Bab 1- secalit ketemuan

19 2 0
                                    

"Kenapa ina je yang nak kena buat semua mak?apa gunanya ada kakak kalau mak selalu harapkan ina?kenapa mak pilih kasih?" kata ina.

"mak bukan pilih kasih, sayang. mak cuma nak tengok anak² mak seperti anak² orang lain. mak tak nak anak² mak jadi orang yg tidak bertanggungjawab bila mak dah tiada nanti. ayah pun dah lama tinggal kan kita, dah lebih 3 tahun dah.Ina,walaupun kakak tu dah habis SPM,tapi mak x nk terus kongkong kakak tu.biar dia buat hala tuju dia sendiri. tiada sebab untuk mak pilih kasih antara anak² mak, walaupun kita ni orang kaya..berumah besar..bila kita mati,bukan kita bawa semua tu.Amalan je yang kita bawa..amalan..faham?"

"kenapa mak cakap macam ni?ina sayang mak..tapi ina stress sebab kakak hanya duduk diam je..tak buat apa apa.." kata ina

"yelah..mak pun sayang ina. dah pegi beli bahan² yang mak suruh tadi"

"alah..jom la mak..kita pergi sekali. ina takut la.kan zaman sekarang ni ada kes macam²."

"haih..yelah tunggu kejap..mak pakai tudung,tunggu lah dekat luar tu dulu" kata mak nya.

kedai serbaneka yang mereka mahu pergi itu bukannya jauh sangat,lebih kurang selang 4 rumah sahaja dari rumah mereka.

______________________________
"terima kasih mak sebab dah belikan barang² sekolah ina sekali..boleh buat stok kat rumah..hehe"

"Sama-sama,haa..lepas ni pastikan belajar betul betul..jangan kecewakan mak. mak dah belikan semuanya untuk ina. ingat! jangan suka tunjuk² kat orang kelebihan kita."

"baik mak."

tetapi,apa sudah tersurat pada yang maha esa,secara tiba - tiba,

"ina! pergi sana!"

"makk!!!!!"
ya allah....mak...." ina terkelu kerana melihat mak nya dilanggar sebuah kereta yg besar didepan matanya..dan yang lebih menyedihkan, mak nya meninggal dunia sebelum sempat dibawa ke hospital.

Semasa orang ramai membacakan Yasin,Ina dan kakaknya, Ira hanya menangis tak henti melihat ibu nya kaku di depan mata mereka. itu lah satu satunya perkara yang dapat mereka buat pada masa itu, menangis.

"kak,sekarang kita dah takde mak ayah..kita dah jadi yatim piatu,siapa lagi yang boleh kita harapkan untuk jadi pengganti mak ayah kita?" kata ina kepada kakaknya.

"mereka tiada pengganti, dik. tiada siapa yang boleh gantikan mereka. mereka lah ibu dan ayah kita di dunia dan di akhirat."

"kak..adik dah tiada siapa untuk bergantung harap. ayah dah takde, ibu pulak baru je pergi. macam mane?"

"adik,kita kan masih ada allah. dia lah satu satunya tempat kita meluahkan segalanya,termasuk lah tempat kita bergantung harap."

"kita kena tabah, kan kak?"

"betul tu. kita kena tabah..ini adalah satu ujian bagi kita..kita kena kuat untuk tempuh semua ni,okay?"

selepas habis sendiri.perkebumian,Ina masih lagi tidak mahu untuk meninggalkan pusara emaknya.Sudah puas Ira memujuk adik kesayangannya itu untuk menuju pulang.

"ina,jom balik.janganlah macam ni.Temanlah kakak balik.Dahlah rumah kita tu takda orang.."

"x pe la..kakak balik lah dulu..nnti adik sampai la rumah."

"Ina,orang yang dah pergi tu kita kena doakan dia..bukannya meratap.takpelah,apa apapun kakak tunggu di rumah ya"

disebabkan tiada tanah perkuburan di kawasan perumahan mereka,mereka terpaksa menguburkan arwah mak mereka di kawasan perkuburan di kampung.selepas puas menghabiskan masa di tanah perkuburan tersebut, ina pun menuju pulang..tetapi, semasa dalam perjalanan, hanya dia seorang saja yang berada di situ.

"em..mak dah tiada..tiada lagi suka² dengan mak macam dulu..tiada lagi masakan mak yg sedap² tu..semuanya berunsur pergi..."bisik hatinya..

sebelum sempat dia habiskan ayatnya, ina pitam lalu pengsan.Sebuah kereta Ford berwarna biru menghentikan keretanya di tepi jalan. Keluar lah dua orang insan yang setaraf dengan ina,iaitu Datin Jaliah dan anaknya, Reana.

"Reana,meh sini tolong mummy angkat budak ni msuk kereta. alahai..kesian dia." kata Datin Jaliah kepada anaknya.

"haih..mak ni.Cukup cukuplah tu jadi baik..kita buat semua ni untuk orang mcm dia buat apa?dia bukan orang kaya pun."

"Reana! watch your languange!..tak baik cakap macam tu,kalau dia orang kaya?haa nak cakap apa?"

"haa?!tak mungkin lah..tengok lah sekeliling kita..semua kampung!tak de kawasan bandar pun. mak je yg lebih lebih berhenti tepi jalan angkut budak ni masuk kereta bawa pergi hospital bagai!"

"dah, diam!sebab dia budak kampung la kita kena tolong dia,nak harapkan mak ayah dia?entah apa jadi nanti.Sudah tu, jom pergi hospital bawa budak ni untuk cek!"

Datin Jaliah dan anaknya tidak tahu pun bahawa anak yang dia bawa ke hospital itu adalah anak orang yang kaya juga seperti mereka.Sifat Datin Jaliah yang suka menolong orang membuatkan Reana merasa tersisih dan kurang perhatian dari emaknya sendiri.

always in my prince😍Where stories live. Discover now