BAB 3

1.9K 33 2
                                    

TIGA orang lelaki itu duduk mengelilingi meja bulat di kafe bersebelahan dengan bangunan OneKid Entertaiment. Malam itu mereka melepak bersama dengan kehadiran anak Akid, Mitilda.

"Kid, kau dah bagi tahu Reza ke pasal Qaira dan Uwais?" tanya Wa'ie.

Sambil membantu Mitilda menyuap kentang goreng ke mulut, Akid menggeleng.

"Hah? Apa pasal kau tak bagi tahu lagi? Kalau dia dapat tahu dari mulut orang lain, masak kita!" Wa'ie menggeleng-gelengkan kepala. Tidak dapat membayangkan reaksi Reza bila akhirnya mengetahui tentang Qaira dan Uwais.

"Siapa suruh dia tak ambil tahu? Tahunya, hidup dalam kegelapan dia tu. Bukan kita tak cuba seret dia keluar. Tapi dia yang tak nak. Dah dekat lapan tahun... Entah apa lagi yang dia nak marah, aku pun tak tahulah..." One menyampuk sebelum meneguk sisa minumannya. Ketulan ais yang masuk ke mulut, dimamahnya tanpa ampun.

"Biarkan kalau dia marah. Dia boleh marah aku. Aku terima. Tapi budak berdua tu amanah... Dan aku harap sangat budak berdua tu dapat bawa balik Reza yang dulu kepada kita semua." Akid berkata, optimis.

"Tapi, budak-budak berdua tu macam mana? Boleh ke dia orang terima Reza?" tanya Wa'ie yang selalu tak yakin Reza boleh berubah.

"Budak-budak tu excited la juga nak jumpa Reza. Maklumlah darah daging sendiri." Akid kemudiannya tercenung sekejap mengambangkan kata. "Tapi... Aku tengah susun strategi ni. Kena buat plan B, C, D sampai Z kalau boleh. Tahu ajelah Reza tu macam mana... 'Taichi' kuat! Emotionless!"

"Tapi kalau Reza tetap tak boleh terima budak-budak tu, macam mana?" Wa'ie mengemukakan kemungkinan buruk.

"Aku akan terus jaga budak berdua tu sampai dia orang boleh berdiri atas kaki sendiri," jawab Akid begitu tenang.

"Sanggup ke kau? Wafa tak kisah ke?" soal Wa'ie lagi.

"Dia okey aje. Baik bini aku tu, tak sia-sia aku ikut aturan family aku supaya kahwin dengan Wafa." Sempat Akid memuji isteri sendiri. "Ala, jaga anak yatim, pahala pun dapat. Lagipun dia orang dah besar, bukan susah pun nak jaga."

Jawapan bersahaja dari Akid itu membuatkan Wa'ie tanpa ragu menaikkan dua ibu jarinya. Kagum dengan pendirian Akid.

Tak lama kemudian, deruman enjin superbike memancing perhatian mereka bertiga. Demi melihat kemunculan Blade 650 TBR itu, mereka bertiga berpandangan sesama sendiri dengan reaksi terkejut. Apatah lagi bila melihat pemiliknya yang bertubuh lampai itu turun dari superbike.

"Heh, ini baru betul pelik. Tiba-tiba aje dia muncul malam ni." One bersuara.

"Adalah tu benda yang buat dia berserabut," balas Akid, seakan-akan dapat membaca fikiran Reza dari air mukanya yang keruh.

Mereka bertiga membuang pandang ke arah Reza yang sedang mendekati.

"Tak sibuk ke, bos?" tegur One ketika Reza meletakkan helmet dan jaket ke atas kerusi kosong di sebelahnya.

"Aku dari event la, dekat One World Hotel," sahut Reza.

"Huh, kena ada event, baru ingat nak menyinggah sini." Akid mencebik.

"Yalah... Dah dekat sangat, singgahlah."

"Ooo... Nampak gaya, OneKid kena pindah lokasi dekat sebelah rumah kau, baru kau singgah..."

Tak mengendahkan provokasi Akid, pandangan Reza sebaliknya jatuh pada Mitilda.

"Mitilda! Rindunya... Makan apa ni?" seru Reza seraya bertinggung di sebelah kerusi kanak-kanak yang menempatkan Mitilda. Digomolnya pipi anak kecil itu dengan hidungnya.

HATIKU UNTUK DIAWhere stories live. Discover now