستحلف لها ثم ذهب لصديقه هشام......
*هشام ضاحكا/لابجد البت دي جامده صدتك صده جاامده....
حسام بغضب/اخرس ياهشام انت فاكر ان هسبها بقا تبقي بتحلم مش هسبها وهتبقا زي اي واحده شمال عدت عليا فاهم......
*هشام كاتم ضحكاته/اتمني ياصديقي.....
*في طريق مكه بعد مارائتها منه تتجهه الي المدرج ذهبت اليها سريعا واوقفتها......
*منه/اي ياموكه ليه مشيتي كنت لسه هجيب المشروبات......
*مكه بغضب/قومت بسبب واحد متخلف فاكر نفسه راجل وجاي يستظرف معايه الله يحرق دمه زي ماحرق دمي......
*منه بقلق/طب خلاص اهدي ياحببتي معلش طب انتي كويسه......
*مكه بتنهيده/ايوه اهو مره وعدت ونفسي يكررها تاني هتبقا ليلته سوده يلا بقانخش المحاضره عشان اتخنقت......
*منه/اوكي يلا..................
....................................
#رأيكم يهمني♥

العاشق المجهولحيث تعيش القصص. اكتشف الآن