Mielőtt neki ülnél egy elképesztően jó történetnek a megírásához.
Elsődlegesen. Állj meg és gondold végig, hogy ez milyen világba, korba lenne beágyazva, milyen és mennyi karakterrel dolgoznál. Ha lenne benne mágia, romantika vagy bármilyen sci-fi elem, azt milyen szintre emeled, mennyire helyezed előtérbe a történetben.
Ezek az alap kérdések azért fontosak, mert nekünk Íróknak lehetőséget adnak arra, hogy valamibe kapaszkodjunk, hogy tudjuk azt honnan indultunk és mit is akarunk elérni, amikor belekeverednénk a sztori fonalába.
A másik nagyon fontos dolog a "logikai buktatók kiküszöbölése", amit szintén a vázlatolással, végig gondolással tudunk kiiktatni. Ez alatt, olyan elemekre gondolok, amik ütik egymást, ok-okozati összefüggésének hiányára, következtetési hibákra, ami miatt a történet úgy mond több helyen "vérzik" majd. (Ezt a véleményt pont erre mondják "A könyv több sebből vérzik.")
Miután ezzel megvagyunk és eldöntöttük, hogy milyen kategóriába tartozik a történet következhet a tényleges világépítés. Amely számomra a kedvenc pontokhoz tartozik az írás előkészületében, itt történik a térképek készítése, helyszínek kitalálása, városok elképzelése, élőlények megteremtése. Ezek számunkra mind mankót jelentenek majd a jövőben, amiknek segítségével nem veszünk el a saját írásunk örvényében. Egy vázlat térkép elkészítésével már nyomon tudjuk követni a saját karaktereinket, amit leghamarabb az olvasó észlel, mert a térkép által következetesen írsz. Sőt sokszor az olvasók külön örülnének neki, ha lenne egy térkép. Itt mondanám példának:
Sarah J. Maas: Az orgyilkos pengéje és más történetek című regényét, amelyet én szívesen olvastam, de elképesztően hiányoltam a térképet. Legfőképpen azért, mert sokszor úgy éreztem, hogy maga az író sem tudja hol is tartunk, napokba számolva tévesztett. Tehát, ha az egyik fejezetben A-ból B-be öt napba telt eljutni, akkor két fejezettel később ne csak egy nap legyen a távolság, mert ez az olvasónak lesz furcsa és érthetetlen. Voltak más apróságok is, amik számomra szemet szúrtak, ide tartozik a zongora, ami abban az időben még nem volt, amikorra az író a történetet helyezte, vagyis ebben az esetben a középkor derekára. Emlékeimben, még egy másik szóra is feldereng ezzel a résszel kapcsolatosan, ha jól tudom a "petárda" volt az. A lovak patáinak fülsüketítő dobogását petárdák hangjához hasonlította az író, de abban az időben ugye ez sem volt. Ettől függetlenül Sarah nagyon jó író, én szeretem a történeteit, de ez a könyve még a pályafutása elején íródott, így ezeket a hibákat ő is elkövette, ezt nevezzük logikai buktatónak, amikor valami logikátlan és ezt sajnos mások észreveszik.
Tehát miután teljesen tisztába leszünk történetünk mibenlétével ezeket a hibákat kitudja szűrni magunknak és így figyelni lehet rájuk.
Miután kigondoltuk a részleteket, elképzeléseinket lerajzoltuk vagy képeket kerestünk hozzá. Kezded érezni, hogy összeáll a kép a fejedben a történetről és neki kezdenél írni, azt tanácsolom, hogy még mindig várj vele. A világ megalkotás nem annyi, hogy beteszünk egy szép képet a történet fölébe és "jól van az úgy".
Ha például két holdat szeretnénk az égre, akkor annak következményei vannak, például dagály és apály változása. Nem kell méréseket és matematikai műveleteket végezni, hogy a valóságban milyen eredménye lenne, egyáltalán nem ez számít. Hanem az, hogy legyen valami hatása annak, ha valamilyen különleges dolgot belevezetsz a világba. (Ezt majd egy alkalommal le kell írni, hogy az olvasok is tudják az összefüggéseket, de ne szajkózd egyfolytában, az se jó.)
Például Goerge R.R. Martin, akit az évszázad írójának neveznek, eposzi méretű története és hatalmas fantáziája utolérhetetlenné és megismételhetetlenné teszi őt. Könyvei átfogó néven a Tűz és Jég dala, de talán ismertebb lesz a Trónok harca HBO tv-adás, ez a sorozat egy filmadaptáció, amelyet ez a nagyszerű ember írt. Nos, a Tűz és Jég dalában éveken keresztül húzódik a nyár vagy a tél, nincs köztes időjárás tavasz vagy ősz, itt ezt a csavart nem véletlenül vitte bele Martin a történetbe.
"Ti a hosszú nyár gyermekei vagytok"
Ok-okozati összefüggése az, hogy a Mások váltják ki ezt az eltérést, még az Elsők idején legyőzték őket és miután megtizedelődtek a természet az élőkkel együtt ünnepelte a tél végét és beköszöntött a végtelennek tűnő nyár. Ez egy szuper és érhető logikai menet, amely lehetőséget adott az időjárás megváltoztatására.
Ugyan így kell eljárni, haa mágiáról van szó, fel kell tenni a kérdést, hogy miért van a világban, hogyan jutott oda. Ha mindig is ott volt, akkor több szinten következhetnek a változások, például: az élőlényekben, a társadalomban, esetleg a természetben. Ha nem volt jelen a világban, hanem mondjuk egy másik világból jutott oda, akkor miáltal jutott be, kik tudják használni és miért, mekkora erőt képesek hasznosítani. Sok olvasó számára nagyon zavaró volt, hogy J.R.R. Tolkien könyvében (Gyűrűk Ura írója) sosem írta le, hogy is működik pontosan Gandalf mágikus ereje, a legnagyobb kérdés, hogy hol lenne erejének a határa, főleg miután visszatért Fehér Gandalfként. Amikor írsz ezek nem tűnnek fontos dolgoknak, de az olvasó mégis felfigyel rá, ha sosem említesz a mágiáról semmit.
Miután ezeket végig gondolod és megválaszolod, magadnak lesz könnyebb, mert nem kell utólag belejavítani az írásodba.
Hamarosan érkezik a következő rész. :)
Remélem tudtam segíteni.
YOU ARE READING
Írók Társulata
RandomMinden ami az írásról szól. Cselekmények vezetése, főtörténet felépítése, karakterek alkotása és fejlődése. Nézőpontok és a hozzájuk tartozó E/1 vagy E/3 dilemma. Sablonok és klisék kiküszöbölése, merj fantáziálni, mert így lesz történeted egyedi...